Voor Revogan houdt automatisering niet op bij erp. Aansluitend op de implementatie van IBS ASW heeft het bedrijf CRMobile van Euremis in gebruik genomen.
Precies een jaar geleden berichtte Data News over de implementatie van een nieuw erp-systeem bij Revogan. De Gentse groothandelaar in dieetproducten en voedingssupplementen stapte na dertien jaar over van Proget DB2 naar ASW van IBS. Een jaar later heeft Revogan een belangrijk luik aan het project toegevoegd. “De verkopers met buitendienst werken nu met CRMobile van Euremis”, zegt general manager Edouard de Maurissens. CRMobile is een oplossing voor sales force automation. Revogan gebruikt het pakket binnen twee activiteiten: de verkoopafdeling voor de apotheken en die voor de collectiviteiten, zoals rusthuizen en ziekenhuizen. De vijf vertegenwoordigers van elke afdeling kregen een P3600PRO-pda van HTC. De vertegenwoordigers die de apotheken bezoeken, verwerken de bestellingen uitsluitend via de pda. De oplossing stuurt de data door naar een server van Euremis. Daarna komt de bestelling automatisch bij de juiste groothandelaar terecht. Revogan ontvangt in zijn hoofdkwartier in Drongen een notificatie van de groothandelaar in verband met de geplaatste bestelling, waarop ASW de bestelling automatisch in het erp-systeem noteert. “Dat zorgt uiteraard voor een belangrijke tijdwinst en een reductie van de foutenlast, zowel voor de verkopers als in de back-office”, legt Edouard de Maurissens uit. “Vroeger moest de verkoper op het einde van de dag alle genoteerde bestellingen nog eens handmatig in het systeem inbrengen. Dat hoeft nu niet meer, waardoor hij meer bezoeken kan afleggen.” Bijkomend voordeel is dat de verkoper tijdens zijn bezoeken ook over de historiek van de klant beschikt, met een duidelijk overzicht van de eerdere bestellingen.
Betere service
De automatisering zorgt er ook voor dat Revogan de bestellingen sneller uitlevert. “We synchroniseren twee keer per dag. Vroeger gebeurde de ingave van de orders pas ‘s avonds, na de klantenbezoeken, waardoor we bepaalde bestellingen soms maar de volgende dag konden verwerken.” Bijkomend voordeel van het systeem is dat de groothandelaar na afwerking van de bestelling feedback stuurt naar de pda van de verkoper. “Die weet concreet wanneer de apotheker zijn bestelling ontvangt. Vroeger hadden we totaal geen zicht op wat er gebeurde eenmaal de bestelling was geplaatst. Wanneer het niet mogelijk blijkt een bestelling af te leveren, kunnen we de klant daar nu tijdig over informeren.” Rusthuizen en ziekenhuizen blijven voor een groot stuk vasthouden aan bestelling via fax of e-mail, maar ook daar kan Revogan al vijftien procent van de orders via de pda afwerken.
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier