Hoe ziet Acer zijn multimerkstrategie in de Benelux, en dan met name in België? Tekst en uitleg van Marc Pauly, algemeen directeur van Acer Benelux.
“Het ligt vooral gevoelig in de Benelux, waar de marktaandelen van Packard-Bell en Acer gelijkaardig zijn, althans op het vlak van de desktops”, vertelt Marc Pauly. In Europa staat Packard-Bell sterk op de Britse en Franse markt en in de Benelux (Gateway is niet meer actief op het Oude Continent). Het ‘budgetmerk’ eMachines doet ondertussen zijn intrede, sinds kort bij Makro en binnenkort ook bij andere ketens, met zowel laptops als desktops.
“Het is een delicaat proces dat we goed zullen moeten sturen om kannibalisering te vermijden”, aldus nog Pauly die van oordeel is dat het proces tegen begin 2009 gestabiliseerd zal zijn. Acer mikt meer op de toplaag (technische en traditionele gebruikers) en Packard-Bell op het trendy gedeelte van de markt. Met duidelijk gedifferentieerde producten op het vlak van kenmerken, ontwerp en prijs. “De back office van beide bedrijven wordt volledig geïntegreerd, terwijl de front end gescheiden blijft. In de toekomst zullen we geen concurrentie meer vormen voor elkaar”, aldus nog Marc Pauly. De twee afzonderlijke entiteiten, Acer en Packard-Bell, zullen blijven bestaan. Op de Belgische markt positioneerde Acer zich tijdens het eerste semester van 2008 (volgens cijfers van Gartner) als de nummer 3 op de algemene pc-markt en als de nummer 1 in het segment van de laptops. “Het is onze bedoeling de nummer 2 te worden op de pc-markt. De marktleider [HP, nvdr] ligt ver buiten ons bereik, maar de nummer 2 [Dell] is in te halen. In 2007 waren wij overigens al de nummer 2.”
Aspire One
Op de markt voor draagbare computers mikt Acer voluit op de netbooks, ultramobiele pc’s die geïntroduceerd werden door Asus, maar die nu terug te vinden zijn in het aanbod van elke zichzelf respecterende fabrikant. Met de nieuwe Aspire One (24,9 x 17 cm, minder dan 1 kg; sinds de zomer te koop, eerst bij Carrefour, binnenkort bij alle ketens), biedt Acer een toestel aan met een basisprijs van ongeveer 250 euro (in de Linux-versie, maar ook Windows XP is beschikbaar).
Nog voor het einde van het jaar zou de Aspire One ook moeten worden aangeboden door een van de gsm-operatoren dankzij de 3G-verbinding op de netwerkkaart (het volstaat om een SIM-kaart toe te voegen om verbinding te maken met de buitenwereld). In Nederland werd al een akkoord gesloten met Tele 2, maar in België moet nog worden gezocht naar een oplossing om de verboden koppelverkoop te omzeilen. Acer gaat overigens zijn distributiekanaal voor kmo’s versterken. “Wij geloven dat de SoHo- en kmo-markt het meeste te bieden zullen hebben. De komende twee jaar gaan we ons niet op grote ondernemingen richten”, zegt Pauly, die vindt dat de huidige markt al groot genoeg is. Acer biedt bij in België nu ook lcd-schermen, projectoren, Altos-servers en opslagsystemen aan.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier