Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Werken voor een webagency is gevarieerd en uitdagend, maar als je niet bijblijft, dan ben je gezien. “Na het mobiele verhaal is het nu alweer de beurt aan het internet of things, en wie weet wat het binnen vijf jaar zal zijn?”

In het kader van onze webbouwer-special in dit nummer legden we ons oor ook even te luister bij drie jonge mensen die werken in een webbureau. En hoewel alle drie vanuit een compleet verschillende achtergrond in de sector terecht kwamen, klinkt hun verhaal toch opvallend gelijklopend. Wie voor een digital agency werkt, is minstens gepassioneerd door technologie, en komt in een erg flexibele en aangename werkomgeving terecht, maar moet zich wel constant bijscholen in een snel evoluerend landschap. Volg je de nieuwe trends niet, dan bestaat het risico dat je hopeloos achterop geraakt.

“Tien jaar geleden bestond mobile gewoonweg niet, en intussen zijn we met de connected devices alweer in een volgende fase aanbeland”, vertelt Gwen Vanhee van de Gentse ‘creatieve studio’ Little Miss Robot. “Langzaamaan laten we de stereotiepe schermen achter ons en gaan we naar geconnecteerde toestellen in de thuisomgeving en in de wagen. Dat is een spannende evolutie voor de webbureaus.”

“Domotica bijvoorbeeld, is niet enkel een agency-gebeuren. Daar heb je ook elektro-specialisten voor nodig. Binnen afzienbare tijd zal je overal in je huis met schermpjes en met interfaces geconfronteerd worden, tot op ramen en keukentafels toe. Webbedrijven, elektronicaproducenten en domotica-specialisten worden allemaal interfacebouwers die voor zinvolle ervaringen moeten zorgen.”

“En ongeacht de interface zal vooral het gebruiksgemak daarbij van belang zijn. Om het met de woorden van Steve Jobs zeggen: “design is not how it looks, but how it works.”

GEBRUIKSERVARING

Annie Stewart van Internet Architects denkt in dezelfde richting. “Het gaat steeds minder om de technologie of om de toeters en bellen op een site of in een app, maar steeds meer om de gebruikservaring, om het praktische. Hoe kan je de mensen vooruit helpen op een zinvolle manier.”

“De voorbije zes maanden heb ik op een project gewerkt waarbij we de websites van de Europese Commissie proberen te rationaliseren. Daarbij staat de vraag centraal hoe er best kan gecommuniceerd worden met de burgers en met de werknemers van de Commissie, en niet langer wat de sites en de apps van de Commissie allemaal kunnen.”

“Eén en ander heeft tot gevolg dat er vandaag veel meer getest wordt dan vroeger, en dat het technologische platform as such aan belang heeft ingeboet. Een website is geen conditio sine qua non meer, ook via Facebook kan er gecommuniceerd worden, en soms kan je zelfs gewoon een callcenter inschakelen.”

“Daarom ook dat ik niet geloof in agencies die enkel mobiele apps bouwen”, aldus nog Stewart. “Je moet altijd in het achterhoofd houden wat de klant juist wil bereiken. En in de meeste gevallen heb je dan een mix nodig van een site, een mobiele app, een Facebook-campagne en weet ik veel wat nog allemaal.”

FACEBOOK

Een bureau dat zich specialiseert in campagnes op Facebook en andere sociale media, is Think Tomorrow uit Herentals. “Voor IJsboerke bijvoorbeeld, hebben we een Facebook-spelletje gebouwd waarbij je zo lang mogelijk ijsjes moest opvangen in een emmertje, en voor Neuhaus hebben we recent nog de Instagram-wedstrijd NeuhausMoments gelanceerd”, vertelt Joyce Darimont.

“Ook wij beperken ons trouwens niet enkel en alleen maar tot social media, want de klanten vragen een bredere blik. Uiteindelijk is bijna alles mogelijk, als je maar voldoende tijd krijgt. In elk geval gaat het niveau van onze campagnes er zienderogen op vooruit. Een actie waarbij enkel likes gegenereerd worden, dat bestaat bijna niet meer. Je kan niet anders dan met nieuwe dingen komen, want internetgebruikers zijn steeds moeilijker te entertainen.”

Daarom ook dat ze bij Think Tomorrow al verder kijken dan Facebook, en denken aan andere platformen voor leuke campagnes. “Ik zou wel eens iets willen doen met Foursquare of met Pinterest”, knikt onze 24-jarige programmeur. “Maar je moet dan ook de klant meekrijgen, en daar knelt het schoentje.”

AVONTUUR

Annie Stewart is als Amerikaanse in België terecht gekomen na een amoureus avontuur met een Antwerpenaar in Mexico. Interessant is dat Annie ook in de VS al voor enkele relatief kleine webbureaus had gewerkt, en dus kan vergelijken.

“Ook hier heb je agencies die eerder technisch van inborst zijn en andere die meer de marketingtoer opgaan”, klinkt het. “Het grootste verschil is dat de Belgische bureaus op een verantwoordelijkere manier omspringen met geld (lacht).”

“In Amerika heerst er bij de webbureaus een echte start-up mentaliteit, het financiële plaatje is bijkomstig. De relatie tussen de klant en de ontwikkelaar is er ook helemaal anders. Over de plas word je verondersteld om in de beginfase heel wat dingen gratis te doen, zogezegd om een goede band op te bouwen met je afnemer. Dat is in België beter en vooral eerlijker geregeld. Met als gevolg dat je hier minder stressy situaties krijgt.”

Annie moest zich ook aanpassen aan de manier van communiceren in ons land. “Hoewel je ook hier samenwerkt met je baas en er nauwelijks nog sprake is van hiërarchie, gebeuren de dingen in België toch nog steeds op een veel formelere manier. In de VS gaat het er heel wat losser aan toe. Dat is toch even wennen (lacht).”

PROTOTYPE

Zowel Annie, Gwen als Joyce zijn het er over eens dat snelheid en kort op de bal kunnen spelen van het allergrootste belang zijn in de sector. “Bij Internet Architects hebben we een wireframing tool die ons toelaat om onmiddellijk in de browser te werken, en waardoor we heel snel met prototypes kunnen komen. Alle componenten die je via drag and drop toevoegt, kunnen ook voor mobiel gebruikt worden.”

Dat snelheid cruciaal is, wordt bevestigd door Joyce. “Wie sociale mediacampagnes in elkaar steekt, wordt geconfronteerd met erg krappe deadlines”, klinkt het nog. “Wat maakt dat we bij Think Tomorrow vaak nog laat aan de slag zijn. Op zich vind ik dat niet zo erg, want ik doe mijn werk graag.”

Joyce houdt trouwens niet alleen van het programmeren op zich, maar ook van de afwisseling en de snelle opeenvolging van projecten. “Twee jaar geleden begon ik als consultant bij dienstverlener PHPro, maar dat was toch niet helemaal mijn ding. Projecten voor twee jaar begeleiden, daar komt maar geen einde aan. Geef mij dan maar om de zoveel weken een nieuw project. Ik heb dat nodig, die variatie.”

GEEKS

“Of wij geeks zijn?”, lacht Annie. “Allicht wel in de manier waarop we onze job benaderen. De connotatie die rond die term hangt is veranderd. Bij een geek denk ik vandaag aan een creatieveling die passioneel met zijn werk bezig is. Als ik zo rondom me heen kijk, dan passen we wel in dat plaatje denk ik.”

Eenzelfde geluid bij Gwen Vanhee. “We zijn bijna allemaal gepassioneerd door onze job, ook na de uren. Vaak komen uit de experimenten die onze mensen thuis doen trouwens de beste ideeën voort. Het resultaat is er ook naar. Bij Little Miss Robot haalden we in totaal al zes Favourite Website Awards (FWA’s) binnen. Dat is niet alleen een mooie internationale erkenning, het is ook de kers op de taart voor al die uren achter het computerscherm (lacht).”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content