SAS gaat voluit voor AI en machine learning

Jim Goodnight

‘In al onze producten bouwen we nu meer artificial intelligence en automatisering in. Daardoor wordt onze software niet alleen gebruiksvriendelijker maar ook en vooral krachtiger en efficiënter’, zegt Jim Goodnight, CEO van analytics-marktleider SAS. ‘Een absolute noodzaak om de stroom van data te kunnen verwerken die nu op ons afkomt via het Internet of Things.’

Dat het gewicht van analytics op de computerschaal blijft toenemen, bewijst het feit dat ruim 6.000 business- en IT-specialisten opdaagden voor het jaarlijkse SAS Global Forum, het grootste ooit. Grote analistenfirma’s als IDC en Gartner laten er in hun rapporten dan ook geen twijfel over bestaan: een bedrijf dat succesvol wil blijven, moet aandacht besteden aan de analyse van zijn beschikbare data. “We moeten ons trouwens geen begoochelingen maken”, zegt Oliver Schabenberger, COO en CTO van SAS, “de wereld wordt steeds meer aangestuurd door data en connectiviteit, en we hebben nog maar het topje van de ijsberg gezien. Vooral nu het Internet of Things aan zijn grote doorbraak is begonnen, dreigen we overspoeld te worden met data. SAS is ervan overtuigd dat we die wereld van data kunnen omzetten in een wereld van kennis – maar daarvoor hebben we meer dan ooit nood aan AI-technologie om taken uit te voeren die we alleen nooit zouden aankunnen. We gebruiken met andere woorden AI om onze huidige kennis en capaciteiten aan te vullen en te verbeteren.”

Voor ons maakt het niet uit welke formule de klant kiest

Minder nood aan data scientists

Een van de domeinen waar AI al een directe impact zal krijgen, is SAS Viya, het analyticsplatform dat anderhalf jaar geleden gelanceerd werd en dat intussen uitgegroeid is tot de hoeksteen van het SAS-aanbod. “Door hier ook AI en automatisering in te bouwen kunnen gebruikers al bij de voorbereiding van de data de belangrijkste variabelen en velden identificeren om zo een meer gerichte en doeltreffende analyse uit te voeren”, gaat Schabenberger verder. “SAS Viya automatiseert nu ook het bouwen en uitwerken van modellen zodat meerdere modellen kunnen worden getest en de beste snel kunnen worden geïmplementeerd. Tegelijkertijd willen we ook klanten met oudere versies van SAS-producten de kans geven om naar de nieuwe Viya-wereld te migreren zonder hun bestaande werk te verlaten, inclusief een betere integratie met open source tools.”

Al moet u de impact van AI volgens Jim Goodnight ook niet overschatten. “Voor mij is het eigenlijk een logische uitbreiding van onze analytics, we voegen er gewoon meer intelligentie aan toe en maken nog meer gebruik van neurale netwerken.” En hij heeft nog een tweede bedenking bij de integratie van AI en automatisering in de SAS-producten: “Het feit dat onze software daardoor gemakkelijker te gebruiken wordt, betekent ook dat er minder nood is aan de nog altijd schaarse data scientists om alle data te interpreteren – en heb je al data scientists in dienst, dan zullen die nu efficiënter en sneller kunnen werken.”

SAS gaat voluit voor AI en machine learning

Nieuwe divisies

Dat SAS alle nieuwe ontwikkelingen met argusogen volgt, bewijst wel het feit dat het de voorbije maanden enkele nieuwe, gespecialiseerde divisies heeft opgezet. Op de eerste plaats rond het Internet of Things. “Eigenlijk een logisch uitvloeisel van onze investeringen in streamingtechnologie”, stelt Jason Mann, VP Internet of Things bij SAS. “Begin vorig jaar hadden we al een klein team samengesteld rond IoT, maar we voelden aan dat het niet snel genoeg ging, en daarom hebben we in het najaar een aparte divisie opgericht rond het IoT in al zijn aspecten – commercieel, marketing, pre-sales, support, R&D en implementatie. Vooral het commerciële model is compleet verschillend van de traditionele SAS-aanpak: geen betalingen vooraf meer, we werken een commercieel akkoord uit met partners om IoT in de omgeving van de klant te integreren.”

In dezelfde optiek moet ook de nieuwe SAS Fraud and Security Intelligence Division gezien worden, die op de conferentie aangekondigd werd om de strijd tegen digitale fraude aan te pakken. “De digitale transformatie roept overal vragen op rond fraude en security”, beklemtoont Oliver Schabenberger. “Wij waren al erg succesvol met onze fraudesoftware maar we hebben ingezien dat je met technologie alleen niet kan winnen, dat je moet samenwerken met partners. Vandaar de oprichting van deze nieuwe divisie naar analogie met de IoT-divisie om intern zowel de middelen als de geesten nog meer op het thema te focussen.”

Meer met partners

Hij wil ook meer met partners gaan werken en het aantal partners verhogen omdat hij ervan overtuigd is dat SAS nog onvoldoende in alle segmenten doordringt. “Neem nu de kmo-markt. De hoofdreden waarom kmo’s niet zo goed uit de voeten kunnen met analytics, is een gebrek aan talent. Het talent stroomt vooral naar de grotere organisaties die over data science teams beschikken. Daarom willen wij via het kanaal meer naar dit middensegment van de markt gaan. Onze Software-as-a-Service aanpak past perfect in dit kader, maar we willen meer, we gaan nu ook voor Results-as-a-Service: beschrijf je analyticsprobleem, wat je nodig hebt, en wij zorgen voor een oplossing. Je hoeft geen infrastructuur, software of specialisten te kopen, wij leveren alles aan in een hosted of cloud-omgeving. Easy come, easy access, easy results.”

Jim Goodnight sluit zich daar bij aan: “Voor ons maakt het niet uit welke formule de klant kiest, on-premise of SaaS. Sommigen willen alles in eigen huis hebben om de controle niet te verliezen, anderen hebben alles naar Amazon Web Services overgeheveld of voor de Google-cloud gekozen. Wat we wel merken is dat we steeds meer met containers moeten werken, en dat wijst erop dat het cloudmodel aanhangers blijft winnen.”

Zelfs in het voetbal

Soms wordt de SAS-software ook voor onverwachte toepassingen ingezet, zo bleek nog op het Global Forum. SciSports, een jong Nederlands bedrijf, analyseert met behulp van SAS Event Stream Processing en SAS Viya videobeelden van 14 camera’s die rond een voetbalveld opgesteld staan. Via AI, machine learning en deep learning is het bedrijf in staat om van elke speler een precieze evaluatie te maken die onder meer in een ‘index’ terechtkomt ter consultatie door clubs en talent scouts, in totaal al meer dan 200.000 spelers uit heel de wereld!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content