Realo en Guide2Property sleuren vastgoed de toekomst in
De tussenkomst van immokantoren en makelaars bij vastgoeddeals komt almaar meer in het gedrang. De oorzaak ? “Millennials vereisen een reactieve benadering.”
Immo is niet de eerste en allesbehalve de laatste sector die te maken krijgt met digitale ontwrichting. Het Gentse Realo en het Antwerpse Guide2Property zijn slechts twee van de jonge bedrijfjes die meesurfen op de golf van disruptie.
Als online marktplaats voor vastgoed wil Realo mensen helpen om online een huis te kopen of te huren middels relevante zoekertjes, verrijkt met lokale gegevens en aanbevelingen van anderen. Guide2Property pakte in 2015 dan weer uit met een immoplatform dat op basis van een algoritme relevante zoekresultaten weergeeft die aansluiten bij uw wensen. Beide ondernemingen trachten hun strepen te verdienen in de vastgoedsector, door naar eigen zeggen een aanbod te creëren dat aansluit bij de consument van vandaag én de toekomst.
GENERATIE Y
Millennials, vaak omschreven als ‘generatie Y’, vervullen een almaar prominentere rol op de vastgoedmarkt. Om aan hun behoeften te voldoen, volstaan demografische segmentaties en statistieken niet meer. De vraag naar vastgoed wordt bij hen vooral gedreven door psychografische data zoals persoonlijke waarden, gedragingen, levensstijlen en interessegebieden.
“Wanneer we op zoek gaan naar een woning, nemen we niet zozeer een bepaalde stad of wijk als criterium”, steekt Wendy Geeraert van Guide2Property van wal, “maar eerder de nabijheid van de werklocatie, scholen of supermarkten. Het probleem is dat het vastgoedaanbod vandaag vaak veel te algemeen is. Zo werkt het niet meer : men wil de huizen en appartementen voorgeschoteld krijgen die aan veel meer wensen voldoen dan louter de prijs of het aantal slaapkamers. En men wil ze liefst aangeboden krijgen zonder zelf te moeten zoeken.” Daar komt nog bij dat de manier waarop de millennials op zoek gaan naar een stek om te huren of kopen helemaal nieuw is : snel en overzichtelijk, liefst zelfs mobiel.
Lorenz Bogaert van Realo knikt. Toen Realo in september uitbreidde naar Spanje, koos het bedrijf voor een mobile-first strategie. “Voor ons was die aanpak de enige optie,” vertelt hij, “eenvoudigweg omdat het hedendaags smartphonegedrag vraagt om een ander model. Millennials vereisen een reactieve benadering. Voorheen moesten ze zelf op zoek gaan naar een woonst, maar ze verwachten een proactief model, waarbij ze pushmeldingen krijgen die laten weten dat er een nieuw pand beschikbaar is.”
GEBRUIKERSGERICHT
De prangende nood aan het benutten van psychografische gegevens voor gepersonaliseerde zoekresultaten heeft de twee start-ups geen windeieren gelegd. Bij Guide2Property kan u uw eigen ‘immo-profiel’ genereren op basis van een reeks variabelen, gaande van het financiële plaatje tot haast alle mogelijke omgevingsgebonden factoren. “Te veel vastgoedplatformen stellen in hun verdienmodel de panden centraal”, vindt Geeraert, “Met Guide2Property willen we de focus verleggen naar de gebruiker. Snel en efficiënt een huis vinden dat past bij wie u bent en waar u staat in het leven, dat is toch een basisrecht ?”
“Dat de vastgoedsector op het punt staat om op zijn kop te worden gezet, is inderdaad te wijten aan een gebrek aan klantgerichtheid”, beaamt Bogaert, “Ik ben ervan overtuigd dat vernieuwende vastgoedplatformen daarin perfect faciliteren. In de Verenigde Staten zijn datagestuurde marktplaatsen geen nieuwigheid meer, zeker omdat er daar een grotere openheid omtrent gegevens heerst. Wanneer je daar naar een huis of een appartement zoekt, kan je perfect zien wie bijvoorbeeld de vorige eigenaars waren en hoeveel dollar ze voor het stekje hebben neergeteld. Vastgoedkopers, -verkopers en -investeerders willen een zo gedetailleerd mogelijk helikopterbeeld over alle beschikbare data. Dat lijkt heel wat professionele partijen angst in te boezemen, maar transparantie is nu eenmaal het basis-ingrediënt voor een gebruikersgerichte aanpak.”
Kopers willen zo veel mogelijk te weten komen over een stukje vastgoed, zegt ook Bogaert, om uiteindelijk een goed geïnformeerde beslissing te kunnen nemen. “De aankoop van mijn eigen eerste woning was een mislukking van formaat. Net zoals vele anderen had ik te weinig informatie, wat leidde tot een ongefundeerde beslissing. Het is cliché om zelf te zeggen, maar had Realo toen bestaan, dan zou ik veel minder kopzorgen hebben gehad. Op ons platform zijn de zoekresultaten voor honderd procent gealigneerd met wat de gebruiker wil. Zo hoort het ook.”
VERDIENMODEL
Op Realo kunnen consumenten gratis een zoekertje plaatsen, terwijl vastgoedmakelaars kunnen kiezen tussen een basispakket of een betalende formule. Maar natuurlijk moet iemand de prijs betalen voor die gebruikersgerichte benadering. Daar knelt volgens Bogaert soms het schoentje. “We moeten voortdurend de afweging maken tussen relevantie en inkomsten”, bekent hij, “Het ene mag niet ten koste gaan van het andere. Maar waar trek je de grens ? Zaken zoals schattingsrapporten, die in realiteit honderden euro’s kosten, bieden wij zomaar gratis aan. Af en toe spelen we dan ook met de gedachte om dergelijke functionaliteiten betalend te maken. Ik denk ook niet dat we bang hoeven te zijn dat gebruikers daardoor afhaken – zolang we maar waarde creëren, nietwaar ? Momenteel staat de teller op tweeënhalf miljoen bezoeken per maand, dus ik denk niet dat we slecht bezig zijn.”
“Ook voor ons is het zoeken naar een werkbaar businessmodel”, bevestigt Geeraert. “Guide2Property staat nog in de kinderschoenen, maar momenteel betalen verkopers een bepaalde fee per lead. In de toekomst is de kans reëel dat we consumenten gaan ondersteunen in alles wat er bij het vastgoedplaatje komt kijken.”
TOEKOMST
Beide start-ups geven aan de vinger aan de pols te houden voor vastgoedtrends. “Dankzij data die ons vertelt hoe een gebruiker – of die nu consument of verkoper is – interageert met een bepaald pand, kunnen we nog sneller anticiperen op belangrijke trends”, gaat Bogaert verder. “Zo voorspellen we dat het belang van eige-naarschap in de toekomst zal afnemen, huisbezoeken veel vaker in 3D zullen plaatsvinden en dat het uitwisselen of ondertekenen van wettelijke documenten een pak meer zal worden gedigitaliseerd.”
“Willen klassieke portaalsites en immopartijen standhouden, dan zullen ze volgens mij toch hun diensten moeten afstemmen op die digitalisering enerzijds en de noodkreet voor een gebruikersgerichte aanpak anderzijds”, besluit Geeraert.
Magali De Reu
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier