Het persoonlijke netwerk en de op maat gemaakte leeromgeving worden belangrijker dan de traditionele manier van onderwijzen, zeker nu er een generatie aan de slag gaat die groot geworden is met multimedia. Waarom zou je je tijd nog verdoen aan een cursus, als je gewoon lid kan worden van een online community?
George Siemens, expert in e-learning en nieuwe onderwijstechnieken aan de Canadese University of Manitoba verwoordt het zo: “In de kenniseconomie is de informatiestroom wat de pijpleiding is voor de industriële economie. Alleen is de pijp intussen belangrijker dan de inhoud. Het komt er vandaag vooral op aan kennis te kunnen beheren, en te weten waar je die kennis kan vinden moest je hem nodig hebben.”
Nog volgens Siemens evolueren we naar ‘poelen van kennis’ die collectief beschikbaar zijn omdat mensen zich verbinden met anderen. De ‘hubs’ zijn in dat verhaal de mensen met goede connecties die in staat zijn de informatiestroom te voeden, en te onderhouden. Slaag je er zelf in om een goede hub te zijn, dan gaat je waarde als kenniswerker meteen de hoogte in.
“Weten waar je informatie kan terugvinden, en je netwerk naar de juiste plaats leiden, wordt inderdaad steeds belangrijker”, zegt learning technology consultant Danny De Witte van Xylos. “Als ik via Twitter een vraag stel, dan geeft mijn persoonlijke netwerk daar binnen de 15 minuten een meer dan behoorlijk antwoord op. Bedrijven moeten nog leren omgaan met die realiteit.”
Moderne kenniswerkers zijn steeds nadrukkelijker uit op input à la carte. Ze gaan actief op zoek naar informatie die ze op een bepaald ogenblik nodig hebben. Waarmee het internet zelf het voornaamste leerplatform wordt.
“Opnieuw zie je dat de bedrijven hier achterlopen op de academische wereld. Ze worstelen nog steeds met de vraag hoe ze dat nu moeten oplossen, zo’n vormingsvraagstuk waarbij werknemers hun informatie zelf gaan zoeken op het internet. Want hoe kan je als bedrijf de betrouwbaarheid van die informatie checken?”
“Wat er zou kunnen gebeuren, is dat ondernemingen zelf externe sites gaan voorstellen aan hun werknemers, buiten de interne wiki’s en buiten de interne databanken om, die ze als betrouwbaar afdoen”, gaat De Witte verder. “Dit om te vermijden dat werknemers die iets niet vinden op het intranet, gewoon gaan zoeken op Google.”
Eén van de gevolgen van het feit dat werknemers steeds nadrukkelijker op zoek gaan naar persoonlijke en specifieke informatiebronnen, is dat je steeds kortere e-learning modules krijgt. De informatie over deze of gene topic moet immers altijd snel kunnen opgesnord worden. “En het gebruik van nieuwe media zoals Google, Twitter en Facebook tast ons geduld aan”, glimlacht De Witte.
“Wat je ook ziet, en dan zeker in België, is dat meer en meer bedrijven uitkijken naar systemen waarmee ze die kortere modules kunnen managen. Learning management systemen die betaalbaar zijn, flexibel, en gemakkelijk te onderhouden. Hoogleraar aan de faculteit Ingenieurswetenschappen Erik Duval van de KULeuven gaat nog een stapje verder. Die man organiseert al zijn sessies enkel nog via sociale media. Duval heeft zelfs zijn LMS geschrapt.”
Frederik Tibau
” Het gebruik van nieuwe media zoals Google, Twitter en Facebook tast ons geduld aan.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier