Het Spaanse Panda Security blijft voor zijn internationaal offensief de kaart trekken van eigen technologie, zoals het recente ‘Panda Cloud Antivirus’.
De aankondiging van Panda Cloud Antivirus eind april omschreef ceo Juan Santana als “heel erg belangrijk voor Panda.” Het bedrijf uit Bilbao claimt hiermee immers het eerste, geheel van de grond op gebouwde securityproduct voor gebruik in de cloud op de markt te brengen. Met een zo dun mogelijke ‘client’ op het eindgebruikerssysteem wordt bij twijfelachtige code een beroep gedaan op de centraal beschikbare kennis van Panda. Die kennis over malware, virussen etc werd door Panda verzameld in het kader van zijn ‘collective intelligence’ activiteiten (sinds 2006) in de aangesloten honeypots, systemen van gebruikers en dies meer. “Het is dan ook van belang dat onze klanten zowel consumenten als bedrijven zijn,” onderstreept Santana, “of we zouden we informatie mislopen.” In Bilbao verzekert Panda Labs de klok rond de verwerking van die gegevens, waarbij onder meer eigen ontwikkelingen voor een geautomatiseerde correlatie en analyse worden aangewend. “We concurreren dan ook op technologie,” onderstreept Santana telkens weer. “Zo waren we in 2004 de eersten met de proactive ‘TruPrevent’-faciliteit.” Panda besteedt dan ook ca. 30 procent van de omzet aan onderzoek en ontwikkeling en kan in de streek van Bilbao rekenen op een goede ‘pool’ aan experten.
Vandaag concentreert het bedrijf zich op producten met een zo klein mogelijk ‘footprint’ in (eindgebruikers)systemen, beschikbaar als ‘services’ en op basis van Panda’s ‘collective intelligence’. Santana laat dan ook niet na op te merken dat Panda “niet zozeer een massaproduct is, maar vooral wordt gebruikt door ‘technies’.”
Internationaler
Ondertussen heeft Panda ook vooruitgang geboekt in zijn internationaal offensief. Vandaag zijn de producten beschikbaar in alle continenten, met negen filialen wereldwijd en een rist partnerships (met onder meer isp’s en telecombedrijven). De omzet bedroeg vorig jaar ca. 100 miljoen euro, ongeveer gelijk verdeeld over consumenten en bedrijven. Spanje vertegenwoordigt nog 35 procent van die omzet, met daarnaast groeiende marktaandelen in Portugal, Zuid-Amerika en Duitsland. “Wereldwijd hebben we een marktaandeel van om en bij de 3 procent,” rekent Santana voor. “Buiten Spanje is het vaak nog een probleem om de aandacht te wekken.” De cloud-producten moeten daarbij helpen, klinkt het bondig.
Plannen voor een breder productaanbod toetst Santana gewoon aan de realiteit, “aan wat je kàn doen. […] Ja, ik weet dat de klanten een meer holistische aanpak willen, maar [verwijzend naar zijn ervaring in de financiële wereld] naast de grote financiële supermarkten als de Citigroup, die alle mogelijke diensten aanbieden, zijn er ook nog gefocuste niche-spelers, zoals Lazard en anderen. Mijn focus is dan ook op wat we het best doen.” Concreet is dat security in de strikte betekenis van het woord en niet bijvoorbeeld dataintegriteit en dies meer, ofschoon bijvoorbeeld wel naar data leakage wordt gekeken.
Met ‘private equity’ partners als aandeelhouders weet Santana dat een beursgang een kwestie van tijd is en de crisis zorgt voor vertraging. “De marktomstandigheden zijn gunstig,” klinkt het, “en ik heb nu een paar jaar om aan de groei te werken.” Daarbij kan worden gedacht aan “de overname van bedrijven met het oog op geografische aanwezigheid,” en niet zozeer technologiegerichte overnames. Omgekeerd beseft hij dat de securitymarkt nog gefragmenteerd is en dat Panda een mooie overnameprooi kan zijn, maar “ik heb de opdracht het bedrijf te doen groeien en ik kan hiervoor rekenen op de steun van de aandeelhouders.” Want binnen de vijf jaar “mikken we op 10 procent marktaandeel wereldwijd!”
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier