Ondernemingen, nieuwe verticale sectoren, mobiliteit en datamining zijn de doelstellingen voor 2008-2009.
QlikTech, BI-leverancier voor de middenmarkt, wil voortaan ook de grotere ondernemingen aanpakken. Die worden gezocht in West-Europa, de Verenigde Staten en enkele groeilanden (Zuid-Afrika, Israël, …). Het bedrijf investeert ook in Azië-Pacific, “want als de economie in het Westen blijft slabakken, moeten we andere ijzers in het vuur hebben”, aldus commercieel directeur Les Bonney. De middenmarkt zal meer worden overgelaten aan de partners en dat netwerk zal worden versterkt, met name voor verticale expertises (financiële diensten, biowetenschap, distributie, …). QlikTech versterkt zijn eigen ‘expert’-dienstenaanbod (optimalisering van prestaties, grote roll-outs, architectuurcompetenties, …). Het bedrijf heeft (nog) geen SaaS-strategie en is niet van plan een server farm te bouwen. Dat is eventueel iets voor de partners. Les Bonney benadrukt wél: “We bestuderen nieuwe, soepelere modellen dan de eeuwige licenties. Huur bijvoorbeeld.” Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar begin 2009 zou eindelijk een Belgische antenne starten. De 2 of 3 mensen die er zullen werken (“tegen eind 2009 zijn er dat allicht 6 tot 10”) zullen van Nederland afhangen. Hun belangrijkste taak wordt de begeleiding van de zes bestaande partners (1). “Wij zoeken meer partners, vooral in domeinen waar we geen expertise hebben, zoals gezondheidszorg, human resources management, financiële diensten”, benadrukt Rogier Verheij, vice-president Benelux.
Toekomst
Het bedrijf zet zwaar in op mobiliteit en datamining. Er bestaan al QlikView-prototypes voor de iPhone en de Blackberry. Alle “belangrijke platformen” moeten aan bod komen. “We moeten de interface optimaliseren en elk object, elk individueel element (grafiek enz.) bruikbaar maken in eender welke container, om het even of dat een browser, een SAP-of een Microsoft-product is, en dat allemaal in een geest van samenwerking, met datasharing en mashups.”
Wat datamining betreft, wil Qliktech nog steeds een ‘democratische’ tool aanbieden. “We laten het potentieel van voorspelling en ‘trending’, de heavy lifting, over aan spelers zoals SAS, maar wij zorgen voor een integratie met die tools. En we willen het verschil blijven maken op het vlak van gebruiksvriendelijkheid.”
Terwijl de cliëntsoftware kan draaien op Java-, Ajax- of ‘zero footprint’-omgevingen, beperkt QlikView zich tot Windows-servers (voortaan in enterprise- en SMB edition –versie). “Wij zullen onvermijdelijk ook op andere omgevingen moeten overstappen, maar hebben nog geen plan op korte termijn.”(1) RealDolmen, Credon, Ackinas, Cronos, Isaca, Computer Support. Plus uiteraard Accenture en Deloitte die bij grotere projecten meespelen in consultancy.
Brigitte Doucet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier