SES Astra – distributeur van televisie- en telecomdiensten via satelliet – gaat nauwer samenwerken met telco’s. “Belangrijk, want telco’s zullen een grote rol gaan spelen in de media en tv van de toekomst”, zegt Astra-ceo Ferdinand Kayser.
In 2010 is het directe satellietbereik van Astra in ons land toegenomen met 25 procent tot in totaal 440.000 huishoudens. 240.000 daarvan bevinden zich in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker TNS Media. In ons land distribueert Astra satelliettelevisie aan TV Vlaanderen en TéléSAT en sinds oktober 2010 ook aan Mobistar. Van de 440.000 zijn er 10.000 voor rekening van Mobistar, dat tegen eind dit jaar hoopt op 60.000 te kunnen afklokken. TV-Vlaanderen heeft meer dan 100.000 klanten, en TéléSAT is goed voor 20.000 aansluitingen. “De overige aansluitingen zijn gebruikers die zelf een satellietontvanger kochten en enkel naar gratis uitzendingen kijken (het Astra ‘free to air’ aanbod) of bijvoorbeeld ook de vele expats in en rond Brussel. Ook allochtonen horen hier allicht bij”, weet Bill Wijdeveld, managing director van Astra Benelux.
In de lift
Mobistar geldt als een typevoorbeeld van de nieuwe weg die SES Astra inslaat. “We gaan nauwer samenwerken met telco’s en mee helpen om hen een hybride dienst te laten aanbieden”, zegt Astra-ceo Ferdinand Kayser. “Voor ons is dat belangrijk, want we zijn er van overtuigd dat telco’s een grote rol gaan spelen in het tv-landschap van de toekomst”, klinkt het. Ook in Frankrijk en Duitsland werpt die nieuwe aanpak zijn eerste vruchten af. In Frankrijk loopt een samenwerking met Orange en in Duitsland sloot Deutsche Telekom eind februari een partnerschap met Astra voor een gecombineerd aanbod van satelliet en iptv. Het iptv-aanbod van Deutsche Telekom wordt er nu ook via satelliet verdeeld. “Zowel de lineaire broadcast als de niet-lineaire on-demand diensten, waarbij het on-demand gedeelte ook via een vaste lijn kan afgehandeld worden”, preciseert Kayser.
Technische evoluties
Toch beseft Bill Wijdeveld dat satellietdiensten met enkele problemen kampen. Om te beginnen is er een imagoprobleem rond de schotels. Die worden door heel veel consumenten nog steeds als lelijk en lomp gepercipieerd. “In de Zuiderse landen speelt dat blijkbaar veel minder dan in de Benelux. In Vlaanderen hebben we zelfs het probleem dat er nu vanuit de regering een verbod op schotels dreigt. Dat is eigenlijk het afblokken van een hele markt”, zegt Wijdeveld. Al zit er ook wat technologische evolutie aan te komen: schotelontvangers met een diameter van 45 cm bijvoorbeeld in plaats van 60 cm. Daarnaast wordt ook meer dan vroeger gesproken met bijvoorbeeld beheerders van gebouwen om één satellietontvanger te installeren op het dak, die vervolgens de signalen voor alle appartementbewoners verdeelt.
Astra zet de komende jaren vol in op high definition en 3D-televisie. Specifiek daarom wordt ijverig verder gewerkt aan de ontwikkeling van 4 extra satellieten die vermoedelijk in 2012 gelanceerd zullen worden. Die moeten voor extra capaciteit en bandbreedte zorgen in een aantal Europese landen. “HD is onze primaire driver. Onze hoge bandbreedte maakt dat satelliet gewoon het beste broadcastmedium is voor HD-zenders. In totaal zitten er momenteel zo’n 190 HD-kanalen in het Astra-pakket. Dat moet tegen eind dit jaar al opgelopen zijn tot 250 kanalen. “Wat daarbij vaak vergeten wordt, is dat ook kabeloperatoren of iptv-aanbieders gebruik maken van onze diensten om die HD-kanalen op hun eigen netwerk te krijgen. Ja, ook Belgacom en Telenet zijn op die manier ook afhankelijk van ons”, zegt Wijdeveld.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier