Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

Open en cloud-ready : met die termen kondigde SAS zijn nieuwe analytics en visualisatie-architectuur Viya aan op de SAS Global Forum gebruikersconferentie in Las Vegas. SAS wil analytics daarmee voor iedereen toegankelijk en oneindig schaalbaar maken.

Viya mag dan wel een belangrijke architectuurvernieuwing zijn voor SAS, het betekent geenszins dat het bedrijf zijn traditionele aanbod verlaat, zegt ceo Jim Goodnight : “Met Viya bieden we nu een eenvoudig en eenvormig computerplatform dat alle soorten analytics-vragen kan verwerken. Tegelijkertijd brengt het de vertrouwde SAS-omgeving naar de cloud. De nieuwe architectuur vermijdt dat u code van verschillende leveranciers moet gaan samenklitten, met de gekende integratieproblemen. We hebben Viya bovendien open gemaakt, het is toegankelijk via public REST API’s en programmeertalen als Python, Lua en Java. U hoeft dus niet noodzakelijk meer SAS te leren maar kan wel applicaties op maat bouwen die met SAS-software kunnen samenwerken.”

MACHINE LEARNING

Alle onderdelen van de nieuwe architectuur krijgen zowel een point-and-click gebruikersinterface als een interactieve programmeerinterface mee. SAS voorziet voor dit jaar in eerste instantie alvast vier grote luiken : Visual Analytics en Visual Statistics enerzijds, en twee nieuwe producten anderzijds. Visual Investigator moet helpen bij het opsporen van fraude of klantenverloop, en Visual Data Mining and Machine Learning is gericht op data scientists. “Vooral in machine learning zien wij een grote toekomst”, beklemtoont Goodnight. Hij haalt Google Now als voorbeeld aan : “Google heeft een machine geleerd spraak te herkennen. Wij werken nu aan iets gelijkaardigs voor analytics om met spraaktechnologie de computer te kunnen ondervragen. Dat opent een nieuwe wereld voor mensen die niet vertrouwd zijn met analytics. In het komende jaar zal het waarschijnlijk wel marktrijp zijn.”

Ook Jo Coutuer, partner bij Deloitte Consulting, is ervan overtuigd dat het meer toegankelijk maken van analytics broodnodig is : “Nog al te veel belangrijke beslissingen worden met de natte vinger genomen, maar we zien wel dat analytics aan een steile opmars is begonnen. SAS Visual Analytics heeft hier met zijn sterke visualisering al een unieke positie op de markt ingenomen maar er zit zeker nog meer en beter aan te komen.”

Belangrijk om weten is dat Viya vlot kan samenwerken met SAS-software van de oudere generaties. Er is ook over gewaakt om de code overdraagbaar te maken, zodat u de data maar één keer hoeft te definiëren en ze dan overal in de analytics engine kan laten lopen of streamen – Hadoop, een public of private cloud, of uw eigen datacenter.

MARKETING EN IOT

SAS, dat op zijn conferentie tevens zijn 40-jarig bestaan vierde, kondigde naast Viya nog enkele andere nieuwe producten aan. Zoals SAS Customer Intelligence 360, een cloudoplossing die marketingmensen moet helpen om data over klantenactiviteiten uit verschillende kanalen te doorgronden. Het komt daarmee tegemoet aan een veelgehoorde klacht van marketeers dat hun data veel te gefragmenteerd zijn waardoor ze geen volledige kijk op hun klanten krijgen.

Een ander nieuw product is SAS Analytics for IoT, een stel tools voor het analyseren van sensordata afkomstig van alle mogelijke apparaten in het internet der dingen. “Zonder predictive analytics zal gelijk welke organisatie het heel moeilijk hebben om het volledige potentieel van IoT te realiseren, en daar kan de nieuwe oplossing van SAS een belangrijke bijdrage leveren”, zegt Dan Vesset, group vice president for analytics and information management bij marktonderzoeker IDC.

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content