Hoe maak je als informatiedienst duidelijk aan je klanten – journalisten onder deadlinedruk – wat er in de pijplijn zit? Ict-manager Tom Wuytack en zijn team zorgen met het Belgabox-project dat Belga ‘top of mind’ blijft bij zijn afnemers.
Wat ooit een leverancier van nieuws in tekst- en beeldformaat was voor zijn eigenaars – Belga werd eertijds opgericht door een aantal dagbladen – transformeerde zich in de voorbije jaren tot een 24/7-leverancier van allerhande informatie aan een veelheid aan klanten, met naast de klassieke afnemers, ook gebruikers bij de overheid en in bedrijven. Daarvoor werd jaren geleden al ingezet op technologie, en het lijkt dan ook alsof Belga haast een abonnement heeft op winnaars in deze ‘contest’. In 2005 scoorde Belga immers al met het project dat de eigen journalisten een nieuwe en technologisch geavanceerde werkplekomgeving bezorgde.
BELGABOX
Hoe maak je je klanten duidelijk wat Belga te bieden heeft aan nieuws en achtergrondinformatie, om het nieuws van die klanten te verrijken? Eenvoudig, je ontwikkelt als bedrijf – met de hulp van een aantal programmeurs in Vietnam – het gelauwerde BelgaBox-project.
Cruciaal was het denkwerk in eigen huis dat aan dit project vooraf ging, want uiteindelijk moesten ook andere gebruikers dan journalisten met het nieuwe platform worden bediend. Om een zo breed mogelijke toegankelijkheid te garanderen, werd tevens gebruik gemaakt van de recentste, ‘best of breed’ webtechnologieën (zoals html en andere), met bijzondere aandacht voor open source materiaal.
Het uitgangspunt was bijzonder eenvoudig: BelgaBox moest “een realtime kijk op, en interactie met de geïntegreerde multimediaredactie van Belga bieden,” aldus Tom Wuytack, “een “24/7 persoonlijke toolbox met anywhere, anytime, anydevice toegang tot alle diensten van Belga.” Dat vertalen in een product nam een paar jaar in beslag, en werd vervolgens stevig in bèta getest (inclusief security- en stresstesting). “Alle klanten kregen een eigen voorstelling tijdens een ‘roadshow’,” aldus Wuytack, om “zo goed mogelijk in te spelen op hun noden en wensen.” Dat leverde nog enkele tientallen suggesties op. In mei van dit jaar werd dan de roll-out bij klanten gedaan van de BelgaBox v1.0.
UNIEK VENSTER
Vandaag vormt BelgaBox dat uniek venster op het aanbod van Belga, vanaf eender welk systeem – zowel desktop/laptop-systemen, als tablets en smartphones – met één enkele login, één url en een zelfde look & feel. Met het oog op die universele toegankelijkheid werd opzettelijk niet voor een ‘native app’ gekozen, omdat dit ofwel de toegankelijkheid zou beperken, of een veelheid aan apps zou meebrengen. “Met een goede mobiele website die zich aanpast, kan je snel schakelen” tussen systemen, en “moeten we minder platformen ondersteunen.”
In dat venster van ‘BelgaBox’ vind je zowel snelle eerste berichten, als informatie wanneer wat kan worden verwacht, evenals artikels, foto’s en videomateriaal. Dat alles werd omkaderd met een rist filtermogelijkheden, inclusief een handige ‘x’-jaar geleden-sectie. Met die ‘toolbox’ kan Belga proactief inspelen op de noden van de gebruikers, door “in een infostroom te tonen wat er beschikbaar is.” In de toekomst plant Belga nog meer modules als toegang tot ander materiaal.
Cruciaal is dat Belgabox werd gebouwd op een platform waarop snel ook andere producten naar bijkomende klanten kunnen worden gebouwd. Na BelgaBox komt er over enkele weken nog BelgaGov (voor overheidsklanten), binnen zes maanden gevolgd door BelgaImage (voor de image-professional) en BelgaSource (voor de bedrijfsklanten). Ondertussen blijkt BelgaBox al een succes bij de eerste doelgroep – de media. Enkele maanden na de introductie verzesvoudigde het aantal personen dat van de Belga-feeds gebruik maakt, tot zo’n 1.200. Wat Belga duidelijk weer ‘top of mind’ maakt bij de gebruikers, en van BelgaBox “de verankering van Belga voor de toekomst.”
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier