“Vrouwen houden hun netwerk beknopter, maar zijn wel diepgaander in hun contacten.” Die uitspraak bleef sluimeren in mijn hoofd na het interview met onze mondige, charmante en ravissante ‘Young ICT Lady of the Year’ Ellen Van den Berghe. Mannen kiezen volgens haar meer voor massacommunicatie, door op zoveel mogelijk events aanwezig te zijn. Handje schudden, een joviale babbel, een kwinkslag, en een visitekaartje erachteraan. Tot in den draai, tot de volgende, dat we er nog veel mogen meemaken.
Vrouwen zijn selectiever, maken meer tijd voor een diepgaand gesprek en laten zich nadien via die kleinere groep aan goede contacten wel doorverwijzen naar de juiste personen. Een bewuste aanpak? Misschien. Of is het eerder een noodgedwongen strategie? Even later vertelde Ellen me dat ze op netwerkevents weleens genegeerd wordt door de oudere generatie mannen. Een soort van misplaatst machogedrag lijkt het wel. Quantité négligeable, de tijd en babbel niet waard, een visitekaartje uitgespaard, die teneur.
“Mensen verwarren mij weleens met de secretaresse”, zei ‘ICT Woman of the Year’ Joke Dehond op zowat hetzelfde moment toen ze door een collega geïnterviewd werd. Een uitspraak die opnieuw pijnlijk illustreert dat er nog steeds bijzonder veel vooroordelen in onze sector zijn én dat een event als She Goes ICT mede daarom meer dan ooit een plaats verdient binnen de immense hoeveelheid aan events in de ict-sector.
Met Joke en Ellen maakt Data News trouwens een duidelijke keuze voor ondernemerschap. Als ‘de dochter van’ moest Joke Dehond meer dan wie ook ‘haar mannetje staan’ en zich bewijzen, maar entrepreneurship werd haar wel met de paplepel ingegoten. Anders bij Ellen, die net helemaal géén waarden rond ondernemen bijgebracht werd, maar die zelf haar pad uitstippelde in binnen- en buitenland en die ongetwijfeld later een eigen bedrijf opstart.
Joke Dehond leidt bij Inventive Designers ‘amper’ 44 werknemers, maar de aanwezigheid van mensen als Dries Buytaert – een studievriend – in de raad van bestuur en recent nog Omar Mohout en Pieter Casneuf in de adviesraad verraadt de duidelijke wil om verder te groeien, te schalen en te internationaliseren. Het zijn die ambities, die waarden, die ondernemende ‘drive’ en de sterke resultaten van het afgelopen jaar die voor de jury en voor Data News de doorslag geven. Proficiat Joke, en noteer alvast 16 april in je agenda: op secretaressedag verdient de echte secretaresse van Inventive Designers ongetwijfeld wel een bloemetje.
PS: Toch nog even dit. Mocht u het nog niet vernomen hebben: Data News verschijnt in 2015 maandelijks, met daarnaast een sterkere focus op online berichtgeving. Dat betekent helaas wel dat het redactieteam van Data News gehalveerd werd: ook wij kunnen net zo min als u ontsnappen aan de economische realiteit. Frederik, Pieterjan, Michael en ikzelf houden er aan om Luc, Guy en Marc uitdrukkelijk te danken voor hun medewerking aan, en voor hun passie en hun onvoorwaardelijke inzet voor Data News. Zij hebben mee van Data News dé referentie in de Belgische ict-wereld gemaakt. Tot in den draai, tot de volgende, dat we elkaar nog vaak mogen horen!
En u, beste lezer, u verwachten we natuurlijk ook dit jaar weer op onze (netwerk)events, zoals de Data News Awards, de CIO of the Year en het Mobile Business Congress. We zien u daar terug en rekenen net als de voorbije jaren op uw aanstekelijk enthousiasme.
KRISTOF VAN DER STADT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier