Het incubatieproject TinkerTouch van het IBBT (Interdisciplinair Instituut voor Breedband Technologie) en de Universiteit Hasselt wordt in september omgevormd tot een volwaardige spin-off.
“We starten als bvba met een eigen minimumkapitaal, maar hopen snel de overstap naar een nv te kunnen maken. We hebben ook een dossier in de pijplijn van het IWT”, legt business development manager en medeoprichter Filip Simoens uit. Naast Filip, zetten ook Karin Coninx van de Universiteit Hasselt, Kris Luyten (Expertisecentrum Digitale Media van de uHasselt) en ontwikkelaar Maarten Cardinaels hun schouders onder het project.
Tinkertouch levert multi-touchoplossingen waarbij meerdere gebruikers tegelijkertijd een scherm kunnen bedienen. De technologie draait rond FTIR (Frustrated Total Internal Reflection), maar de kerncompetentie (inclusief het nodige IP) zit hem in de aansturing en de drivers. “We zijn een softwarebedrijf waarbij we de multi-touchherkenning en handling, net als de eigenlijke softwareapplicaties ontwikkelen”, legt Filip Simoens uit. Met het concept werd drie jaar geleden reeds gestart, aanvankelijk als een onderzoeksproject van het Expertisecentrum Digitale Media (EDM) aan de Universiteit Hasselt en het IBBT. In september moet TinkerTouch op eigen poten staan. De hoofdzetel komt op de campus in Diepenbeek, terwijl de sales en business development vanuit Gent gestuurd wordt. “Het voornaamste is dat we nu al commercieel actief zijn en de eerste projecten opleveren. Naar eind volgend jaar hopen we ons team te kunnen uitbreiden tot acht personen”, klinkt het.
TinkerTouch mikt uitsluitend op B2B-segmenten zoals de culturele sector (musea, erfgoed, …), congressen en evenementen, de communicatie- en advertentiesector en de architecturale wereld. “Onze multi-touchtafel dienen telkens als eye-catcher”, verduidelijkt Filip Simoens. Voor een tentoonstelling ontwierp TinkerTouch alvast een ‘tijdslijnapplicatie’ rond de persoon Henri Pirenne. Via intuïtieve bewegingen met je handen, kun je door de tijdslijn scrollen, foto’s, teksten en objecten aanduiden. “Ideaal om van een museumbezoek een interactieve belevenis te maken”, zegt Filip. Andere applicaties focussen dan weer eerder op fun & games (bv. kliederen met virtuele waterverf) of brainstormingsessies (businessideeën modeleren). Ook met een showcase op het Stichting Marketing congres, een presentatie tijdens Beta-Group en een project met N.BBDO (voor Saint-Gobain Glass Solutions) wist het bedrijf de show te stelen. Voor de eigenlijke casing van het product (het frame en de behuizing) zou TinkerTouch alvast een contract met een gespecialiseerd Gents productiebedrijf hebben.
De technologie doet denken aan Microsoft Surface, waarvoor TinkerTouch ook applicaties ontwikkeld. Samen met het Limburgse bedrijf Quesd is bijvoorbeeld de ‘Football VIP lounge experience’ bedacht. Vip’s in een voetballoge kunnen zo spelersprofielen en andere historische data raadplegen op een multi-touchtafel.
[KVdS]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier