Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Google-dochter NEST lanceert haar slimme thermostaat nog voor het einde van de maand in België. “Wij geloven niet in slimme huizen”, oppert medeoprichter Matt Rogers, “dat is iets voor geeks.”

Rogers zakte af naar de IFA-beurs in Berlijn om de lancering van NEST in vier Europese markten wat luister te geven. Nadat eerder de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk aan de beurt kwamen, worden de zelflerende thermostaten van de Google-dochter nu ook in Frankrijk, Ierland, Nederland en België geïntroduceerd.

Groene stroomleverancier Lampiris is de lanceringspartner voor ons land, in Nederland trekt Essent aan de kar. Een heel netwerk van gecertifieerde installateurs staat klaar om de consumenten bij te staan, de onderhandelingen met enkele grote retailers zitten in de laatste rechte lijn.

We ontmoeten NEST-medeoprichter Matt Rogers in de catacomben onder het Samsung-paviljoen op IFA. Onmiddellijk na het interview zal de ceo van Samsung Electronics, BK Yoon, een keynote geven over één van de nieuwe speerpunten van zijn bedrijf, het ‘smart home’.

“Bij NEST geloven we niet in slimme huizen”, oppert Rogers. “Spelen met huishoudtoestellen via je smartphone is iets voor geeks, niet voor gewone consumenten. Waar wij naartoe willen is de ‘conscious home’, de woning die zich bewust is van zijn toestand én van zijn bewoners. Ik schat dat we daar nog een tiental jaren van verwijderd zijn.”

ZELFLEREND

Rogers en co introduceren twee producten in België. Een ‘lerende’ thermostaat die het klimaat in huis automatisch aanpast aan het leefpatroon van de bewoners, en een modern ogende rook- en CO²-detector, de ‘NEST Protect’, die je in het Nederlands waarschuwt wanneer er iets fout loopt in huis.

Beide toestellen werken ook samen: wanneer de rookdetector CO² opmerkt zal hij vragen aan de thermostaat om de verwarming af te zetten. “Onze producten doen nuttige dingen in jouw naam”, legt Rogers uit. “Het idee is niet dat jij onze toestellen beter leert kennen, maar dat zij jou beter leren kennen. Gedaan dus met programmeren en ingewikkelde handleidingen doorworstelen.”

Dat ‘zelflerende’ aspect zou één van de grote troeven zijn van de thermostaat. Hierdoor kan er immers flink bespaard worden op energie. “Het toestel zet alles af wanneer je er niet bent, en anticipeert zelfs op hoelang het duurt eer je huis warm is. Wil je dat het 20 graden wordt, dan stopt NEST op 18 graden, omdat Europese radiatoren nog even warm blijven en sowieso naar 20 graden gaan. Reken maar uit: één graad minder is al goed voor 7 tot 10 procent van je rekening.”

Volgens Rogers zorgt NEST voor een besparing van 20 procent op de energiefactuur. “Een gemiddeld Europees gezin geeft 1.500 euro per jaar uit aan verwarming. Dat is gigantisch veel geld. Met NEST kunnen we daar iets aan doen.”

ONLINE

Het grootste verschil met de toestellen van weleer is niet het moderne design, maar het feit dat de hebbedingetjes verbonden kunnen worden met het internet. Dat heeft zowel voor- als nadelen. Natuurlijk is het handig als je je verwarming van op afstand kan bedienen, en dat de thermostaat alvast de ketel in gang zet wanneer hij – via de gps in je smartphone – merkt dat je in de buurt bent.

Anderzijds springt moederbedrijf Google (dat NEST begin dit jaar overnam voor 2,3 miljard euro) nogal lichtzinnig om met concepten als privacy. En dat bedrijf heeft nu al zicht op de informatie die NEST verzamelt via toepassingen als de intelligente persoonlijke assistent Google Now. Toen NEST enkele weken geleden de specialist in beveiligingscamera’s Dropcam opslokte, klonk het paniekerig dat Google straks zelfs zal kunnen zien waar je dingen verstopt in huis.

“Gebruikers hebben recht op hun privacy”, reageert Rogers, “daar zijn we ons als geen ander van bewust. Je huis is een erg ‘privacygevoelige’ omgeving. Aan ons dus om het vertrouwen te winnen. In elk geval kunnen NEST-gebruikers kiezen of ze hun toestellen online laten gaan of niet. Bovendien beslissen ze zelf of ze data willen delen met partners als Google, Logitech, Jawbone en Mercedes.”

Ter verduidelijking: NEST werkt momenteel al samen met een 500-tal partners. Wanneer je het sportbandje van Jawbone gebruikt, zal dat bandje ‘s morgens wanneer je wakker wordt aan NEST zeggen dat de verwarming op moet. Met de Harmony-afstandsbediening van Logitech kan je de temperatuur in huis regelen, en wanneer je met een Mercedes rijdt, dan laat die weten aan NEST wanneer je bijna thuis bent. In totaal werken er al zo’n 2.000 ontwikkelaars aan het ecosysteem rond de Google-dochter.

“Enkel wanneer klanten expliciet vragen om informatie te delen voor extra features zoals de integratie met Google Now of met Mercedes, zullen we dat doen”, benadrukt Rogers. “NEST is geen reclamebedrijf. Wij verkopen producten en diensten, geen reclameboodschappen. We delen onze data met niemand, ook niet met Google.”

APPLE

Intussen zou de Nest-thermostaat compatibel moeten zijn met de meeste Europese verwarmingsinstallaties. “Om zeker te zijn hebben we al honderden tests gedaan in België”, benadrukt de Amerikaanse ingenieur, die in een vorig leven nog aan de originele iPod werkte én in het team zat van de allereerste iPhone. Nu we het er toch over hebben: was een intelligente thermostaat geen product dat Rogers binnen Apple had kunnen ontwikkelen? De troepen van Cook en co buigen zich toch ook over home automation? “Apple is een héél groot bedrijf”, besluit Rogers. “Als je daar een nieuwe productcategorie wil opstarten, dan moet het echt wel een product zijn van 50 miljard (lacht). Het is moeilijk om met iets banaals als een thermostaat op de proppen te komen, wanneer de iPhone 100 miljoen stuks per jaar verkoopt.”

“Pas op: we werken wel nog goed samen met Apple. De helft van onze klanten gaat aan de slag met NEST via iOS, en wat het design van onze producten betreft denken we in dezelfde richting. Anderzijds houden we niet van de clandestiene, geheimzinnige mentaliteit van Apple. Het gaat snel voor NEST: we hebben de tijd niet om alles achter gesloten deuren te organiseren.” Een thermostaat van NEST moet ongeveer 230 euro kosten in ons land. De slimme rookdetector verandert van eigenaar voor een prijs rond de 115 euro.

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content