‘Niet IQ maakt het verschil, maar AQ’

Martin Wezowski is SAP's chief designer, verantwoordelijk voor onder meer 'nieuwe ervaringen en technologieën' bij de softwaregigant. Hij werkte eerder als creative director en designer voor Sony Ericsson en Huawei. © Magali De Reu
Magali De Reu Ondernemer, journalist, spreker en auteur van 'Aut of the Box'

Nog steeds palavert menige professional over het aantal jobs dat van de kaart wordt geveegd door technologie. Hoe we als mens toekomstbestendig blijven? Martin Wezowski, chief designer bij SAP’s Innovation Center Networks, vertelt hoe we ons kunnen ontpoppen tot een soort ‘supermensen’.

Van geavanceerde robotica en cyborgs tot slimme software die de meest complexe taken automatiseert: het professionele landschap ontsnapt allerminst aan het technologische tijdperk. Martin Wezowski meent dat dit niet zozeer een bedreiging is, maar net een heuse opportuniteit om ‘superhuman’ te worden. “In theorie verandert er eigenlijk niet zoveel”, steekt hij van wal. “Als je kijkt naar de voorbije decennia, dan merk je dat er nooit iets anders was dan technologieën en oplossingen die de mens efficiënter maakten. Daar is dit interview een enorm treffend bewijs van. Jij neemt dit op met je recorder, omdat je brein niet in staat is om dit volledige gesprek tot in detail op te slaan. En omdat je tijdens dit interview niets hoeft uit te schrijven op papier, ben je in staat om extra aandachtig te luisteren. Naar mijn inzien draait het op de werkvloer van de toekomst niet louter om automation, maar eerder augmentation. Technologische innovaties en uitvindingen die een ware toevoeging zijn voor het menselijk brein.”

'Niet IQ maakt het verschil, maar AQ'

‘Augmented humans’

Klinkt allemaal mooi, maar in de werkelijkheid is er niet altijd zoveel te zien van dit ideaalbeeld. Eerder al sneuvelden in zowel kleine als grote bedrijven een waaier aan jobs, met Carrefour begin dit jaar als recent voorbeeld. “Natuurlijk staan er een flink aantal functietitels en jobs in het algemeen op het spel”, geeft Wezowski toe. “Maar in de meeste gevallen gaat het om repetitieve taken en rollen die een computer waarschijnlijk foutloos, sneller én efficiënter weet uit te voeren. En daar wringt het schoentje: jobs hoeven niet in groten getale te worden afgevoerd. Het is eerder de invulling ervan die compleet zal wijzigen. Customer service is daar het klassieke voorbeeld van. Doordat steeds meer organisaties inzetten op automatisering – bijvoorbeeld in de vorm van bots – krijgen professionals de kans om een extreem menselijke, gepersonaliseerde service te verlenen. En zo kunnen er prachtige dingen ontstaan.”

'Niet IQ maakt het verschil, maar AQ'

De rol van big data is hierin onmiskenbaar, en toont volgens Wezowski aan dat het niet ‘de nieuwe olie’ is, zoals wel vaker wordt beweerd. “Big data die ons tonnen informatie oplevert volstaat niet – alles staat en valt met wat je ermee doet. In de digitalisering staat niet informatietechnologie centraal, maar context: hoe kan je al die gegevens gebruiken om het bedrijf van de toekomst vorm te geven?

Van IQ naar AQ

Allemaal goed en wel, maar een nieuwe invulling van jobs zoals we ze nu kennen, maakt ook dat wij mensen andere vaardigheden moeten aanleren. Wezowski lijkt daar alvast het toonbeeld van te zijn. Als jonge knaap wilde hij een rockster worden, dus stelde hij daarvoor het nodige in het werk. Hij leerde gitaar spelen, ontwikkelde een CD-hoes, regelde een optreden en ontwierp zelfs de merchandise voor zijn band. “Dat is het mooie aan de hersenen van een mens: die zijn in staat om elke vaardigheid onder de knie te krijgen”, meent hij. “Meer nog, dat is anno 2018 een absolute noodzaak geworden. Bedrijven verwachten al dan niet expliciet dat je multi-inzetbaar bent en over een scala aan talenten beschikt. Daarom moet de werknemer van de toekomst mentaal wendbaar zijn en de bereidheid tonen om zichzelf voortdurend bij te scholen en nieuwe skills aan te leren. In deze kennismaatschappij is het dus niet het intelligentiequotiënt (IQ), maar de adaptability quotiënt die mensen op professioneel niveau kan differentiëren.”

'Niet IQ maakt het verschil, maar AQ'

Wezowski trapt wellicht een open deur in wanneer hij stelt dat empathie en creativiteit sleutelvaardigheden zijn, maar vindt dat onze maatschappij daar nog te weinig op anticipeert. “Wendbaarheid en agility zijn begrippen die al op de schoolbanken moeten worden geïntroduceerd”, aldus Wezowski.

Waardegedreven

Maar hoe kunnen bedrijven überhaupt menselijk kapitaal aantrekken dat beantwoordt aan al die vereisten? Wezowski gelooft absoluut in waarde-gedrevenheid. “Als organisatie moet je af en toe kritisch reflecteren en jezelf de vraag stellen wat jouw doel nu precies is”, licht hij toe. “Wat wil je bereiken op korte en lange termijn? Hoe kan je dat doen en beschik je daarvoor vandaag al over de juiste werkkrachten?”

De mindset om te willen veranderen en bij te benen met de technologische (r)evolutie moet dus aanwezig zijn in het zogeheten bedrijf van de toekomst. “Enkel zo ben je in staat om wendbare medewerkers aan te trekken die bovendien multigetalenteerd zijn”, voegt Wezowski daar nog aan toe. “En enkel zo kan je blijven innoveren en een streep voor hebben op de rest van de markt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content