Wie vanaf deze zomer een internetabonnement afsluit, moet geïnformeerd worden over de werkelijk behaalde snelheid. Belgacom en Telenet, de twee belangrijkste operatoren van ons land, hebben naar eigen zeggen niets te verbergen, maar wijzen tegelijk wel op de vele omstandigheden die een internetverbinding kunnen vertragen.
De nieuwe voorwaarden starten op 1 juli en worden opgelegd door het BIPT. Die eist dat operatoren vier zaken vermelden: De snelheid buiten de piekuren, de minimumsnelheid van een verbinding buiten de piekuren, de maximumsnelheid van een lijn binnen de piekuren en het downloadvolume van het abonnement. Bij de snelheden is dat zowel de uploadsnelheid als de downloadsnelheid.
De maatregel is eigenlijk een omzetting van Europese regelgeving. Zo zijn er landen waar in landelijke gebieden een breedbandsnelheid kan worden gehaald van hooguit een handvol megabits per seconde. Vandaag kan men op de meeste plaatsen, ook buiten een stadsomgeving, een dsl-snelheid van meer dan 12 Mbps halen. Net zoals men met een kabelverbinding nog steeds een aanvaardbare snelheid kan halen in een drukke stad. Maar in het verleden was dat niet altijd het geval waardoor er situaties ontstonden waarbij klant A en klant B beiden 50 euro betalen voor hun abonnement, maar klant A daar 25 Mbps voor krijgt en klant B met moeite aan 8 Mbps geraakt.
Dat kan vandaag nog steeds, al word je als klant daar voortaan verplicht van op de hoogte gesteld. Toch zijn operatoren nooit juridisch in fout geweest omdat het meestal ging over maximumsnelheden in optimale omstandigheden. Nu het BIPT eist dat ook snelheden op piekmomenten moeten worden meegedeeld, zal blijken hoe dicht die bij de geadverteerde limieten zitten.
“Bij ons zitten de reële snelheden kort of op de geadverteerde snelheid”, zegt Telenet-woordvoerder Stefan Coenjaerts. Daarbij meet Telenet de snelheid tot aan de modem van de klant. Na dat punt is de klant verantwoordelijk.
Bij Belgacom zullen klanten die informatie vragen, te horen krijgen wat de best mogelijke snelheid is op basis van de afstand tot de straatcabine, de gebruikte technologie en het gekozen product. Ook in een verwelkomingsbrief wordt die info meegedeeld. Na installatie zal ook de werkelijke snelheid via een speciale website te raadplegen zijn.
Nooit snelheden beloofd
Maar Belgacom zegt dat het nooit snelheden heeft beloofd. Wel geeft het maximumsnelheden; kan de klant die halen dan is dat mooi meegenomen. Wordt die niet gehaald, dan is die ook nooit beloofd. Al gaat de klant in praktijk wel afgaan op die maximumsnelheid omdat er amper wordt genuanceerd dat de snelheid bij dsl-technologie afhangt van de afstand tot de straatkast. In welke mate die maximumsnelheden effectief worden gehaald zegt het bedrijf niet. “Bij Belgacom heeft iedereen snel internet”, benadrukt woordvoerder Jan Margot.
‘Tot aan de modem’
Opmerkelijk is dat beide operatoren los van elkaar er op wijzen dat er een groot verschil is tussen de snelheid tot aan de modem, en wat de gebruiker ervaart op zijn laptop of smartphone. Dat komt omdat een draadloos signaal vaak wordt afgezwakt als het door muren moet. Ook wanneer er meerdere gebruikers op hetzelfde netwerk zitten kan het internet trager lopen dan wanneer je er als enige gebruiker met een bekabelde verbinding gebruik van maakt.
Hoe fel de geadverteerde snelheid afwijkt van de werkelijke snelheid zal binnenkort blijken wanneer het BIPT de eerste controles uitvoert. Vandaag kan je je snelheid al meten via verschillende online tools, maar die zijn niet altijd geoptimaliseerd voor België en geven, naar je operator toe, een vertekend beeld omdat ze zaken als een slechte draadloze verbinding ook meetellen terwijl de operator daar niet verantwoordelijk voor is.
Als de cijfers enige afwijking vertonen, dan zal dat bij Belgacom vooral merkbaar zijn bij gebruikers die ver van een straatkast wonen. Telenet moet dan weer oppassen op piekuren in zeer drukke gebieden. Beide operatoren staan er qua infrastructuur een stuk beter voor dan pakweg vijf of tien jaar geleden, maar voor veel gebruikers blijft het giswerk wat hun werkelijke snelheid zal zijn. Zo kan je hier vaak wel een schatting van krijgen, maar die werd tot nu toe niet gecontroleerd. Vanaf deze zomer weet je voortaan ook officieel of het bij een nieuw internetabonnement de moeite loont om bij te betalen voor een hogere snelheid.
Pieterjan Van Leemputten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier