In een poging om kinderen warm te maken voor een latere job in it, of om kinderen meer affiniteit bij te brengen met de job van mama of papa, organiseren steeds meer it-bedrijven een dag waarop de kinderen centraal staan.
Bij Salesforce was de initiële aanleiding voor het Kids@Work-initiatief de tienjarige verjaardag van het Belgisch-Luxemburgse filiaal. In juni werden de Belgische klanten en partners al op een feestje getrakteerd op Salesforce Essentials in Mechelen. “Maar we wilden ook iets voor de collega’s en hun gezinnen”, vertelt Bob Vanstraelen, country manager van Salesforce BeLux.
En zo zag Kids@Work het levenslicht : een zondag waarop de werknemers, hun partners en hun kinderen welkom waren in het nieuwe kantoor van Salesforce. Op het programma ? Kennis maken met de job van papa of mama, hun (bijna) dagelijkse werkplek verkennen én als kers op de taart ook zelf op de stoel van papa of mama zitten. Maar uiteraard was er ook plaats voor flink wat activiteiten.
Kindjes brachten die zondag om te beginnen speelgoed mee dat ze niet meer nodig hadden. “Een van onze collega’s werkt al jaren samen met het CHU Saint-Pierre ziekenhuis in Brussel en de organisatie Smiles. Die verzorgen met het HIV-virus besmette kinderen. De ingezamelde berg speelgoed gaat rechtstreeks naar hen”, aldus Vanstraelen.
FUN EN TECHNOLOGIE
De rest van de dag was een mix van technologie en fun. De 40 kinderen tussen 1 en 18 jaar werden onderverdeeld in groepen en mochten bijvoorbeeld samen een pc uit elkaar halen en ontleden. “Het doet hen beseffen dat er bijvoorbeeld aparte onderdelen zijn voor opslag, voor rekenkracht en geheugen, én dat die onderdelen ook in een smartphone zitten. Het is voor ons, volwassenen, verfrissend om te zien hoe kinderen zo ineens stilstaan bij de werking van technologie en niet alleen de gebruikskant er van zien”, zegt Vanstraelen.
Bobs dochter Julie (12) kon uiteraard niet ontbreken op het appel. “Het was leuk dat ik eens op papa zijn plaats mocht zitten en dat ik nu ook beter weet wat papa elke dag doet”, zegt Julie. “Voor ons was het leuk om onze leefwereld te tonen en hen uit te leggen waar Salesforce precies mee bezig is. Nee, gemakkelijk is dat inderdaad niet”, lacht Vanstraelen. “We hebben geprobeerd hen uit te leggen dat technologie voortdurend evolueert en dat wij beter zijn in het onderhouden ervan dan andere bedrijven. Dat er zoiets als een datacenter bestaat, bijvoorbeeld.”
Julie vond het allerleukste het ‘hour of code’. “We konden Star Wars, Minecraft of Angry Birds programmeren. Ik koos Minecraft, een spelletje dat ik vaak speel. Nu kon ik zien hoe dat gemaakt wordt, wat ik wel interessant vond.”
Samen met haar 9-jarige broer experimenteert ze thuis ook al met programmeertaal Scratch die onder meer ook in codeerinitiatieven als CoderDojo gebruikt wordt. Of Julie nu later ook in it verder wil gaan, wil ik nog weten. “Ik zou het misschien wel leuk vinden om het later te doen, maar ik denk toch dat ik later rechten wil gaan studeren”, klinkt het resoluut.
“Ik wil mijn kinderen zeker niet duwen richting technologie maar ik wil het hen wel meegeven”, zegt Bob Vanstraelen, “Telkens ik in San Francisco ben, zie ik dat de kinderen dat allemaal meekrijgen daar. Ik hoop dat ik hen toch ook een stukje kennis kan bijbrengen. Dat is ook écht nodig want het staat vast dat van de jobs van vandaag er morgen veel zullen sneuvelen. Het scherpt hun geest in ieder geval aan om er over na te denken. Want hoe je het draait of keert : in de it-sector zullen er altijd wel jobs zijn.” Salesforce overweegt om voortaan elk jaar zo’n dag te organiseren.
DIGIGIRLZ
Ook bij Microsoft werd eerder dit jaar een soortgelijk initiatief gelanceerd : DigiGirlz. Op een woensdagnamiddag bliezen ongeveer tachtig dochters van Microsoft-werknemers (en van bedrijven in dezelfde kantoortorens zoals CSC) verzamelen voor een ontspannende kennismaking met de it-sector. De meisjes tussen 6 en 21 jaar konden er verschillende workshops volgen : een eigen game ontwerpen met Scratch, een website bouwen of een spelletje voor de Xbox-gameconsole programmeren. Het grote verschil met het initiatief van Salesforce is dat DigiGirlz een girls-only evenement is. “Daarmee willen we vooral het stereotiepe beeld van de mannelijke it-nerd definitief uit de wereld helpen. Meisjes zijn even geschikt voor een latere job in it als jongens”, besluit Katleen Dewaele van Microsoft.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier