Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

NSI heeft sinds zijn overname in de zomer van 2009 door de Vlaamse groep Cegeka toch een zekere autonomie behouden. Nu kan het bedrijf pronken met zijn succes want de omzet en het aantal medewerkers zijn op 4 jaar tijd bijna verdubbeld, voor de helft dankzij interne groei.

Na de overname door Cegeka in 2009 (voor 67 %, tegenover 33 % voor Meusinvest) krijgt NSI een nieuwe tweekoppige algemene directie, namelijk Manuel Pallage (die nog gewerkt heeft bij CSB Consulting/Bull, Star Informatic en Intrasoft) en Alain Wattier (gewezen werknemer van IBS en IBM). De twee directieleden vullen elkaar perfect aan en willen samenwerken, maar tegelijk een zekere beslissingsautonomie behouden.

Onafhankelijkheid

Deze autonomie is trouwens ook terug te vinden ten opzichte van de groep Cegeka, die NSI een flinke portie onafhankelijkheid liet. De groep wil er namelijk haar activiteitenpool voor Brussel en het Franstalige deel van het land van maken, naast Luxemburg en Noord-Frankrijk. We kunnen dus wel spreken van onafhankelijkheid, maar ook en vooral van samenhang in de cultuur en benadering van de markt. “De strategie van de groep luidt immers dat we voorrang verlenen aan de Belgische aard en dicht bij de klant willen staan”, aldus Manuel Pallage. Want het is inderdaad een belangrijke differentiator ten opzichte van de grote integrators en concurrerende dienstverleners. “Onze aandeelhouders zijn slim genoeg geweest om de bijzonderheden van onze markt en onze klanten te erkennen, vooral dan van de kmo’s en de openbare sector. En om ons een hoge mate van autonomie te geven in onze keuzes”, stemt Alain Wattier in. Volgens hem deelt NSI met zijn klanten ook een gemeenschappelijke cultuur, met meer bepaald een sterke nabijheid van het besluitvormingscentrum, om nog maar te zwijgen van een minder grote druk van de markt omdat Cegeka niet beursgenoteerd is en zijn winst grotendeels herinvesteert.

Een strategie die lijkt te werken, want de afgelopen 4 jaar zag NSI zijn omzet stijgen van 22 miljoen naar 41 miljoen euro, de helft ervan dankzij organische groei en de rest dankzij overnames van het Brusselse Amster (60 mensen) en van Multidata in Luxemburg (35 medewerkers). Overnames waardoor NSI zijn geografische aanwezigheid en expertisegebieden kon uitbreiden, terwijl zijn teams versterkt werden van 200 tot bijna 400 werknemers vandaag. NSI profiteert trouwens mee van de slagkracht van de groep Cegeka en haar meer dan 1.500 medewerkers.

Positionering

NSI positioneert zich nu als it-integrator die gespecialiseerd is in infrastructuur, erp (Microsoft AX en NAV), ontwikkeling, systeem- integratie (met sterke punten in sig en open source cms) en consultancy.

Zijn klanten zijn voor de helft terug te vinden in de openbare sector (met als referenties SPW, Forem, EASI-WAL of het Brusselse Gewest) en voor de helft in de privésector (Fédérale Assurance, Câbleries d’Eupen, enz. en sinds kort de Groupement des Mousquetaires waartoe Intermarché behoort voor een intranet naar 4.000 verkooppunten in de hele wereld). Successen die geboekt werden dankzij de versterking van het ‘bid management’-team, dat de offertes opstelt (en de klant begeleidt tot aan de delivery) en een sterkere aanwezigheid op het terrein, meer bepaald bij de bestaande klanten die nieuwe offertes aangeboden krijgen.

Voor 2013 verwacht NSI een groei van 12 % en hoopt het rond 46 miljoen euro omzet te boeken. “Onze orderportefeuille is al goed gevuld, vooral in de openbare sector, met interessante projecten in het verschiet op het vlak van carpooling of regionaliseringen afkomstig van het federale niveau. Ook infrastructure facilities management en third-party application maintenance zouden de groei moeten ondersteunen, om nog maar te zwijgen van consultancy, gsi, en offertes in regie”, aldus Manuel Pallage.

“We gaan de gedane overnames die intussen goed geïntegreerd zijn ook in een hogere versnelling schakelen. We hebben de wielen goed gesmeerd en de resultaten zouden nog beter moeten worden. Zo kunnen we al antwoorden op grotere bestekken, eventueel in samenwerking met andere actoren”, gaat Alain Wattier verder, die een aantrekkelijke overname echter niet zal afslaan als ze zich voordoet. “Maar we blijven selectief in onze keuzes want we willen klanten die onze waarden en onze cultuur delen. Ook kiezen we bewust voor technologische partnerschappen door ons te focussen op onze vaardigheden.”

“We zijn erin geslaagd om het beste uit NSI en Cegeka te halen”, besluit Manuel Pallage.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content