Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Bij de onthulling van de Analytics Cloud, zei Salesforce dat het in de eerste plaats wil inspelen op een behoefte van zijn installed base. Tegelijkertijd wil het bedrijf de legacy analytics-tools vervangen.

Marc Benioff, de grote baas van Salesforce, liep altijd al over van ambitie. De recente conferentie voor gebruikers/partners van de specialist in customer relationship management (crm) in cloud was dan ook een gedroomde gelegenheid om uit te pakken met de vorderingen die het bedrijf, dat trouwens zijn 15-jarig bestaan viert, heeft gemaakt. Met een jaarlijkse groei van bijna 40 % in de afgelopen jaren bereikt de onderneming nu de kaap van 5 miljard dollar. Maar het bedrijf wil niet stoppen nu het zo goed op dreef is: het wil naar eigen zeggen de grens van 20 miljard dollar overschrijden en “zo SAP voorbijsteken”, aldus Keith Block, voorzitter en vice-chairman.

Salesforce wil bedrijven helpen om zich om te vormen dankzij cloud, mobiele toestellen en sociale tools en rekent hierbij op zijn brede ecosysteem van partners. Tegelijkertijd streeft de onderneming naar een “verticalisatie” van haar aanbod (vooral gericht op sommige industriële sectoren, zoals gezondheid en life sciences, retail, finance en hightech). Daarnaast gaat Salesforce zijn aantal partners (consultants, resellers, digitale agentschappen, dienstverleners en softwareleveranciers) nog verhogen en nog meer de internationale toer opgaan. Zo opent het bedrijf dit najaar een datacenter in Groot-Brittannië, en daarna zijn Frankrijk en Duitsland aan de beurt in 2015.

ANALYTICS

Naast zijn aanbod voor het beheer van apps (Salesforce1) sales management (Sales Cloud), customer service (Cloud Service), marketing (Radian6 en ExactTarget) en samenwerking (Community) maakte Salesforce – “op verzoek van onze klanten”- zijn analytics-aanbod bekend (zie ook onze site van 14/10). “We need a new vision, not a new version”, aldus de mediagenieke Benioff, die verwees naar IBM/Cognos, SAP/BusinessObjects en Oracle Hyperion die als legacy beschouwd worden. Hij legde uit dat 3 belangrijke criteria van doorslaggevend belang waren in de ontwikkeling: ervoor zorgen dat iedereen de tool kan gebruiken (en niet alleen data-analisten), draaien op mobiele platformen, en een platform voor applicatieontwikkeling aanbieden. Analytics Cloud werkt ook snel (dankzij een indexering van de data), intuïtief en uiteraard in cloud om een maximale schaalbaarheid en een verwerking van zeer grote hoeveelheden data mogelijk te maken. Analytics Cloud biedt trouwens een native integratie met Salesforce1 aan om functies voor unieke identificatie, veiligheid en data compliance te delen. Daarnaast is het mogelijk om gegevens uit andere applicaties van partners te integreren, zoals Informatica, Dell Boomi, Jitterbit en MuleSoft, terwijl er een ecosysteem van implementatiepartners wordt ingevoerd (met o.a. Accenture, Deloitte en Appirio). Api’s en data connectors zijn ook beschikbaar voor gestructureerde data (bijvoorbeeld Oracle of SAP) en ongestructureerde data (afkomstig van sociale netwerken).

De Wave Explorer-licentie voor de visualisatie en analyse van de gegevens wordt verkocht aan 125 dollar per maand per gebruiker, terwijl de Builder-licentie voor de creatie, implementatie en het beheer van de gegevens 250 dollar per maand/gebruiker kost.

LIGHTNING

Nog tijdens de Dreamforce-conferentie onthulde Salesforce Lightning, een nieuwe layer op Salesforce1 die 3 elementen bevat: diverse componenten om de gebruikersinterface van mobiele applicaties te creëren en te personaliseren (iOS, Android en Windows), een framework om gepersonaliseerde componenten te ontwikkelen, en een Builder waarmee je je eigen mobiele applicaties kunt creëren.

Lightning wordt aangeprezen als de nieuwe generatie van het platform Salesforce1 en zou volgens het bedrijf de ontwikkelingstijd van een mobiele app met 70 % verminderen. Dit kan dankzij het slepen en droppen van componenten binnen een intuïtieve interface, terwijl de aldus gemaakte apps worden ondersteund door elk type apparaat (computers, smartphones, tablets, en zelfs ‘smartwatches’, enz.). Zo moeten businesses niet noodzakelijk een beroep doen op informatica om een app te ontwerpen.

PARTNERS

Salesforce biedt een platform en tools aan, maar het is natuurlijk aan de partners in de ruime zin van het woord om vernieuwende apps te ontwerpen en te ontplooien. Salesforce richt zich ook tot sommige verticale markten. Bijvoorbeeld de bredere gezondheidszorg met Salesforce1 dat de gesprekken, apparaten, processen en diensten wil verbinden met de patiëntgegevens. Het doel hiervan is om zorgen op maat te bieden aan elke patiënt zodat patiënten en gezondheidsactoren (die Salesforce een ‘community’ noemt) kunnen communiceren via het meest geschikte kanaal (website, Facebook, mobiele apps, enz.). Dit platform is ook van plan om de verschillende administratieve en gezondheidssystemen met elkaar te verbinden, zowel wat betreft administratieve applicaties, gezondheidsapplicaties als medische apparatuur. In dit kader sloot het bedrijf een partnerschap met Philips rond health relationship management.

Een ander beoogd gebied zijn de wearables, met de lancering in juni van Salesforce Wear om ontwikkelaars aan te moedigen om apps te ontwikkelen voor Android Wear, ARM, Fitbit, Pebble, Philips, Samsung – deze bedrijven hebben zich trouwens aangesloten bij het Salesforce Wear Initiative – en zo ondernemingen aan te zetten om wearables in te voeren. In één moeite door introduceerde het bedrijf het Salesforce Wear Developer Pack, waarmee ontwikkelaars nieuwe apps kunnen bedenken om ondernemingen te verbinden met hun klanten. Volgens een white paper van IHS zullen er maar liefst 50 miljoen wearables worden verkocht in 2014, en dat cijfer zou nog stijgen naar 180 miljoen tegen 2018. Kortom, wearables zijn blijkbaar de toekomst van mobiele toestellen en het is nu aan de 1,5 miljoen ontwikkelaars op Salesforce1 om de ‘killer application’ te ontwerpen. “Vooral op het vlak van field service, gezondheid en retail”, gelooft Lindsey Irvine, director industries marketing wearables van Salesforce.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content