Specialist in decision software Microstrategy mikt steeds meer op mobiele uitrusting – en vooral op Apple – om bi te ontplooien in bedrijven. Een ommezwaai die ook in België merkbaar is.
“Mobiele apparatuur zal de basis vormen voor een revolutie die alle sectoren zal treffen, zowel de pers, vrije tijd, de medische sector als het onderwijs en financiën”, aldus Michael Saylor, ceo van Microstrategy. “En over 10 jaar zal iedereen die ook maar een beetje gestudeerd heeft, een tablet bezitten.” Saylor mikt op Apple om deze markt radicaal te veranderen. “Apple vormt het meest spectaculaire succes in de geschiedenis van de informatica”, beweert hij. “Wie zou er trouwens kunnen concurreren met het ecosysteem van Apple?” Microsoft niet, volgens hem. ” Microsoft is irrelevant to the future of software.” Google misschien? “Google kan niet anders dan door te dringen in de markt van de tablets en telefoons.” Of Amazon? “Het zal tablets moeten lanceren in 7″-formaat, voordat het overschakelt naar 10″, dat beter geschikt is. Hoewel het momenteel onmogelijk is om een tablet van 10″ onder Android aan te bieden.” Samsung heeft dan weer besloten om Apple voor de rechter te slepen. “Als Apple erin slaagt om 100.000 eenheden per maand te verkopen, dan zal er van concurrentie helemaal geen sprake meer zijn”, schreeuwt het bedrijf uit.
Nieuw
Om deze mobiele strategie te versterken, als je weet dat er tegen 2015 maar liefst 5 miljard smartphones zullen zijn, onthulde Microstrategy deze zomer versie 9.3 van zijn bi-aanbod. Een versie die op 5 vlakken beter is: toegang tot big data (dankzij de steun van Hadoop, Cloudera en SAP Hana), search optimalisation, geavanceerde analyses (ondersteuning van R, een open source tool voor datamining) geavanceerde automatisering van het beheer (met System Manager) en visual data discovery (om boordtabellen en analyses op maat te maken).
Het bedrijf onthulde ook zijn Cloud Express Service in bètaversie, een SaaS-gebaseerd bi-aanbod, en de analytische applicatie Wisdom Professional om persoonlijke gegevens afkomstig van Facebook te exploiteren.
België
Eelco-Jan Boonstra is sinds november algemeen directeur Benelux (vroeger werkte hij bij QlikTech) en wil zijn aanwezigheid in ons land versterken, meer bepaald door personeel aan te werven en zijn partnernetwerk uit te breiden. “Tot nu toe boekten we 15 % van onze omzet indirect, maar we zouden op termijn naar zowat 40 % willen gaan”, verduidelijkt hij. Traditioneel richt het bedrijf zijn pijlen op grote accounts (zoals Belgacom, Swift of Solvay), maar de ambitie is om de mid-market aan te boren, zonder daarbij de grote accounts uit het oog te verliezen. Een van de eerste beoogde sectoren is die van de sales force, “want de return on investment is er gemakkelijker aan te tonen.” Zeker omdat Microstrategy al meerdere referenties in Nederland telt (waaronder Euretco, dat QlikView heeft verlaten voor Microstrategy, juist vanwege zijn mobiele aanbod). Hiervoor wordt het partnernetwerk – momenteel een vijftiental in in de Benelux – uitgebreid en wordt er een specifiek programma ingevoerd om partners over de hele wereld inzake marketing en financiën te beogen. “Met onze huidige voorsprong in de mobiele sector moeten we het momentum aangrijpen”, zegt Boonstra, die de concurrentie goed kent, heel terecht.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier