De opdracht voor Vincent Keunen, cio bij Lampiris, was ‘eenvoudig’: hernieuw de ict, zonder onderbreking van de diensten, in volle groeifase en met zowel een verbetering van de diensten als een uitbreiding van de activiteiten over de grenzen.
Eenvoudig? Hij slaagt in ieder geval keurig in die opdracht, getuige daarvan zijn titel ‘ICT Manager of the Year – SMB’.
Opgericht in 2003 is Lampiris een handelaar in energie, met leveringen van elektrische stroom en gas op meer dan 400.000 aansluitingspunten. Actief in heel België, onder meer op het gebied van groepsaankopen, heeft het bedrijf ook licenties voor de levering van stroom en gas in Frankrijk. Dat alles resulteerde in een snelle groei, die in het voorbije jaar alleen al 100.000 nieuwe aansluitingen bedroeg.
Het gevolg was de vraag aan Vincent Keunen bij zijn aantreden als cio begin 2010 om de oorspronkelijke ict-voorzieningen (wegens ‘te klein’, met onder meer problemen bij facturatie e.d.) te hernieuwen met het oog op de nieuwe noden. “Die [laatsten] omvatten een beheersing van de kosten door meer procesautomatisering, ondersteuning van de groei door meer webservices en een verbetering van de kwaliteit van de diensten.” Dat laatste in het bijzonder was belangrijk, want “Lampiris wil de beste klantendiensten in de industrie bieden. Dat is een marketing punt.” En dat alles natuurlijk zonder de huidige dienstverlening te onderbreken.
Zo zag het ‘PIE2’-project het daglicht: ‘Provider Energy Innovative’ (PIE) gecombineerd met ‘Platform for Internet Expansion’ (PIE). Opmerkelijk was dat werd gekozen voor een ‘build’ in plaats van ‘buy’ aanpak, met een focus op het web en met een ‘agile’ ontwikkeling (in Java).
Aangepakt in fasen, werden eerst de lagen naar de eindgebruikers en partners toe aangepast. De klant zal onder meer de mogelijkheid hebben om heel diep op zijn gegevens bij Lampiris in te gaan, en dat lijkt al in de praktijk resultaat af te werpen “met minder klachten en minder ‘tickets’.” Voor de vernieuwing van de software wordt in eerste instantie op de Franse markt gemikt (waar Lampiris nog goeddeels aan het opstarten is), maar ook België geniet en zal genieten van de verwezenlijkingen. Het maakt wel dat Lampiris beseft dat het toch een hele poos met twee systemen zal moet blijven werken.
Toch lijkt de uitdaging van kostenbeheer goed te zijn aangepakt. Zo merkt Keunen losjesweg op dat de Lampiris ‘zelfbouw’-software drie maal goedkoper is dan de oplossing bij een concurrent (lees: Nuon). Voorts kan een zelfde aantal werknemers nu dubbel zoveel klanten aan, voor de helft van de kost per persoon per jaar. Zo worden ongeveer 2,4 miljoen facturen per jaar verstuurd, worden 100.000 registraties verwerkt, evenals 36.000 verhuizingen van klanten.
Voorts trekt Lampiris ook sterk de kaart van sociale media, gezien zijn vaak jong klantenpubliek. Dat betekent voorzieningen voor communicatie met hen via Facebook, Twitter e.d. en diensten op mobiele toestellen.
Graag FOSS
Technologisch staat Keunen zeer zeker met zijn twee voeten volop in de moderne tijden. “Ja, we gebruiken graag ‘zero licence cost’ software,” alias Free & Open Source Software (FOSS). Dat begint al met servers die onder de Debian-versie van Linux draaien, met virtualisatie op basis van Xen.
De ontwikkeling van de software gebeurt in Java, met onder meer gebruik van GWT (Google Web Tools) voor de bouw van de interfaces. Andere producten zijn onder meer GlassFish (Java-applicatieserver), Fuse (ESB), PostgresSQL, LVS (voor load balancing) en nog een rist andere.
Als ontwikkelingsmethode werd voor scrum gekozen, wat onder meer mooi mapt op de nood om de snelle veranderingen in deze industrie te volgen. De ‘project owner’ (PO) is iemand uit de ‘business’-kant van de zaak (en eindverantwoordelijke als project manager), met een ict’er als scrummaster. Een keer per maand vergadert een ‘high level’-groep (soms met de ceo erbij), maar nadien is het aan de PO om de zaak te leiden.
Voorts is dit project ook een voorbeeld van pragmatiek, want Keunen mikt uitdrukkelijk op “‘good enough’ oplossingen. De toepassingen voor de klanten en leveranciers moeten wel 100 procent ‘ok’ zijn, en dat geldt ook voor de datakwaliteit, back-up en dergelijke. Maar de interne software moet niet de uiterste perfectie hebben.”
Het team!
Niemand is een eiland op zichzelf en ‘ICT Manager of the Year’ word je niet op je eentje. Maar Vincent Keunen was wel de kandidaat die meer dan wie ook uitdrukkelijk op het belang van het team, van de medewerkers wees. “Lampiris is een goede plek om te werken, en ook fun,” was een boodschap die hij ten overvloede illustreerde met een hilarisch filmpje (“IT or Not Haïti”) om het imago van it wat beter in de verf te zetten en nieuwkomers te verwelkomen. Zeker een factor in een tijdperk waarin ict’ers van alle slag wordt gevraagd meer en meer softskills en communicatieve vaardigheden aan de dag te leggen.
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier