Begin juni opende het nieuwe bezoekerscentrum van het Zwin officieel de deuren. Beleving staat centraal, onder meer via een reeks games waarbij de bezoekers in de huid – pardon : het verenpak – kruipen van de bekendste bewoners van het Zwin. Het multimediale luik is een ontwikkeling van het Belgische bedrijf Ocular.

Het Zwin was ooit de zeearm die Brugge met de Noordzee verbond. De zeearm verzandde en er ontstond een uitgestrekt natuurgebied met een kreeksysteem : schorren en slikken, stranden en duinen. De voorbije jaren vonden in het Zwin belangrijke werkzaamheden plaats. De Provincie West-Vlaanderen en het Agentschap voor Natuur en Bos realiseerden er een nieuw natuurcentrum.

INTERNATIONALE LUCHTHAVEN

De grootste blikvangers zijn het bezoekerscentrum en het kijkcentrum, waar het publiek kennis kan maken met de natuur van de Zwinvlakte : 180 hectare in Knokke-Heist en 27 hectare in Nederland. Het nieuwe Zwin profileert zich als ‘internationale luchthaven voor vogels’. Het gebied is al eeuwen een belangrijke broed- en pleisterplaats en bevindt zich op de trekroute van diverse vogelsoorten. De scenografie van het nieuwe bezoekerscentrum is een realisatie van Madoc uit Gent. Het multimediale luik van het project was in handen van Ocular. Het bedrijf uit Zwevezele stond in voor de installatie van alle bekabeling en toestellen, de automatisering van het nieuwe gebouw (waaronder de verlichting en multimedia van de tentoonstellingsruimte) en de ontwikkeling van content (onder meer voor infokiosken en diverse games).

UNIEKE ERVARING

“Via vijf experiences maak je kennis met de vogels van het Zwin”, vertelt Nicolas Vanden Avenne, zaakvoerder van Ocular. “Je leert er hoe ze leven, wat ze eten, hoe ze vliegen, welke gevaren ze ontmoeten tijdens hun trektocht en hoe ze zich voortplanten.” Elke experience is ingevuld met filmpjes, infokiosken en interactieve games, te bekijken en te beleven via videowalls en infokiosken met aanraakschermen. In het bezoekerscentrum kun je je zo inleven in het dagelijkse bestaan van tien vogelsoorten die typisch zijn voor het Zwin, zoals de ooievaar, lepelaar en grutto.

“Je checkt in als één van die vogels, waarna je doorheen het parcours informatie krijgt over het leven van ‘jouw’ vogel”, zegt Nicolas Vanden Avenne. Dat gebeurt onder meer via de interactieve games, waarmee je onder andere leert vliegen en waarmee je de vogel doorheen allerlei gevaren moet loodsen. Tot slot is er ook een game waar je kennis maakt met het nest en de eieren van de vogel.

VOOR ELKE LEEFTIJD

Ocular is in het Zwin niet aan zijn proefstuk toe. Het bedrijf stond eerder al in voor onder meer het multimedialuik van In Flanders Fields in Ieper, het Joods museum in Polen en delen van Mons 2015. Ocular telt tien vaste medewerkers, aangevuld – in functie van de specificiteit van de opdrachten – met diverse freelancers. “Voor de content development van de frontend en backend van het bezoekerscentrum hebben we in uiteenlopende omgevingen gewerkt, waaronder html5, css en Java”, aldus nog Nicolas Vanden Avenne.

“Voor de 3D-games hebben we externe expertise aangezocht.” Alle schermen en games zijn beschikbaar in drie versies, aangepast aan jonge kinderen, tieners en volwassenen. Pittig detail : de games voor de volwassenen zijn het eenvoudigst van opzet. Nicolas Vanden Avenne : “Daar zijn de kinderen toch een stuk sneller mee weg.”

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content