Klanten van Colruyt kunnen rekenen op de laagste prijs. Alles wat het bedrijf doet, staat in functie van die strategie, zelfs het performantiebeheer van de ict-applicaties.
Colruyt is de voorbije decennia sterk geëvolueerd: van een familiebedrijf naar een familie van bedrijven. Colruyt Group omvat naast de Colruyt-winkels ook Okay, Bioplanet, Dreamland, Spar, Dats 24, enzovoort. Colruyt Group liet zijn ict-activiteiten op groepsniveau meegroeien, maar kon niet vermijden dat de performantie van de ict-omgeving bij momenten wat achterop hinkte. “Daar waren heel uiteenlopende redenen voor”, zegt Koen Beda, hoofd van de afdeling it service management & operations bij Colruyt Group. “Het aantal gebruikers nam over de jaren sterk toe, wat uiteraard een impact heeft op de belasting van netwerk en applicaties. Maar even goed moesten we de oorzaak voor een performantieprobleem soms zoeken in de code van een applicatie, in de configuratie van de load balancers of bij de servers.”
PROACTIEF EN REACTIEF
Naarmate de ict-omgeving verder uitbreiding nam, groeide het opsporen en oplossen van de oorzaak van een performantieprobleem uit tot een bijzonder tijdrovend en arbeidsintensief proces. Daarom ging Colruyt op zoek naar een oplossing die mogelijke risico’s tijdig zou signaleren. Dat moest het bedrijf toelaten in te grijpen voor een mogelijk probleem de kans zou krijgen op te treden – liefst nog voor een applicatie in productie komt. Colruyt maakte een marktstudie van beschikbare platformen voor application performance management. APM van Compuware kwam daarbij als best passende oplossing uit de bus. “We gebruiken het platform tijdens de ontwikkeling van nieuwe applicaties”, zegt Koen Beda, “maar ook daarna, wanneer we de applicaties in productie nemen.”
De combinatie van testen en monitoring laat Colruyt toe heel gericht mogelijke performantieproblemen aan te pakken. “Zo stelden we in de testomgeving bij een applicatie een memory leak vast. Dat probleem konden we daardoor al oplossen nog voor de toepassing in productie kwam.” Even goed doet APM dienst als reactief platform. In dat geval leidt de oplossing Colruyt heel snel naar de oorzaak van een incident. Dat is een groot verschil in vergelijking met vroeger. Colruyt werkt in een complexe ict-omgeving, met veel integratie tussen maatwerk en pakketten. Koen Beda: “De oorzaak van een performantieprobleem achterhalen kostte vroeger veel tijd en moeite. Vandaag is dat niet langer het geval. Bovendien kunnen we de info ook terugkoppelen naar ontwikkelaars en beheerders. Die kunnen de oorzaak van het probleem wegnemen.” Het resultaat bestaat uit een stabiele ict-omgeving met minder kosten voor troubleshooting. Het laat de ict-afdeling van Colruyt Group toe de businessapplicaties sneller en beter bij te sturen. Op die manier draagt ook het performantiebeheer van de applicaties bij aan de bekende prijzenpolitiek van het bedrijf.
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier