Het is Belgacom menens met mobiele apps. Rond het ‘oude’ Euremis werd een competence center gebouwd. “Apps zijn zeker een van onze belangrijke focuspunten voor 2012”, zegt Stefan Bovy, vice president products & solutions bij Belgacom.
Stefan Bovy is bij Belgacom verantwoordelijk voor het volledige product management van de business/enterprise-markt en is verantwoordelijk voor de aparte ‘mobile applications’ en ‘machine-to-machine’ compentence centers. “Dat wil zeggen dat we hiermee de traditionele silo’s doorbreken en voor beide domeinen eigen sales en marketing, eigen facturatie enzovoort hebben. Dat laat ons toe om sneller op de markt te kunnen inspelen”, zegt Bovy.
Het competence center rond mobiele applicaties wordt geleid door Jan Paesen en is in essentie gebouwd rond het ‘oude’ Euremis. “Maar het verschil met vroeger is groot”, zegt Paesen. “Waar we vroeger naar de klant gingen om onze mobiele applicaties met Windows Mobile te pushen, zijn wij het nu die ons moeten schikken naar de klant die zelf al gekozen heeft voor een platform”, weet Paesen. Volgens hem moeten we op korte termijn niet verwachten dat de fragmentatie in mobiele besturingssystemen snel verleden tijd zal zijn. “Precies daarom hebben we beslist om al onze mobiele applicaties voor álle belangrijke besturingssystemen te zullen ontwikkelen en voor álle schermresoluties van smartphones en tablets: van Android en iOS tot Windows Phone 7 en Windows 8”, aldus Paesen.
Mobiele crm-toepassing
Het eerste concrete wapenfeit heet ‘Belgacom CRMobile’: een in december vorig jaar gelanceerde oplossing op basis van de bestaande Microsoft CRM Dynamics software. Onderliggend gaat het om software van Resco dat een mobiele client aanbiedt. “Wij hebben daar een geverticaliseerde variant van gemaakt specifiek voor ‘fast moving consumer goods’ (fmcg)”, zegt Paesen. Historisch gezien staat Euremis/Belgacom hier wel sterk in, en is de nodige kennis en het netwerk in huis. Een eerste grote klant is Scotts: de beursgenoteerde multinational die een van de leiders is in de markt van tuinproducten met merken als Evergreen, Substral, Asef en Roundup. Maar ook aan de retailerskant zou er flink wat interesse bestaan in de ‘CRMobile’-oplossing voor mobiele sales teams.
Ontwikkeling via partners
Het nodige development – een ware heksenketel gezien de verschillende platformen – doet Belgacom niet zelf. Daarvoor doet de operator beroep op externe bedrijven zoals de Cronos-groep. “Er is nu eenmaal géén standaard crm-pakket, en er bestaat ongelofelijk veel legacy-software die vaak mee geïntegreerd moet worden. Dan heb je wel externe ontwikkelaars nodig”, zegt Paesen.
De laatste 8 à 12 maand zien beide heren een sterk groeiende interesse in de mobiele markt en daaraan gekoppeld ook ‘cloud’. “Tablets zorgen dat de convergentie duidelijk versnelt”, weet Bovy. “Weet je wat het is met tablets? Iedereen vindt tablets er gewoon cool uitzien. Iedereen wíl daar ook mee werken. Sinds tablets er zijn, zien we dat we versneld cloudoplos- singen mee verkopen.”
Gezondheidssector
Een volgende stap wordt het aanbieden van een aangepaste CRMobile-versie voor de openbare sector en de gezondheidssector. Daarnaast wordt ook werk gemaakt van mobiele oplossingen rond ‘field force automation’- denk bijvoorbeeld aan herstellers die voortdurend op de baan zijn – en aan allerlei tools rond ‘company collaboration’, zoals document management oplossingen, bi, company intranets, en unified communication. Ook rond het beheer van mobiele toestellen (mobile device management) – al dan niet als een managed service – plant Belgacom in 2012 een concreet aanbod. Over de targets die de mobile applications afdeling opgelegd kreeg, wil Stefan Bovy niet veel kwijt. “Al is het zeker geen geheim dat onze afdeling er mee moet voor zorgen dat de afkalvende resultaten uit de traditionele telco-business gecompenseerd worden door nieuwe activiteiten”, aldus Bovy. “De vraag bij bedrijven is er onmiskenbaar, en rond mobiele apps specifiek voor b2b is er nog maar weinig activiteit. We hebben de inventaris gemaakt. 172 bedrijven in België werken aan mobiele apps, maar dan vooral in de b2c-sfeer. Onze sterkte moet b2b worden, met een duidelijke end-to-end aanpak”, besluit Jan Paesen.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier