Om het even wat de onderliggende reden is, iedereen ziet het gebruik van mobiele communicatie groeien, zowel voor spraak als data. Daarbij ligt de klemtoon steeds meer op mobiele applicaties – en dus ook toestellen die dat ondersteunen.
Qua mobiele communicatie zijn er twee grote spelers, Mobistar en Proximus, die de markt domineren – en daar is niet iedereen zo gelukkig mee. “Ik heb echt het gevoel dat ze op elkaar afgestemd zijn”, stelt Heyme Langbroek. “Ze zitten zo dicht bij elkaar met hun aanbod, je ziet dat ze het van elkaar weten, en dat is geen goede zaak.” Danielle Jacobs sluit zich daar bij aan: “Het is niet dat ze verdeel en heers spelen omdat ze maar met twee zijn, maar twee spelers is gewoon niet gezond.” David Vanneck, ict network-telecom manager bij PricewaterhouseCoopers, vindt dat je ze als klant regelmatig moet challengen, ze niet zomaar laten begaan, je moet ze alert houden.
Danielle Jacobs wijst in dit verband op een interessante evolutie: Spanje en Portugal hebben net bekend gemaakt dat ze van plan zijn om de roamingtarieven onderling af te schaffen – waarom zou dat bij ons ook niet kunnen met de ons omringende landen, vraagt ze zich af. David Vanneck blaast die hoop al onmiddellijk weg: “Ik denk dat ze zo lang mogelijk de boot willen afhouden om zoveel mogelijk nog geld te incasseren. Zowel Proximus als Mobistar hebben in Luxemburg een overname gedaan, en wij hebben al eens gepolst om het te beschouwen als één land, maar we krijgen te horen dat ze niet mogen omwille van de regelgeving.”
Applicaties worden belangrijk
En wat doen onze gesprekspartners in de praktijk met mobiel? “Wij bieden datacommunicatie, voornamelijk op smartphones, naar het hoger en middelmanagement zodat die altijd in contact kunnen staan met e-mail of voor het opvragen van dossiers”, zegt Luc Van Buggenhout, ict-manager van de VUB. “Wij waren gestart met Blackberry’s maar we zien dat iedereen nogal gehecht is aan zijn persoonlijk toestel en dus moeten we nagaan hoe we die kunnen ondersteunen en beheren. Iedereen kiest nu zijn device, elke dienst gaat via zijn eigen werkingsbudgetten de aankoop doen.”
“Wij zitten vooral met kenniswerkers en daar ligt de problematiek wat anders”, zegt David Vanneck. “Wij hebben al een aantal jaren Blackberry’s voor e-mail en agendafunctionaliteiten, maar er zijn ook heel wat mensen die in team opereren bij klantenopdrachten, en daar worden we regelmatig geconfronteerd met het feit dat ze niet altijd op het netwerk van de klant kunnen met hun pc. Steeds meer mensen beginnen dan ook mobile data te gebruiken, en ik verwacht dat we over een jaar of wat op een kantelpunt zullen komen.” Het ligt weer wat anders bij de openbare omroep. Heyme Langbroek: “Wij moeten een zo breed mogelijk publiek bereiken en onze content ook op mobiele toestellen toegankelijk maken. We onderzoeken nu een eigen i-player van de VRT die zo toestelonafhankelijk mogelijk is voor iedereen. Voor eigen gebruik hebben we 3G-modems in de captatiewagens om de content onmiddellijk te kunnen doorsturen, maar we zien ook dat het mobiele datagebruik bij onze medewerkers blijft stijgen. We ondersteunen Blackberry en iPhone maar laten de mensen vrij in de keuze van de toestellen.”
Bij TVH gaat men heel ver in het mobiele, vertelt Kalman Tiboldi. “Ondermeer bij fleet management is mobiele communicatie een belangrijk element. Niet alleen interactieve routing maar ook planning, opvolging en de technische ondersteuning van onze mensen – alles gebeurt mobiel. Voor 2011 hebben we een echt mobiel project gedefinieerd dat een kapstok wordt voor de komende jaren. Momenteel zijn we smartphones aan het evalueren, we willen afstappen van het louter utility device en veel meer naar het applicatieve niveau kijken, naar business intelligence, verschillende profielen definiëren die verschillende applicatieve ondersteuning nodig hebben. En voor de personal digital assistant die onze verkoop en vertegenwoordigers moet ondersteunen, denken we aan een tablet. Eind januari willen we hier een proof of concept hebben met een iPad.”
Geen policy
Een wat onthutsende vaststelling uit de enquête is dat ruim de helft van de bedrijven geen mobile policy heeft, en dat kan bijvoorbeeld voor het doorrekenen van kosten een probleem geven. Bij PricewaterhouseCoopers heeft men dat wel opgelost: “Bij Mobistar kan je intekenen op de corporate policy en krijg je een factuur thuis, anders moet je als bedrijf alles zelf gaan verwerken en nog eens apart factureren aan je werknemers. Wat doe je bijvoorbeeld met mobiel parkeren dat soms ook mee op de factuur van de mobiele operator komt? Als je geen policy hebt, kan je discussies krijgen of iemand bij een klant was of niet wanneer hij ging parkeren.” Danielle Jacobs geeft hier wel een pluim voor de operatoren. “Ik vind wel dat de mobiele operatoren hier intussen heel veel mogelijkheden aanbieden. Het zal nooit honderd procent sluitend zijn, maar dat is het met onkostennota’s ook niet.”
Frans Godden
MOBISTAR EN PROXIMUS ZITTEN ZO DICHT BIJ ELKAAR MET HUN AANBOD: DAT IS GEEN GOEDE ZAAK
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier