Orange Business Services wil managed it-diensten en welja, cloud computing aanbieden. Het rekent daarbij onder andere op India waar de supportdiensten en het volledige netwerk-monitoring verzorgd worden.
Wie het netwerk operations center van Orange Business Services bezoekt krijgt een tikka, een oranje stip op het voorhoofd. Het is immers in het broeierige Delhi, en niet in Parijs zoals je zou kunnen verwachten dat het wereldwijde netwerk voor bedrijfsdiensten overschouwd en bewaakt wordt. En dat er af en toe wat fout kan gaan is duidelijk, zeker bij onderzeese kabels. Het mag verrassen maar Orange Business Services heeft een vloot van 6 kabelschepen. Onlangs heeft het er nog 3 overgenomen van Telecom Italia. Dat is geen toeval, want in China moest het niet zo lang geleden nog 5 maanden wachten voordat een kabelbreuk hersteld kon worden. Dit jaar nog wordt een 10 Gigabit fiberring vervolledigd tussen Japan, Hong Kong en Singapore. Orange Global Services investeerde vorig jaar 750 miljoen euro in zijn wereldwijd netwerk en claimt het grootste netwerk ter wereld. Het biedt diensten in 220 landen en is lokaal aanwezig in liefst 166 landen. Eén van de grote klanten is de FOD Buitenlandse Zaken dat op Orange beroep doet voor de verbinding van alle ambassades en consulaten (zie kader).
Conquest 2015
Orange Business Services, een dochter van France Telecom, heeft een omzet van zo’n 7,2 miljard euro en telt zowat 3.700 multinationale klanten. Ook de Belgische staalfabrikant Bekaert is één van de referenties. Maar het zijn vooral de opkomende markten, de BRIC-landen Brazilië, Rusland, Indië en China, die voor de groei moeten zorgen. Het analistenbureau IDC verwacht dat er in 2012 alsnog 1.800 miljard dollar wordt uitgegeven aan it-producten en diensten, een groei met 7 procent. Meer dan de helft van die groei staat op conto van die opkomende landen. “Tegen 2015 willen wij 1 miljard euro inkomsten halen uit die regio’s, “stelt Vivek Badrinath, de ceo van Orange Business Services. Dat is zowat een verdubbeling. Hij geeft toe dat er enige onzekerheid is over de economische verwachtingen, maar “multinationals blijven uitbreiden. Zij geloven ook dat it substantieel kan bijdragen tot de groei van de onderneming. En het netwerk wordt daarbij erg belangrijk, zeker ook bij cloud computing.”
Gartner verwacht dat tegen 2016 zowat de helft van de top-1000 ondernemingen ter wereld strategische gegevens in de cloud zullen plaatsen. Orange stampt dan ook in sneltempo datacenters uit de grond. Atlanta, Frankfurt en Singapore moet voor het begin van de lente klaar zijn. Hong Kong, Sidney en Johannesburg nog voor het einde van de zomer. Vivek Badrinath verwacht binnen de drie jaar toch een half miljard euro te draaien met deze clouddiensten. Die zogenaamde ‘cloud computing infra-structuur’ bouwt het samen met SITA, de specialist in luchthavendiensten. Het netwerk van SITA is in 2001 al geïntegreerd in Equant, de vroegere naam van Orange Business Services (OBS). Onlangs heeft OBS trouwens het contract met SITA nog eens met 8 jaar uitgebreid. Niet onbelangrijk want SITA staat voor bijna een derde van de omzet van de France Telecom dochter.
Naast clouddiensten wil Vivek Badrinath ook managed it-diensten gaan aanbieden. Daarmee mikt hij vooral op ‘big data’. Het aantal bedrijfsgegevens, vaak helemaal niet geordend, neemt ontzettend snel toe en “wij willen hen ondersteunen bij het beheer van die data.” Orange zal gebruik maken van EMC storage-apparatuur. En security zal daarbij uiteraard ook een belangrijke rol spelen. Gartner verwacht dat 40 procent van de ondernemingen aan hun potentiële operator een test zal vragen om de beveiliging van hun netwerk te kunnen aantonen. Orange wil zijn grote gebruikers dan een dashboard bieden waarop ze kunnen volgen wat er precies met hun data gebeurt. ‘Infrastructure as a Service’ is dan niet zover meer af. Eén van de sterke punten van het netwerk, dat gebaseerd is op Nortel-, Juniper- en Cisco-apparatuur, is de beschikbaarheid. In India viel het vorig jaar in totaal amper 23 minuten uit. Dat is een uptime van 99,9982 procent.
De Indische olifant
De ondersteuning van de klanten gebeurt onder andere in India. In Delhi telt Orange 1.400 werknemers, in Mumbai nog eens zo’n 300. Het contactcenter in Delhi biedt netwerk support aan zo’n 350 multinationals, waaronder farmabedrijf GSK. Andere referenties zijn BAT, Morgan Stanley, VISA, Adidas en Swift. Orange Business Services in India draait een omzet van zo’n 100 miljoen euro. It-diensten werden het manna voor India. 15 jaar geleden was er nog amper sprake van, vandaag staat het voor bijna 60 miljard dollar. Het groeit jaarlijks nog met 16 tot 18 procent. India is goed voor 55 procent van de wereldwijde it-outsourcingmarkt. 750 multinationals hebben er een grote afdeling. Maar het enorme land lijdt onder groeipijnen en politieke corruptie. Wie er een service center heeft moet er bovendien mee rekening houden dat werknemers gemiddeld om de 18 maanden van job veranderen. Niet evident om daar een hr-model op te bouwen. India krijgt ook steeds meer concurrentie van China, Vietnam en de Filippijnen. De marges zijn laag en de prijzen komen steeds meer onder druk. “Vroeger was het ‘doe het goedkoper’, vervolgens ‘doe het beter’, nu is het ‘doe het anders’, vertelt de bevlogen voorzitter Som Mittal van de it-belangenvereniging Nascom.
Het zogenaamde Hermes-netwerk moest absoluut klaar zijn voor het EU-presidentschap van België in juli 2010. Meer nog, de vorige leverancier, BT Global Services, had hoge dwangsommen tot 35.000 euro per dag geëist indien het langer dan voorzien de dienst verder moest verzekeren. Uiteindelijk hadden die dwangsommen betaald moeten worden door de winnaar, Orange Business Services, kortweg OBS. Die had er dus zelf ook alle belang bij om één en ander op tijd te kunnen opleveren.
OBS haalde het van de concurrenten Verizon Enterprise Solutions, T-Systems en BT Global Services. In een proof of concept had het volgens Jorg Leenaards niet alleen de beste kwaliteit geleverd, ook de prijs bleek het beste aanbod te zijn. Het gaat om een contract van 50 miljoen euro, verspreid over 7 jaar. De roll-out begon in december 2009. “Een migratie zonder al te veel problemen, prima projectmanagement,” looft Jorg Leenaards Orange die de cio-rol wel eens omschrijft als ‘chief incident officer’. Zijn afdeling telt 130 medewerkers waarvan 80 it’ers.
Er leven zo’n 400.000 Belgen in het buitenland, jaarlijks worden 350.000 visa-aanvragen verwerkt en 750.000 diverse documenten afgeleverd. Dat moet allemaal over dat ene redundant Hermes-netwerk gebaseerd op de Cisco mpls-technologie. 101 kantoren zijn met de twee datacenters (HP Blade Servers en EMC storage) in Brussel verbonden via landlijnen, 35 via satelliet. En uiteraard moet een en ander met NATO-encryptie voorzien worden. Geen evidentie want zoals bekend ligt het zwaartepunt van de Belgische diplomatie in centraal Afrika, in Congo waar er twee sites zijn in Kinshasa. Er komt ook al enige creativiteit bij kijken. Zo werd in Cuba de apparatuur via de diplomatieke valies binnen geloodst. Die racks konden echter niet via het trapje naar boven zodat ze uit elkaar gehaald moest worden. Dat vroeg dan weer om een speciale sleutel van de leverancier die halsoverkop overgevlogen moest worden naar Havana. Een medewerkster op diezelfde site herinnerde zich dat ze een grote verpakte satellietkoepel omschreef als haar nieuwe gymtoestel waardoor het gevaarte alsnog door de douane passeerde.
De uptime van het Hermes-netwerk is ontzettend hoog: 99,99 % gedurende de jongste 2 jaar. Zelfs tijdens de Japanse tsunami bleef het wan draaien. Tijdens de burgeroorlog in Ivoorkust (“je ziet nog de kogelgaten in de kantoren”) bleef de communicatie intact dankzij de satellietoplossing. En ook tijdens de onlusten van de Arabische lente in Tunesië en Egypte was er geen uitval. “Ons systeem is ‘revolution-proof’ grapte een medewerker van Orange Business Services. De tevredenheid over het Hermes-netwerk wordt wel vaker door OBS opgerakeld waardoor het ook andere gelijkaardige contracten in Canada en Polen kon optekenen.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier