“Onze boodschap is simpel: we willen met onze social enterprise visie de manier waarop bedrijven samenwerken en informatie delen compleet veranderen om zo een totaal nieuwe klantenervaring te creëren. En dat de cloud daarbij centraal staat, is evident, hard- en software zijn irrelevant geworden.” Aldus Marc Benioff, ceo en bezieler van Salesforce.com op Dreamforce, de jaarlijkse gebruikersconferentie in San Francisco.
De cijfers zijn op zijn zachtst gezegd toch wel indrukwekkend: meer dan 45.000 mensen hadden zich geregistreerd voor de conferentie of zowat het dubbele van vorig jaar, en naar schatting volgden nog eens 35.000 andere de live video broadcast. Op sommige momenten stond je aan de in- of uitgang van de conferentie aan te schuiven zoals bij de paspoortcontrole in Zaventem. Analisten noemden het dan ook ronduit “the world’s largest cloud computing event.” En dan zeggen dat Dreamforce 2011 eigenlijk maar één groot thema had: the social enterprise.
“Eigenlijk niks nieuws onder de zon”, zegt Michael Fauscette van IDC. “Het concept komt overeen met wat wij al een jaar of drie omschrijven als “social business”, en Salesforce.com is bezig om dat in versneld tempo volledig in te vullen met toepassingen die er een compleet platform van maken. Als je ziet hoe het bedrijf nu sociale gegevens bij elkaar brengt en daarrond een sterk partnerlandschap uitbouwt met agressieve investeringen en een sterke visie, dan kan je stilaan gaan spreken van een echte sociaal platformstrategie.”
Chatter wordt volwassen
Hij staat trouwens niet alleen met die visie, ook Gartner plaatste Salesforce.com in een heel recent rapport over Social CRM bij de top drie, vooral dankzij de overname van Radian6, de marktleider onder de social media monitoringtools, en de agressieve promotie en distributie van Chatter dat vorig jaar gelanceerd werd. Chatter kon totnogtoe enkel gebruikt worden voor interne collaboratie, zonder links naar andere netwerken of klanten, leveranciers en partners. Op Dreamforce werd dat euvel verholpen met meerdere uitbreidingen. Zo is er nu Chatter Customer Groups waarmee gebruikers in staat zijn mensen buiten hun organisatie ook uit te nodigen tot samenwerking binnen hun Chatternetwerk. En met de Chatter Connect API kunnen ontwikkelaars nu gemakkelijk Chatter integreren in andere applicaties zoals intranets, websites, mobiele toepassingen of enterprise applicaties. Uit de overname van DimDim vorig jaar puurde Salesforce.com dan weer Chatter Now voor real-time, Facebook-achtige collaboratie om gebruikers in staat te stellen te zien welke collega’s online zijn, onmiddellijk met hen te chatten en hun scherm te delen – een opstap naar full-scale unified communications, verwachten de analisten.
HTML5
Een minstens even belangrijke aankondiging was touch.salesforce.com omdat hiermee ook mobiele toestellen op een geoptimaliseerde manier volledige toegang krijgen tot alle applicaties die op het Salesforce.com platform draaien. De ‘secret sauce’ hier is html5, de open standaard html-technologie waarvan de analisten voorspellen dat ze de adoptie van tablets in de bedrijfswereld sterk zal versnellen. “Met html5 zullen we in staat zijn applicaties te bouwen die niet alleen natively op mobiele toestellen draaien maar tevens als een dienst zullen kunnen beheerd worden”, zegt Marc Benioff. “De manier waarop informatie op je toestel zal afgebeeld worden zal veel beter zijn dan wanneer je via een webbrowser toegang zou krijgen. En dat geldt voor alle toepassingen die op ons platform gebouwd worden, zowel onze eigen als die van partners en klanten.”
Ook David Van Puyvelde, Platform Specialist bij Salesforce.com België, koestert hoge verwachtingen rond touch.salesforce.com, om twee redenen: “Het wordt de ideale toegangspoort tot alle applicaties en diensten op tablets, en dankzij html5 zal iedereen ook in staat zijn om met dezelfde versie van een applicatie te werken zonder zich te moeten bekommeren om upgrades.” Eric ten Hoopen, it-manager bij RTL Nederland, treedt hem daarin bij, hij verwacht dat de nieuwe toepassing van Salesforce.com wel eens voor een doorbraak van de iPad in de bedrijfswereld zou kunnen zorgen omdat het toestel nu echt een werkinstrument wordt in plaats enkel een persoonlijk mobiele apparaat.
Op Dreamforce werd ook Heroku for Java aangekondigd dat meteen het ontwikkelplatform openstelt voor meer dan 6 miljoen enterprise Java-ontwikkelaars (naast Ruby on Rails, Clojure en Node js). Er komen ook nieuwe opties voor Database.com die bedrijven in staat moeten stellen ten volle van de cloud te profiteren terwijl ze toch hun data binnenshuis kunnen houden (een wettelijke vereiste in sommige landen). Tot slot nog even melden dat er ook enkele Belgische aankondigingen waren op Dreamforce. Zo lanceerde Vasco Data Security het ‘Digipass as a Service’-platform op de AppExchange van Salesforce.com en kondigde Luma International een oplossing aan voor field- en channel-sales.
Frans Godden
Als je ziet hoe het bedrijf een sterk partnerlandschap uitbouwt met agressieve investeringen en een sterke visie, dan kan je spreken van een echte sociaal platformstrategie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier