Netlog, de Belgische sociale netwerksite voor jongeren, doet een beroep op Dell voor zijn it-infrastructuur. De keuze is ingegeven door de criteria flexibiliteit en schaalbaarheid die onmisbaar zijn voor een site in volle ontwikkeling, maar ook door de wens om het energieverbruik te beperken.
Midden augustus telde de Belgische netwerksite Netlog 50 miljoen leden. Het staat daarmee wereldwijd op de tweede plaats na Facebook, al is de doelgroep duidelijk verschillend, zegt Jeroen Fossaert, woordvoerder en HR-directeur. “Wij mikken doelbewust op jongeren van 14 tot 24 jaar”. De site stelt jongeren ook in staat om nieuwe vrienden te maken, terwijl Facebook meer dient om bestaande vrienden te verzamelen. Netlog benadrukt overigens het veiligheidsaspect. “Ouders kunnen op beide oren slapen want wij hanteren zeer strikte filters voor het blokkeren van spam [waarvoor gebruikt gemaakt wordt van de Belgische spamfilter Mollom, nvdr.] en controleren voortdurend de inhoud, zowel teksten als foto’s en videobeelden. Bovendien kan elk misbruik ons direct worden gesi-gnaleerd.”
Netlog heeft momenteel een honderdtal personen in dienst (75 bedienden) en groeit explosief: de bezoekers bekijken elke maand zo’n 5 miljard pagina’s en de site is vertaald in meer dan 25 talen, waaronder haast alle Europese talen.
Infrastructuur
Het is alweer een hele tijd geleden dat Toon Coppens, mede-oprichter (samen met Lorenz Bogaert) en huidig chief technology officer, de huur van zijn eerste server betaalde met de Visa-kaart van zijn vader. De eerste stappen werden gezet in 2000 met een website waarop gebruikers hun eigen herbruikbare identiteitskaart voor chatsites konden aanmaken. Na de oprichting in 2003 van Netlog is het bedrijf gaandeweg geëvolueerd naar een gehoste infrastructuur. Na zorgvuldig onderzoek van de offertes van drie infrastructuurleveranciers koos Netlog uiteindelijk voor Dell. Toon Coppens: “Belangrijk zijn de betrouwbaarheid en het prestatievermogen van de Dell-systemen. Ook het prijsaspect heeft meegespeeld. Doorslaggevend was echter dat Dell onze organisatie begreep en de oplossing heeft uitgewerkt die het best aan onze behoeften beantwoordt. We zijn niet van plan om geregeld van infra-structuur te veranderen en verkiezen een zekere homogeniteit in onze systemen.” Andere zwaarwegende argumenten waren de flexibiliteit en het vermogen om vragen snel te beantwoorden, soms zelfs binnen de week. Ook het aspect energieverbruik wint almaar meer aan betekenis. “De energiekosten zijn een element waarmee we steeds meer rekening houden. We betreuren trouwens dat de overheid niet meer stimulansen geeft aan energiebesparende investeringen.”
Voor de ondersteuning van zijn website zet Netlog vandaag meer dan duizend web- en applicatieservers in, voornamelijk Dell Power-Edge 2950 en PowerEdge 1950, gekoppeld aan san opslagsystemen PowerVault MD1000 en MD3000i. De totale capaciteit bedraagt hiermee zo’n 60 TB. Die infrastructuur wordt momenteel – tot grote tevredenheid van Netlog – gehost bij Interxion in Brussel dat ook instaat voor de disaster recovery en business continuity. Om die infra-structuur te beheren heeft Netlog gekozen voor Dell OpenManager gekoppeld aan een intern ontwikkelde applicatie, en zorgt het zelf voor het beheer van de systemen. Gelet op de expansieplannen zou Netlog op termijn een deel van zijn infrastructuur kunnen decentraliseren, maar Toon Coppens maakt zich sterk dat er voor het ogenblik geen enkel risico op beperking van de prestaties bestaat.
“De benchmarks laten zien dat we de laadsnelheid en de prestaties van concurrerende websites zeker evenaren, zoniet overtreffen.” Overigens is Dell weliswaar een bevoorrechte partner wat de servers betreft, maar intern is Netlog een fervent gebruiker van Apple.
Techno
“Technologie staat centraal in wat wij doen. Om het succes van onze onderneming te handhaven moeten we dus absoluut de juiste technologische keuzes maken”, beklemtoont de CTO. De gebruikte technologieën zijn grotendeels open source: Linux, Apache, PHP, MySQL, Debian of Sphinx. De overname van MySQL Enteprise Unlimited in maart van dit jaar garandeert Netlog dag en nacht technische ondersteuning, een onbeperkt aantal monitoringdiensten (onder meer de tool MySQL Query Analyzer om de prestaties van de applicaties te analyseren en oorzaken van vertraging vast te stellen) en de mogelijkheid voor uitbreiding tot een onbeperkt aantal MySQL Enterprise-servers. Een van de sleutels voor het technologische succes van Netlog ligt in de ‘sharding’ – of horizontale partitionering – van de databases om hun scalability mogelijk te maken en tegelijk optimale prestaties te garanderen. Geen overbodige luxe, als je weet dat Netlog meer dan 5 miljard page views per maand noteert en zowat 6 miljard pagina’s online heeft staan. Netlog heeft hiervoor zijn eigen applicatie in PHP ontwikkeld.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier