Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Hoewel Oracle in het verleden een koele minnaar was van cloud computing, heeft de technologiegigant zich nadrukkelijk omgevormd tot één van de grote pleitbezorgers voor de wolk. Larry Ellison noemt dan ook niet langer SAP en IBM als zijn grote concurrenten, maar wel Amazon en Salesforce.

Even recapituleren. Oracle is groot geworden met de verkoop van databases en enterprise software die klanten uitrolden binnen hun bedrijfsomgeving. Dat – erg winstgevende – model staat onder druk omdat steeds meer klanten software en infrastructuur ‘huren’ bij bedrijven als Amazon, Microsoft en Google.

Net zoals dat het geval was bij concurrenten IBM en SAP, heeft Oracle pas laat ingezien dat het geweer van schouder moest worden veranderd, eigenlijk pas toen de inkomsten uit on premise begonnen te stagneren. En hoewel de cloudbusiness van het bedrijf alsmaar sneller groeit dezer dagen, staat hij nog lang niet op het niveau van wat Oracle on premise deed en doet.

De aandeelhouders van Oracle vinden dat een groter probleem dan oprichter en cto Larry Ellison. Die gaat er van uit dat er nog heel wat mogelijk is in de nog jonge business die cloud computing heet. Op het Oracle Open World mega-event in San Francisco suste Ellison ook dat on prem niet zomaar gaat verdwijnen, en dat beiden nog zeker twintig jaar naast elkaar zullen bestaan.

Of die voorspelling klopt moet natuurlijk nog blijken, maar in elk geval is Oracle nu helemaal klaar voor een hybride wereld waarin klanten alsmaar meer applicaties verplaatsen van on premise naar de cloud, of omwille van het kostenplaatje meteen naar de wolk grijpen.

Eén van de grote boodschappen waarop gehamerd werd in San Francisco was dat het bedrijf zijn hele portfolio herwerkt en herschreven heeft op maat van de cloud, en dat nu zo goed als alle producten van Oracle in beide configuraties beschikbaar zijn : on prem én in de cloud.

“De laatste gaatjes zijn inderdaad ingekleurd”, knikt algemeen directeur Jan Ronsse van Oracle Belux, “en dat opent heel wat perspectieven voor klanten of voor potentiële klanten. Je kan nu immers dingen doen die vroeger niet konden. Niet elk bedrijf heeft immers een uit de kluiten gewassen it-afdeling die alles zelf kan organiseren.”

“Neem erp”, geeft presales directeur Dieter Deramoudt van Oracle Belux een voorbeeld. “Dat is een zwaar programma dat vaak te duur is voor de gemiddelde Belgische kmo. Nu wordt die suite veel toegankelijker, omdat je niet meer hoeft te investeren in de achterliggende infrastructuur. Na tien jaar is onze erp-suite vrijwel volledig beschikbaar in de cloud.”

Ronsse : “Voortaan kun je bij Oracle zeggen : dit doen we in de cloud, en dat doen we on premise. Ook de flexibiliteit tussen beide is erg belangrijk : je kan gemakkelijker dan ooit switchen tussen beide configuraties. Ik maak me sterk dat er nauwelijks concurrenten zijn bij wie dat op een dergelijke manier mogelijk is.”

AMAZON

Die flexibiliteit tussen de cloud en on prem is maar mogelijk omdat Oracle zowel actief is in software as a service (saas), platform as a service (paas) én infrastructure as a service (iaas). Of zoals Larry Ellison het verwoordde op Oracle Open World : toen onze sofware op leest van de cloud was geschoeid, merkten we dat we hetzelfde moesten doen met onze middleware. En toen dat proces afgrond was, konden we niet anders dan ook onze database- en infrastructuurtechnologie klaarstomen voor the new era.

“Microsoft is eigenlijk het enige bedrijf dat, net zoals Oracle, volledig de switch heeft gemaakt naar de cloud en dat net zoals wij agressief concurreert in saas, paas én iaas”, klonk het. “Salesforce heeft wel een sofware-aanbod en een platform in de cloud, maar biedt geen infrastructuur aan. En Amazon mag dan een belangrijke infrastructuurboer zijn, het staat nog niet ver op softwarevlak.”

Dat Oracle Amazon intussen serieus neemt als concurrent, blijkt trouwens uit één van de nieuwigheden die Ellison en co. voorstelden in San Francisco. Klanten kunnen voortaan immers ook computerinfrastructuur huren in de Oracle-wolk (‘elastic compute cloud’). Het bedrijf gaat hiermee Jeff Bezos (Amazon) achterna, die negen jaar geleden een nieuwe standaard zette met zijn pay-per-use model.

“Ook bij Oracle kan je voortaan on demand computercapaciteit huren, per maand of zelfs per uur, voor de helft van de prijs die Amazon vraagt”, wist de cto van de Amerikaanse technologiegigant.

“Voor die prijs kan je trouwens gebruik maken van speciaal voor jou gereserveerde servers en databases (‘dedicated compute’). Bij Amazon kom je terecht in een gedeelde omgeving, en dat kan nadelig zijn”, klonk het. “Overigens bieden ook wij zo’n gedeelde omgeving aan (‘compute’), en daar zal de prijs dus nog scherper zijn. ”

Naast zuivere computercapaciteit maakt ook storage (‘archive storage cloud’) deel uit van het flink verbreedde iaas-pakket, net als een cloud voor container-apps (de ‘container-as-a-service’ optie i.s.m. Docker). Ellison maakte zich sterk dat er voor zijn ‘archive storage’-aanbod maar één tiende gevraagd wordt van de prijs die Amazon er voor aanrekent.

Niet dat we Oracle nu plots als een nieuwe Amazon moeten zien, of als een nieuwe Microsoft (Azure). Die bedrijven bouwen immers overal in de wereld nieuwe datacenters om tot een echt globale computerinfrastructuur te kunnen komen. Dat gaat Oracle niet doen, de 20 huidige datacenters volstaan voorlopig.

HOGERE WINSTMARGES

Ceo Mark Hurd vertelde ook aan de New York Times dat hij zich met zijn bedrijf vooral wil blijven concentreren op markten waar de winstmarges hoger liggen dan bij infrastructuur à la AWS. Hurd doelt daarmee vooral op de grote software-implementaties, waar Oracle bijna een patent op lijkt te hebben.

“De meerwaarde zit vooral aan de applicatieve kant”, knikt Dieter Deramoudt. “Infrastructuur wordt stilaan een commodity, en dus kan je bijna niet anders dan op prijs concurreren : iaas moet in de eerste plaats goedkoop zijn. Het geld verdienen doe je dan wel met saas én met paas. Het voordeel bij Oracle is dat we alle drie kunnen aanbieden.”

Nu Oracle’s reis naar de cloud in zekere zin is afgerond, en het bedrijf een flexibeler aanbod (mét constante updates) in de aanbieding heeft, bestaat het masterplan er niet enkel meer in om ‘s werelds grootste bedrijven te begeleiden naar de cloud, maar ook om met een deels jonger salesteam achter kleinere klanten aan te gaan.

“Het is nu aan onze salesmensen om Oracle opnieuw te ‘vermarkten’ en om kleinere bedrijven en start-ups binnen te halen”, aldus Hurd. Overigens worden de verkopers van Oracle, wereldwijd zo’n 30.000 mensen, tot de meest agressieve (maar ook best betaalde) in de tech-business gerekend.

Eén ding mag intussen duidelijk zijn : met een jonger salesteam en een productportfolio die naar hartenlust kan worden aangepast, evolueert Oracle wel degelijk in de richting van Amazon. En de troepen van Jeff Bezos azen sinds kort ook nadrukkelijk op klanten uit de Oracle-stal. The heat is on indeed !

Frederik Tibau

“Iaas moet in de eerste plaats goedkoop zijn, het geld verdienen doe je dan wel met saas en met paas”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content