Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

“Big data is een hype, maar de meeste bedrijven hebben geen flauw benul van wat ze met hun data kunnen doen”, oppert Davy Suvee van Datablend. “Voor ons is het een erezaak om op een maand tijd tot een zinvolle oplossing te komen.”

Datablend (intussen een onderdeel van Continuüm Consulting) is ontstaan als een hobbyproject van Davy Suvee, die in een vorig leven aan de slag was als r&d it-lead bij Janssen Farmaceutica. “Ik ben met big data in aanraking gekomen toen we enkele jaren geleden een full genome sequencing deden bij Janssen, een mooie benaming voor het in kaart brengen van een dna-streng.”

“Het data-verhaal begon stilaan aan zijn opmars, maar veel expertise was er nog niet, zeker niet in België. Vandaar mijn idee om aan ‘big data’-consultancy te doen met een focus op praktische en zinvolle oplossingen. De meeste consultants hameren nadrukkelijk op het technologische aspect, maar het is niet omdat je een Hadoop-cluster hebt uitgerold dat er plots magische inzichten uit je datasets komen.”

“Datablend doet aan consultancy in de brede zin”, gaat Davy verder. “Als je 300 gig data hebt, hoe ga je die dan stockeren op een bevraagbare manier? Wat kan je allemaal doen met je elementaire data? Hoe kan je je gegevens op zo’n manier visualiseren dat de gebruikers er iets uit kunnen afleiden? Welke technologieën voldoen, welke zijn nuttig in een welbepaalde context?”

“Daarbij hanteren we trouwens een bootstrap-aanpak en richten we ons voornamelijk op kmo’s die zelf de resources ontberen om aan de slag te gaan met hun gegevens. Op een maand tijd proberen we van helemaal niets tot een echt zinvolle ‘big data’-oplossing te komen, zodat klanten meteen het nut er van inzien. Waarom zouden we niet proberen te visualiseren waarom een product niet verkoopt bijvoorbeeld?”

COMPLEX

Suvee oppert dat de meeste bedrijven geen flauw benul hebben van wat ze met hun data kunnen doen. “Net zoals ze niet beseffen dat je geen grote hoeveelheden nodig hebt. Er is ook data die complex is van structuur, en die je moet opkuisen eer je er mee verder kan.”

“In de Belgische markt zal allicht vooral dáár het potentieel liggen. Wij hebben bijna geen grote bedrijven met enorme datasets. Of toch niet in de ordegrootte van een Facebook of een Google.”

BIG BANG

Naar eigen zeggen gaat Suvee heel gradueel te werk. “We gaan nooit voor een big bang. Wel combineren we technologieën die zo snel mogelijk tot resultaat leiden. Datablend schrijft dus meestal niets zelf, maar doet een beroep op de (open source) frameworks of op de commerciële programma’s die reeds voorhanden zijn.

“We moeten het wiel niet heruitvinden. Als we merken dat voor een bepaalde klant de visualisatietool van Tableau het meest geschikt lijkt, dan gaan we er voor. Maar moet de tool nog preciezer zijn, dan maken we iets op maat en vertrekken we bijvoorbeeld van het vrij beschikbare D3. js-framework.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content