TechnOV, de school voor wetenschap en technologie in Vilvoorde, is één van de 16 scholen in de wereld die momenteel het ‘digitale leerplatform’ van Samsung uittest. Belgacom is, als integrator van dienst, verantwoordelijk voor de connectiviteit.
Er is al een iPad-school in Blankenberge en een onderwijsinstituut uit Sint-Niklaas dat met tablets van Acer werkt. Samsung kon dus niet achterblijven. De Koreaanse technologiegigant test momenteel zijn digitale leerplatform (‘Smart Learning Suite’) in 16 instituten verspreid over de wereld. De school voor wetenschap en technologie in Vilvoorde is er daar ééntje van.
Dat ‘leerplatform’ bestaat uit verschillende componenten. Een centrale server waarop verschillende klassen kunnen worden aangesloten bijvoorbeeld, maar ook een content management systeem en een speciale softwareschil. Enkele tientallen Galaxy 10.1 tablets (met afneembaar klavier), en eventueel een smartboard en een oplaaddock (waarin de tablets ‘s nachts kunnen worden opgeladen) maken het plaatje volledig. Op de server worden de accounts van leraars en leerlingen bewaard, net als alle lesmateriaal, toetsen en andere content.
Belgacom staat in voor de draadloze connectiviteit in de klas, en wanneer de learning suite straks commercieel in de markt gezet wordt, zal de telco dienst doen als systeemintegrator voor de oplossing.
“De mogelijkheden zijn schier eindeloos”, vertelde product manager Kristof Vanhuffel tijdens de voorstelling van het project in Vilvoorde. “Zo kunnen leraars van achter hun bureau volgen wat hun leerlingen aan het doen zijn op hun tablet, ze kunnen tests afnemen of naar online toepassingen overschakelen, ze kunnen van op afstand toestellen overnemen om in te grijpen als dat nodig blijkt, ze kunnen het ‘scherm’ van hun leerlingen op het smartboard projecteren, ja, ze kunnen studenten zelfs persoonlijk op de vingers tikken en functies blokkeren opdat ze enkel met de les bezig zouden zijn.”
Momenteel is er sprake van een drietal manieren waarop content kan worden aangeleverd. Heel wat uitgeverijen voorzien al in digitaal educatief materiaal, en leraars kunnen zelf documenten en powerpoints opstellen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van de educatieve apps die al beschikbaar zijn in Google Play.
Installateur
Wij zagen alvast een oefening waarbij leerlingen uit het vierde jaar vraagstukken kregen voorgeschoteld waarbij elektriciteitskringen op een juiste manier vervolledigd moesten worden, en buizen naar de juiste verdeelkast gelegd.
“Zo’n opgave is al bij al snel gedigitaliseerd”, vertelde leerkracht elektriciteit Rudy Vanhorenbroeck aan Data News, “en voor leerlingen die straks allicht installateur worden is zo’n tablet een handig hulpmiddel. Als ze een grondplan moeten invoeren bijvoorbeeld, en met een druk op het scherm kunnen bepalen wat er allemaal moet worden geïnstalleerd in een ruimte.”
Tijdens een andere oefening werd er ingezoomd op de stadsstructuur van Rio de Janeiro, en moesten de kinderen de verschillende favelas in de stad opzoeken en benoemen met de hulp van Google Earth. Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) waarschuwde wel dat tablets en smartboards in de klas meer moeten zijn dan gadgets. “De mogelijkheden kunnen pas ten volle benut worden wanneer je ook leerkrachten hebt die in staat zijn om nieuwe technologieën in te zetten tijdens hun lessen. Dat is minder evident dan het lijkt, want maar liefst 80 procent van de leerkrachten vindt het nog steeds lastig om ict en sociale media te integreren in de lessen.”
Prijs
Managing director Peter Vanhecke van Samsung Belgium maakt zich sterk dat het digitale leerplatform van zijn bedrijf nog voor het einde van dit jaar gecommercialiseerd wordt in ons land. Over de kostprijs wordt nog niet gecommuniceerd, maar een eenvoudig rekensommetje leert dat je enkel hardwarematig minstens uitkomt op 30.000 euro voor een klas uitgerust met een 30-tal tablets.
“Laat ons eerst echter bekijken op welke manieren de pilootscholen ons platform inzetten en gebruiken”, bleef Vanhecke voorzichtig. “Pas na een grondige evaluatie zullen we bepalen hoe we de financiering gaan aanpakken. Dat gebeurt trouwens best in samenspraak met de overheid en met de overkoepelende onderwijsorganen.”
“In elk geval is onderwijs een topprioriteit in de strategie van Samsung”, wist Vanhecke nog. Iets wat beaamd werd door president Samsung Electronics Benelux Kevin Lee. “Door te focussen op die sector kunnen we én meer apparaten verkopen aan een interessant publiek én een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij”, klonk het. “Dat is een win/win voor alle partijen.”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier