Ontzorging via security
Met de implementatie van SentinelOne zet Brouwerij Haacht de professionalisering van haar IT-omgeving verder. ‘We vonden het juiste evenwicht tussen vlot en veilig werken voor de business, en efficiënt beheer voor de IT-afdeling.’
Brouwerij Haacht is een onafhankelijke, Belgische familiebrouwerij met 380 medewerkers. De brouwerij bedient ruim zesduizend horecazaken, de thuis- en exportmarkt met merken als SUPER 8, Tongerlo, Charles Quint en Primus.
Philippe Sintubin werkte van 2000 tot 2004 als applicatie-ingenieur bij het bedrijf. In 2013 keerde hij naar de brouwerij terug als ICT-projectmanager, met de opdracht de IT-omgeving te professionaliseren. “Op het vlak van security waren er verschillende oplossingen in gebruik”, vertelt hij. “Dat was historisch zo gegroeid.” Er drong zich een inhaalbeweging op. “Verschillende audits toonden aan dat er nood was aan een hoger niveau van endpoint security en een betere firewall”, zegt Sintubin. “We maakten daarbij een bewuste keuze: we wilden iets zwaarder inzetten op de bescherming van de endpoints en opteerden daarbij tegelijk voor een lichtere firewall.”
Geen impact op prestaties
Tijdens zijn zoektocht naar een passende oplossing klopte Sintubin ook bij collega’s van andere bedrijven aan. “We voerden een aantal referentiechecks uit, wat ons echt heeft geholpen”, vertelt hij. Brouwerij Haacht wilde te zware endpoint security vermijden, omdat die onvermijdelijk op de prestaties van de IT-omgeving zou wegen. “We zochten een oplossing waarvan de business geen hinder zou ondervinden, maar die tegelijk vlot en centraal te beheren zou zijn door de IT-afdeling.”
Een bijkomend verzoek was dat de toepassing USB- en bluetoothbeveiliging zou kunnen aanbieden binnen de OT-omgeving van de brouwerij. “Daarnaast wilden we ook bescherming tegen zero-day aanvallen en een overzichtelijke rapportering.” Securityspecialist wizQIT uit Diepenbeek ontwikkelde voor Brouwerij Haacht een proof of concept met technologie van SentinelOne. “De combinatie van wizQIT en SentinelOne bleek al onze vragen te beantwoorden”, zegt Sintubin. “We kregen zelfs meer dan we hadden gevraagd, met name via de rapportering.”
Ontzorging
SentinelOne geeft niet alleen een overzicht van de dreigingen, maar ook met welk OS of welke software die het bedrijf benaderen. Tegelijk voorziet SentinelOne een dashboard dat Brouwerij Haacht ondersteunt om proactief in te grijpen, via een zicht op bijvoorbeeld geïnfecteerde endpoints of mogelijke risico’s die opvolging vragen. Kan de IT-afdeling van de brouwerij zo op haar twee oren slapen? “Dat kan helaas nooit”, lacht Philippe Sintubin. “Nulrisico bestaat niet, maar we maken ons wel véél minder zorgen.” Security zorgt zo op een letterlijke manier voor de ontzorging van de IT-afdeling.
Voor de medewerkers heeft SentinelOne geen impact op hun manier van werken. “De oplossing weegt niet op de prestaties van IT, er is geen vertraging, geen vervelende pop-ups”, zegt Sintubin. “Voor ons is het de best passende oplossing gebleken. De combinatie van SentinelOne en wizQIT geeft ons goede garanties op bedrijfscontinuïteit.”
Nieuwe prioriteiten
De rapporten die SentinelOne bezorgt, laten Brouwerij Haacht bovendien toe om nieuwe prioriteiten te stellen. “We hebben onder meer nog wat werk voor de boeg om ons patch management op niveau te brengen”, klinkt het. “SentinelOne helpt ons daarbij, ook met het overzicht van de assets die de software ons bezorgt. Vroeger hadden we daarvoor enkel een statische, manueel aangevulde Excellijst. De info in SentinelOne is altijd up-to-date en ondersteunt zo ons asset management. Ook op dat vlak doet de tool meer dan we hadden verwacht.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier