Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

Context-aware computing zal in de komende jaren zowel de eindgebruikers als de it-business grondig veranderen, zegt Gartner in zijn Top 10 Strategic Technology Trends for 2012, simpelweg omdat het contextuele informatie over de gebruiker en zijn omgeving naadloos zal integreren.

Gartner windt er geen doekjes om: het potentieel van context-aware toepassingen is enorm. De analisten voorspellen dat we over enkele jaren bijna 100 miljard dollar zullen uitgeven aan applicaties die contextuele intelligentie zullen gebruiken. Tegen 2015 zal volgens hen context zo belangrijk worden in mobiele consumentendiensten en -relaties als zoekmotoren vandaag voor het web. Het netto-effect op de economie zal dan wereldwijd meer dan 140 miljard dollar bedragen omdat 20 procent van de smartphone-gebruikers via context-verfijnde diensten aan- en verkopen zullen doen.

Context en Bluetooth

Sterke cijfers maar nu al een realiteit, zegt Gartner, want zo’n 10 procent van de consumenten in West-Europa en Noord-Amerika gebruikt vandaag al diensten die context halen uit hun omgeving. Dat kan omdat context-aware computing gebaseerd is op de integratie van een waaier van technologieën – apparaten, communicatie, software, crm, web, sociale netwerken, enz. Elke verbetering op één van die domeinen zal volgens Gartner resulteren in meer doeltreffende communicatie en collaboratie en meer efficiënte crm- en e-commercetoepassingen.

Gartner heeft locatie en context dan ook bij zijn top-10 mobiele technologieën geplaatst omdat contextuele intelligentie applicaties proactiever en in toenemende mate hyperpersoonlijk kan maken. De analisten zien vooral Bluetooth 4, de nieuwe standaard, hier een belangrijke rol in spelen omdat het sensoren en randapparatuur in staat zal stellen met een breed gamma van mobiele apparaten te praten en op die manier nieuwe businessmodellen mogelijk zal maken gebaseerd op context.

Samen met CRM-apps

Koren op de molen van Plantronics natuurlijk dat met zijn komende generatie Bluetooth-head-sets precies wil inspelen op dat context-aware computing verhaal. Geen nieuw speelterrein voor Plantronics overigens want de head-setfabrikant heeft al akkoorden lopen met ThreeWill en Datahug die de headsets een belangrijke rol laten spelen in crm-systemen. Zo is er Popcorn, een Salesforce.com app van ThreeWill. Wanneer een oproep binnenkomt op de smartphone van een gebruiker, capteert de headset onmiddellijk het nummer en stuurt die informatie door naar de crm-applicatie op de laptop die dan met behulp van contextuele data automatisch alle relevante informatie over de oproeper op het scherm toont zodat de gebruiker al voorbereid is nog vóór hij ‘hallo’ heeft gezegd. Perfect om de klantenbinding te verhogen of om een nieuwe prospect gepast te benaderen. Dergelijke headsets leveren ook oproepinformatie af aan Datahug, een applicatie die relaties met klanten en prospecten in gans een onderneming kan volgen en aangeven hoe vaak een collega eventueel al met een prospect gepraat heeft.

Ook Patti Maes, de Vlaamse onderzoekster die aan het hoofd staat van het Fluid Interfaces Group researchprogramma aan het befaamde MIT, voorspelt een grote toekomst voor dat soort contextuele systemen. Vandaag moeten we volgens haar nog te vaak ons werk onderbreken om een aantal bewerkingen op een pc of smartphone te gaan uitvoeren, maar met behulp van interfaces zoals bijvoorbeeld een headset en contextuele intelligentie kunnen we applicaties en informatie naadloos integreren. Plantronics speelt hier precies op in door ook steeds meer intelligentie in zijn headsets te stoppen zodat ze contextuele informatie op basis van locatie, presence, andere Bluetooth-apparaten in de buurt, beschikbaarheid, enz. kunnen aanleveren aan de nieuwe generatie van ‘smarter apps’.

Frans Godden

Bluetooth 4 zal nieuwe businessmodellen gebaseerd op content mogelijk maken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content