Van Luikse specialist in it-diensten voor de openbare sector evolueert NRB geleidelijk aan naar een gerichte outsourcing- en projectprovider die heel België kan bedienen. Dit doen ze door hun klantenbestand te diversifiëren en te mikken op kwaliteit.
NRB werd 25 jaar geleden opgericht en was oorspronkelijk gespecialiseerd in it-diensten voor ‘captive’ klanten uit de financiële sector en de openbare sector in de brede zin. Verzekeraar Ethias, een van zijn eerste klanten, is trouwens nog steeds goed voor ongeveer de helft van de 182 miljoen euro omzet in 2011 (zie ook Data News nr. 8 op pagina 4). Door de jaren heen heeft het bedrijf een informatica-infrastructuur opgebouwd op basis van mainframes (meer dan 6.000 mips capaciteit), servers en opslag (meer dan 1 PB) en een waaier vaardigheden op het vlak van diensten (meer bepaald SAP), waardoor het bedrijf zijn doelgroep en dienstenportfolio kon openstellen.
Door de overname van Adinfo halverwege 2010 kon de maatschappij zich meer ontwikkelen in het Nederlandstalige landsdeel (dankzij de overname van Logins in Mechelen en Cevi in Gent, naast Adehis in Namen) en in de openbare sector. De oprichting eind 2011 van Xpertis (ontstaan na de overname van Partezis, Polymedis en Xtenso) verruimt dan weer de aanwezigheid in de sector van de gezondheidszorg.
Met een omzet van meer dan 180 miljoen euro en meer dan 930 werknemers staat deze groep met Belgisch kapitaal op de 3de plaats op de Belgische markt voor software en it-diensten, met 4 % marktaandeel, achter IBM dat 11 % bezit en HP met 9 %. Accenture, Atos (dat Siemens IT Solutions overnam), Capgemini en SAP hebben 3 % in handen. Daarna volgen met 2 % Cegeka, RealDolmen, Microsoft, Infosys, Smals en Getronics, op een zeer sterk versnipperde markt.
Cloud
De komst eind april van Ulrich Penzkofer (die nog gewerkt heeft bij Siemens IT Solutions, overgenomen door Atos) aan het hoofd van NRB vormde een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. NRB is vast van plan om voort te bouwen op de sterke punten inzake outsourcing en it-projecten, maar stelt ook nieuwe prioriteiten voorop.
Zo zal de lokale verankering worden versterkt door een grotere aanwezigheid in het Nederlands sprekende deel van het land. “We zijn de enige puur Belgische speler en we zullen deze troef meer bepaald gebruiken in cloud, waar sommige klanten eisen dat hun gegevens in het land blijven”, verduidelijkt de nieuwe baas van NRB. Bovendien “gaan we een datacenter in het noordelijke deel van het land bouwen. En we gaan ons huidige imago aangrijpen om nieuwe klanten in Vlaanderen aan te trekken, ook al zijn we daar nu al zijn sterk vertegenwoordigd.” Daarnaast “letten we op overnames van kleine en/of middelgrote ondernemingen”, vertrouwt Ulrich Penzkofer ons nog toe.
In cloud heeft NRB al een IaaS-aanbod (Infrastructure as a Service), meer bepaald door te steunen op zijn Bull- en IBM-mainframes, maar we zijn ook van plan om er nieuwe diensten aan toe te voegen, zoals de monitoring van systemen (zoals we al doen voor P&V). Maar het bedrijf wil ook zijn Platform as a Service aanbod verrijken door voort te bouwen op het aanbod dat vandaag wordt voorgesteld aan de gezondheidssector met SAP door middel van Experthis (voor het Antwerpse ziekenhuisnetwerk ZNA).
Plan 2015
Naast deze geografische uitbreiding en het ruimere aanbod heeft NRB in zijn strategisch plan 2015 kwaliteit omschreven als een topprioriteit. Het bedrijf is dan ook van plan om tegen eind 2013 een ISO 27000 certificering te behalen. NRB heeft nu ook een breder managementteam en besloot een tiental commerciële medewerkers in dienst te nemen, meer bepaald voor Vlaanderen.
Daarnaast wordt vernieuwing beschouwd als een ontwikkelingspijler. Hiervoor worden de partnerschappen nauwer aangehaald, zowel op het vlak van producten als van delivery’s. Ulrich Penzkofer denkt er zelfs aan om samenwerkingsverbanden te smeden met universiteiten en innovatiecentra op te richten in het kader van ecosystemen.
Ten slotte zullen nieuwe sectoren worden aangeboord, waaronder de industrie, terwijl de gezondheidssector en nutsbedrijven verder worden aangepakt. Bovendien worden er deze zomer verticale entiteiten opgericht.
Dan is er enkel nog een interne mentaliteitsverandering nodig. “Onze medewerkers moeten begrijpen dat ons model veranderd is en dat ze zich dus moeten aanpassen”, aldus de baas van NRB, die benadrukt dat “de in-house vaardigheden zeer sterk zijn” en dat “onze klanten en prospects verrast zijn door onze eigen expertise.”
“Onze ambitie is om ons in 2015 te positioneren als een stevige nummer 3 op de lokale markt met een 100 % Belgische verankering”, besluit Ulrich Penzkofer. Groei is een prioriteit, aangezien onze winstgevendheid een van de beste is.”
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier