De leverancier van het business discovery platform QlikView, die nu de naam Qlik draagt (en niet meer QlikTech), weet voortaan meer grote accounts in ons land voor zich te winnen. Hij vervangt oplossingen van actoren als IBM, SAP en Oracle.
Op de markt voor business intelligence (BI) neemt Qlik een specifieke positie in. “Wij bieden een business discovery softwareplatform aan – wat Gartner data discovery noemt – waar de gebruiker zelf zijn eigen rapporten kan opmaken, zonder via de it te moeten gaan. Rapporten die dynamisch zijn en intuïtief kunnen worden gemaakt en geanalyseerd”, aldus Jan Van Laeken, sales manager van Qlik Belux.
BIJZONDERHEDEN
Een ander kenmerk is het customer satisfaction framework, een waaier van diensten waarmee de eindgebruiker efficiënter kan werken en de aanmaak van rapporten kan verbeteren. Daarnaast richtte Qlik een grote gemeenschap van meer dan 100.000 klanten, partners en ontwikkelaars op die onderling best practices kunnen delen rond het aanbod. Het bedrijf richtte onlangs ook Qlik Market op, een soort winkel met apps die terug te vinden zijn op smartphones. Qlik Market biedt applicaties, connectoren, enz. aan die online beschikbaar zijn en kunnen worden gedownload voor een bepaalde proefperiode, voordat ze eventueel worden aangekocht. Tot slot biedt Qlik een brede waaier diensten op het vlak van opleidingen, consultancy en ondersteuning.
Qlik werkt rechtstreeks met grote accounts, maar steunt ook op een netwerk van implementatiepartners (Agilos, Velexis en Credon als belangrijkste partners in Belux) en system integrators, resellers, oem- en technologiepartners.
GROTE ACCOUNTS
Qlik richtte zijn pijlen eerst vooral op de kmo-markt, maar kon zich in 2012 en vooral in 2013 meer laten gelden bij de grote accounts. “Door marktaandeel over te nemen van de concurrenten, namelijk IBM, SAP en Oracle”, aldus nog Van Laeken.
Hij noemt vier voorbeelden van nieuwe klanten. Ten eerste 2 van de 3 grootste banken in het land, enerzijds om marketingcampagnes te analyseren, ter vervanging van SAP BO, en anderzijds een project om statische rapporten te vervangen voor hr-afdelingen, financiën en procurement, ook om BO te vervangen. En voor de 2de grootste bandenfabrikant ter wereld die zijn Europees hoofdkantoor in Brussel heeft (Goodyear, om hem niet te noemen) ontplooide Qlik een data discovery-oplossing voor de hr-afdeling – een project dat ingevoerd zal worden in 5 fabrieken en 100 verkooppunten voor 2.000 gebruikers, hier ter vervanging van SAP, Cognos en Excel. Ten slotte heeft een Amerikaans farmaceutisch bedrijf met Europees hoofdkantoor in onze hoofdstad sinds eind 2012 een crm-oplossing in de cloud ingevoerd, gebaseerd op Qlik (in plaats van een crm on premise met klassieke BI), die nu gebruikt wordt door 2.200 mensen van de verkoop en marketing, met op termijn 5.000 gebruikers.
Tot slot begint Qlik door te dringen in de federale openbare sector en in grote internationale openbare instellingen.
BUITEN IT
Als we vragen naar de ambities van Qlik voor 2014, gelooft Van Laeken dat “de taart waarschijnlijk niet groter, maar wel anders verdeeld zal zijn.” Hij legde nog maar eens de nadruk op de sterke punten van het aanbod op het vlak van total cost of ownership, maar ook de ontwikkelings- en implementatietermijnen, naast natuurlijk het intuïtieve aspect. “Wij gaan tegelijk de dialoog aan met it en de business, omdat we evolueren naar selfservice op het vlak van data discovery.”
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier