Record Bank noteert alle uitgevoerde transacties in real time. Dat beschermt de bank tegen fraude en biedt de klanten van de bank een correct zicht op hun actuele rekeningstand.

Record Bank – een dochteronderneming van ING – houdt er voor it een outsourcingstrategie op na. Voor het oltb-project (Online To Bank) ging de bank met Steria in zee. Het project zorgt ervoor dat Record Bank de transacties aan betaalterminals en geldautomaten in real time registreert. De toepassing sluit fraude uit en verhoogt tegelijk de dienstverlening aan de klant. “De online zichtrekening die we gratis aanbieden, is een belangrijk product voor de verdere groei van de bank”, zegt cio Louis Mahy. “Uiteraard willen we de klant daarbij een hoog serviceniveau aanbieden. Ook in die context hadden we nood aan het oltb-project.” Dankzij de oplossing heeft de klant nu altijd een correct zicht op zijn rekeningstand, zowel via de publieke terminals als via de systemen van Record Bank zelf.

As a service

Steria nam het complete traject voor haar rekening: ontwikkeling en implementatie van de toepassing, hosting, beheer en onderhoud. Eigen beheer was voor Record Bank geen optie. Louis Mahy: “Om het project helemaal zelf uit te voeren, hadden we op de arbeidsmarkt op zoek moeten gaan naar medewerkers met heel gespecialiseerde kennis. Naast de ontwikkeling van de toepassing, hadden we dan later ook zelf de aanpassingen moeten uitvoeren in functie van de veranderende vereisten rond beveiliging.” Record Bank laat die complete job aan Steria over en kiest zo voor oltb as a service.

Opvallend is verder dat de oplossing geen onderdak kreeg in de twee redundante datacenters die Record Bank bij HP heeft uitbesteed. “Bij het oltb-project hebben we ervoor gekozen de oplossing te plaatsen waar het beheer gebeurt: bij Steria. Onze kerninfrastructuur blijft binnen de twee datacenters van HP. Tegelijk evolueren we langzaam maar zeker naar een cloudmodel, waarbij we elk aspect van de infrastructuur op de best passende plaats neerzetten.”

Verhoogde beveiliging

Aansluitend op het oltb-project zorgde Steria bij Record Bank ook voor een oplossing op basis van ucr’s (unconnected card readers). Die vervangen die klassieke digipass en verhogen zo de beveiliging van internetbanking door klanten. Record Bank wil het principe van de ucr nu ook toepassen bij zijn zelfstandige agenten. “Daar gaan we een self-bank creëren voor non-cash transacties”, zegt Louis Mahy. “De authentificatie van de klant zal via een ingebouwde ucr gebeuren.”

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content