Hitachi Data Systems (HDS), een eenheid van Hitachi die gespecialiseerd is in storage, positioneert zich voortaan liever als geïntegreerde entiteit in de groep. Kwestie van te profiteren van de vele interne vaardigheden.
Hitachi is goed voor maar liefst 110 miljard dollar wereldwijd en investeert ieder jaar zowat 5 miljard dollar in r&d. Met heel verscheiden expertises, waaronder energiecentrales, transport, bouwmachines, industriële systemen, beeldvorming, enz. De Hitachi Group begrijpt dus perfect de behoeften van de industriële klanten. “Vroeger waren we een arm van deze groep, maar nu spreken we liever van One Hitachi. It positioneert zich trouwens steeds meer als de kern van de groep”, legt Philippe Janssens, ceo van Hitachi/HDS Belux, uit.
Hij illustreert zijn woorden met het contract dat onlangs werd binnengehaald in Groot-Brittannië voor het volledige beheer van de spoorweginfrastructuur aan de oostkust. Een contract dat gekoppeld is aan sla’s op het vlak van stiptheid, veiligheid, enz. Daarnaast is er het geleverde werk op het gebied van elektronische patiëntdossiers op basis van de expertise inzake medische beeldvorming, terwijl de groep de grootste SAP-klant is in Asia/Pacific dankzij haar activiteiten op het gebied van kerncentrales en voortbouwt op deze expertise om Hana te integreren.
Kortom, het internet of things en embedded computing hebben geen geheimen voor Hitachi.
OPSLAG
Sinds hij iets meer dan een jaar geleden aan het hoofd kwam van de Belux-entiteit heeft Philippe Janssens zich beziggehouden met het reorganiseren van de sales afdeling, meer bepaald account management, en met het harmoniseren van de service delivery. Maar “we wilden vooral onze doelgroep goed definiëren, namelijk de Belgische top-120 tot 130 van de Belgische openbare en privéorganisaties.” Intussen werd het ecosysteem gestructureerd “om een winnend trio te vormen tussen Hitachi, de software-uitgevers zoals Microsoft, VMware, SAP, Symantec en CommVault, en de system integrators (die de hardware resellers geleidelijk aan vervangen) waaronder Atos, Uptime/Cronos en Dimension Data, of Telindus en Post Telecom in Luxemburg. “We boren de markt rechtstreeks aan voor het commerciële aspect, maar de ontplooiing gebeurt door middel van ons ecosysteem”, aldus nog Philippe Janssens.
Hitachi wil nu zijn imago als bouwer van storage arrays doorbreken en meer in de richting gaan van business intelligence, analytics, en content management, archivering, het delen en synchroniseren van gegevens, enz. Met als slogan: één enkel dataplatform dat zich in de gebouwen van de klant, in een hybride infrastructuur of in de cloud bevindt. Dit is trouwens de ambitie van het Private Cloud Services aanbod, dat “de klant wil begeleiden bij de overstap van all in-house naar platformen die on-premises, hosted en publieke cloud combineren. Om over te schakelen naar een variabel model op basis van het verbruik”, legt Philippe Janssens uit. Bij deze aanpak legt het bedrijf de nadruk op het Hitachi Consulting aanbod.
Tot slot wil Hitachi zijn zichtbaarheid versterken, bijvoorbeeld door de verhuizing van het Belux-filiaal naar meer open lokalen in Zaventem, dicht bij de priviliged partners.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier