Vorig jaar pakte de televisiemaatschappij RTBf uit met een eerste test om cameramedewerkers uit te rusten met een rugzak met draadloze 3G-communicatie. De Huawei-kaarten waren ook 4G-ready, maar het is nog wachten op een goed netwerk, vertelt algemeen directeur Cécile Gonfroid.
De rugzak is uitgerust met zes 3G-kaarten, mooi verdeeld onder Proximus en Mobistar. Daardoor kan telkens het beste netwerk gekozen worden, duidde vorige jaar Ann Bellemens, verantwoordelijk voor het supportcenter van de Direction Générale des Technologies et Exploitation. “We gaan nog vier rugzakken bijkopen”, vertelt nu Cécile Gonfroid. Die zullen ook kaarten bevatten die klaar zijn om 4G (ook wel aangeduid als LTE) aan te kunnen, “maar die netwerken zijn nog lang niet klaar. Enkel met 4G werken, kan niet omdat de journalist dan telkens zou moeten nagaan of er wel een netwerkdekking is. Voor de lokale verkiezingen in Bergen zal er wel op ingespeeld worden, omdat daar een 4G-netwerk is,” aldus Gonfroid. LTE biedt theoretische snelheden tot 20 Mbit/s. Elders zal dus op 3G-snelheden gewerkt worden.
De aankoop van dergelijke uitgeruste rugzakken is niet goedkoop, hoewel de prijs nu toch onder de 15.000 euro zou liggen. “Maar er komen nu ook ‘light’ producten op de markt, die vastgehecht worden aan bijvoorbeeld de broeksriem. Probleem is dat deze markt erg snel evolueert. Op het moment dat je denkt, hiervoor gaan we, blijkt dat er plots alweer een betere oplossing voorhanden is.” Cécile Gonfroid denkt er wel aan op korte termijn een aantal bestellingen te plaatsen.
Het is ook nog wachten op ‘service level agreements’ (sla’s) voor een minimum snelheidsgarantie op het 3G- of 4G-datanetwerk. Indien er enkele tv-journalisten op dezelfde plek hun stuk willen doorzenden op hetzelfde moment zou dat immers voor capaciteitsproblemen op het netwerk kunnen zorgen. Belgacom kondigde vorig jaar aan dat het begin 2012 met een oplossing zou komen, maar daarop is het nog steeds wachten. Ook Mobistar heeft trouwens nog geen sla’s voor datacommunicatie.
Al komt er wel schot in de zaak. Midden september maakte Belgacom bekend dat de operator de ‘service quality manager’ oplossing van Alcatel-Lucent gekocht heeft. Die oplossing geeft Belgacom onder meer de mogelijkheid om prestaties te meten van mobiele diensten verleend aan bedrijven. De oplossing laat Belgacom dan ook toe om de afgesproken kwaliteitsdoelstellingen te vertalen in de concrete sla’s die garant staan voor de levering van mobile voice, sms- én datadiensten. Een concrete streefdatum voor het invoeren van sla’s voor mobile data heeft Frédérique Verbiest nog niet, “maar de samenwerking met Alcatel-Lucent op dat vlak bewijst wel dat het concreet wordt nu”, aldus de Belgacom-woordvoerder.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier