Door de uitholling van het traditionele economische weefsel (zo werd het aantal banken in minder dan tien jaar tijd tot de helft teruggebracht) willen de autoriteiten maximaal focussen op de oprichting van start-ups.

Om de vestiging van start-ups in Luxemburg te bevorderen, hebben de regering en de privésector allerlei initiatieven en platformen gecreëerd om innovatie te ondersteunen. Technoport in Belval (een Fab Lab, een ruimte voor co-working en een incubator), Luxinnovation en Lux Futur Lab (gestuwd door BGL BNP Paribas) proberen de vorming van een nog broos netwerk van start-ups te ondersteunen. Ze organiseren om de beurt ‘pitching days’, maar ook ‘start-ups weekends’, conferenties en bijeenkomsten. Tegelijkertijd bieden ze allerlei ondersteunende acties: toezicht, haalbaarheidsstudie, projectbegeleiding enz.

Zo zijn er tal van initiatieven om ondernemers te helpen en te ondersteunen en hun projecten te laten evolueren van idee tot financiering. Heel wat bedrijven komen zich vestigen in het Groothertogdom, vooral om te profiteren van de centrale ligging in Europa. Vandaag boren start-ups de markt op globale manier aan: de markt bestrijkt heel Europa en niet iedereen blijft in Luxemburg.

EEN BOOST VAN GARTNER

Een van de goede it-ideeën in Luxemburg is LuxCloud, een marktleider voor het enablen van clouddiensten. LuxCloud, door Gartner erkend als ‘cool vendor’, wist heel wat partnerschappen te consolideren en begon het jaar 2014 met een fondsenwerving van 2,1 miljoen euro bij investeerders.

Op het vlak van digital business genoot Citeecar, een start-up voor autodelen die iets meer dan twee jaar geleden werd opgericht in de schoot van Mangrove, de succesrijke durfkapitalist (Skype), volop van de Luxemburgse troeven: meertaligheid, centrale ligging om de markten aan te trekken, een gunstig beheer van intellectuele eigendom en de TrustedCloudFactory (een EBRC- en Intech-aanbod), een platform voor de snelle ontwikkeling en ontplooiing van cloudoplossingen dat werd ingevoerd in Berlijn, Hamburg, München en Frankfurt. De activiteiten worden georganiseerd, gecreëerd en gestuurd vanuit Luxemburg, met een uniek businessmodel: gebruikmaken van het netwerk van private hosts, van iedereen die over een parkeerplaats beschikt, om aan autodelen te doen. Ondertussen zijn er al honderden auto’s 24/7 geotoegankelijk via gelijk welk apparaat met een persoonlijke CiteeCard. Dit alles voor 1 euro per uur of 0,24 cent per km. Een concept dat alle concurrentie tart en ervoor zorgt dat ‘Time-to-Market’ en ‘Time-to-value’ werkelijkheid worden.

Sinds 25 januari zet operator JOIN Experience de wereld van de telecommunicatie op zijn kop. Terwijl traditionele operatoren worstelen met het nieuwe roamingmodel van de Europese Commissie, is JOIN erin geslaagd om er een troef van te maken. De mobiele en cloudoperator is ‘landneutraal’ of antiroaming.

JOIN maakt komaf met roaming, mikt met een compleet en schaalbaar aanbod op Luxemburgers, grensarbeiders, zelfstandigen, kmo’s, gezinnen enz. en sluit hypermobiliteit in de armen. De onderneming beschikt al over een honderdtal werknemers en drie winkels – of liever experience centers – en verovert stormenderhand de Belgische markt, dankzij een overeenkomst die op 5 mei werd ondertekend met Base. Het bedrijf richt zijn pijlen nu ook op het buitenland. Deze start-ups geven de Luxemburgse economie een echte boost en zijn ambassadeurs van hun imago op internationaal vlak.

Raphaël Henry

Start-ups geven de Luxemburgse economie een echte boost en zijn ambassadeurs van hun imago op internationaal vlak.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content