Rekruteren via de jobbot
De drie moeilijkste dingen in een mensenleven : een lief zoeken, een huis zoeken, een job zoeken. Met de jobbot van Sympl wordt alvast dat laatste een stuk aangenamer. En dat allemaal dankzij een eenvoudig stuk chattechnologie.
Neen, solliciteren is niet echt leuk”, beseft Steven Pyck (Proxis.be, Telenet, Russel Reynolds) en dus stampte hij met Mark Herman (Proxis.be, BAT, Kraft) Sympl uit de grond. Dat moet een rekruteringsbedrijf worden dat eindelijk een antwoord biedt op de verzuchtingen van zowel werkgevers als sollicitanten. De ene wordt veel rompslomp en een pak te doorzeven cv’s uit handen genomen, de ander mag eindelijk rekenen op feedback op een kandidatuur. Ook als die negatief zou uitvallen.
SIMPEL
Ze willen zowel sollicitanten als werkgevers daarbij tijd besparen en het solliciteren meteen ook een pak aangenamer maken. “Bij ons moet je geen algemene motivatiebrief schrijven met een cv, maar je aanmelden bij onze jobbot, die je op basis van de vacature automatisch gerichte vragen zal stellen”, vertelt Pyck. “Daarna maken wij uit die kandidaten een selectie die we aan een geautomatiseerd video-interview onderwerpen. Tot slot leggen we de werkgever enkele kandidaten voor waaruit ze kunnen kiezen. Onze recruiters zorgen er voor dat de werkzoekenden ook op de hoogte gehouden worden, zodat we eindelijk die frustratie over een gebrek aan feedback kunnen wegnemen.”
Dat werkgevers op zo’n benadering zitten te wachten, blijkt alvast uit partnerschappen met Mobile Vikings en ook VDAB. “Tja, we werken dan ook helder, op basis van een ‘no cure, no pay’-benadering. Dat is wat zij willen.” Moeilijker is het om genoeg werkzoekenden richting de jobbot te krijgen. “Daar moeten we nu zwaar op inzetten via allerhande marketingkanalen”, zegt Pyck. “Het is sowieso de bedoeling om de jobbot niet enkel op Facebook messenger aan te bieden, maar uit te breiden naar andere chatkanalen, en eind deze maand ook op onze eigen website, zodat je daar ook kunt chatten.”
NATURAL LANGUAGE LEARNING
Ambitie ? Pyck blaast warm en koud. “Natuurlijk dromen we er van om Europees te gaan, maar laat ons maar rustig beginnen. We proberen in Vlaanderen regio na regio voet aan de grond te krijgen en daar zetten we nu eerst op in. Later willen we dan wel uitbouwen en bijvoorbeeld ook inzetten op Natural Language Learning, zodat we beter begrijpen wat de kandidaat zegt en de chat-scripts in de toekomst nog vrijer kunnen worden.”
Pyck en Herman stampten Sympl op eigen kosten uit de grond en kregen gaandeweg steun van iMinds voor een bedrag “tussen de 50.000 en de 100.000 euro”. Nu is het tijd voor een eerste kapitaalronde. “Daarmee willen we vooral de marketing en ook de technologie verder uitbouwen, zoals bijvoorbeeld dat Natural Language Learning. We zijn op dit moment dan ook in gesprek met niet alleen VC’s, maar ook Business Angels die een meerwaarde kunnen bieden, of het nu op het vlak van rekrutering is of op dat van Natural Language Learning.”
Matthieu Van Steenkiste
“We willen eindelijk die frustratie over een gebrek aan feedback wegnemen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier