Paul De Bruyne probeert de Gentse erp-specialist Piton weer op de rails te trekken met een aantal nieuwe producten.
Sinds we voor het laatst over Piton schreven, doorzwom het bedrijf al heel wat wilde watertjes. “2009 was een rampjaar voor Piton”, zegt de nieuwe eigenaar en ceo Paul De Bruyne, die onder meer ook Cosmo Time & Security Systems in handen heeft. “Uiteindelijk heb ik vorig jaar het gros van de aandelen overgenomen. Zakelijk (lees: qua prijs, nvdr) was dat een interessante deal, maar als het niet goed gaat met een bedrijf is de uitdaging achteraf des te groter.” De Bruyne slankte Piton stevig af en bracht zo de kosten met een derde naar beneden.
Sinds begin dit jaar kan het bedrijf weer beginnen opbouwen. De Bruyne hanteert daarvoor naar eigen zeggen een ‘meersporenbeleid’. “Piton heeft al 20 jaar lang een sterk erp-systeem, gebaseerd op Oracle, dat zich bewezen heeft bij grote klanten als de universiteit van Luxemburg of Total. Maar anderzijds kan je zeggen: ‘nog maar eens een erp-systeem’. Die markt is al verzadigd en dan kom je daar als kleinere speler op terecht. Voor de erp-markt van pakketten tussen de 50.000 en 100.000 euro heb je maar drie spelers op de Oracle-markt: Centric, Axi en Piton. Die eerste twee zijn tien keer zo groot als Piton. Daarom is het moeilijk om marktaandeel te verwerven.” Het verklaart waarom De Bruyne speurde naar andere producten. Niet om het erp-pakket van Piton overboord te gooien. Integendeel: “we willen Piton via die producten langs de achterdeur binnenbrengen”, aldus De Bruyne.
CashWatch
Een eerste nieuwe product is zo CashWatch, een systeem dat instaat voor het debiteurenbeheer van kmo’s. “Je hebt op die markt twee uitersten”, vertelt De Bruyne. “Er zijn bedrijven die via een factoringmaatschappij voorschotten krijgen op hun factuur. Dat is heel duur. Anderzijds zijn er de incassobureaus, die openstaande vorderingen komen innen. Tussen die uitersten in moet je als kmo je plan trekken. Typisch gebeurt dat altijd wat te laat: als er naar geld moet gezocht worden. Er is voor die kmo’s geen regelmaat.”
CashWatch moet dat volgens De Bruyne aanpakken. Dat is een open systeem op het internet, waarin alle facturen en betalingen terechtkomen. Naast de eventuele papieren factuur stuurt CashWatch ook een elektronische factuur. Daarvan wordt de klant elektronisch gevraagd om de factuur te aanvaarden en om aan te geven wanneer hij die zal betalen. Als dat te laat gebeurt, beginnen de rappels. Wij nemen dus het debiteurenbeheer volledig over, voor een vaste prijs per factuur. Onze eerste klanten getuigen alvast dat de betalingen sneller binnenkomen, maar de klachten over een factuur ook. Ook dat heeft natuurlijk zijn voordelen.”
Om zo terug bij die achterdeur te belanden. “Met dat product kunnen we een eenvoudige link leggen naar de boekhoudsystemen van de klanten. We leren of ze tevreden zijn over hun product of niet en of we met ons erp-pakket iets voor hen kunnen betekenen.”
Rpost
Nog zo’n ‘achterdeur’ is Rpost, een Amerikaans gepatenteerd product dat Piton in licentie genomen heeft. Rpost focust op aangetekende e-mail, met zijsprongen naar e-mailencryptie en elektronisch contracten ondertekenen. Het systeem werkt erg eenvoudig via plugins voor zo’n 25 verschillende platformen, waaronder Outlook, Lotus Notes, Gmail, Blackberry of Salesforce.com. Zo verschijnt er een ‘Send-Registered’-knop binnen de mailomgeving. Een klik op de knop koppelt een unieke code aan de mail, die de verzender authenticeert. De ontvanger heeft geen speciale software nodig om berichten te ontvangen, openen, lezen, ondertekenen of beantwoorden.
“We merken grote interesse op de Benelux-markt, maar we hebben te kampen met de wettelijke situatie rond elektronische handtekeningen en geregistreerde mails”, vertelt De Bruyne. “Eind 2010 was er daarrond een wet klaar. Die zou midden 2011 gepubliceerd worden, maar net voor de publicatie is die ingehouden omdat men eerst advies van Europa wou. Dat advies is momenteel positief. Wij willen nu uiteraard dat die wet in ons land zo snel mogelijk goedgekeurd wordt, want ons product is er klaar voor. Nu staan er heel wat klanten voor de deur te trappelen, maar ze durven niet goed binnenkomen.” Er wordt bij Piton ook gedacht aan integratie in CashWatch, voor het versturen van rappels. “Een 360-graden-benadering, waarbij elk product op zichzelf staat, maar wel deel uitmaakt van een totaaloplossing.”
Het model van Rpost – prijs per mail – moet recurrente inkomsten opleveren bij Piton, “een matras voor het bedrijf”, aldus De Bruyne. Hij heeft grote hoop voor Rpost. “We spreken met grote telecomspelers, maar ook heel wat kmo’s zijn geïnteresseerd. En we denken zelfs aan de privémarkt, waar mensen Rpost kunnen gebruiken voor hun contacten met pakweg aannemers of kleine zelfstandigen. Het zou misschien wel kunnen dat Rpost Piton op termijn volledig overschaduwt…”
Stefan Grommen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier