Sigma Conso toont zijn internationale ambities
Als leider op de Belux-markt op het vlak van Corporate Performance Management (CPM), wil het Belgische Sigma Conso zijn succesformule – het combineren van software (in SaaS), opleiding en consulting – ook internationaal toepassen. De erkenning door Gartner zou hierbij moeten helpen.
Sigma Conso werd in 2002 opgericht door Allen White (expert in juridische consolidatie, hoogleraar en auteur in dit vakgebied). Het bedrijf lanceerde op de Belgische markt alvorens in 2006 te besluiten om internationaal te gaan om een grotere markt aan te boren. Tussen 2008 en 2010 hervormde het zijn product naar een 100% webgebaseerde dienst.
“We hebben niet voor de makkelijke weg gekozen. Dat gebeurde in een tijd dat SaaS nog niet in de mode was, lang voor onze concurrenten. Bovendien zijn sommige van de grote spelers op de markt vandaag nog altijd niet ‘full-SaaS'”, benadrukt CEO Dominique Galloy. “Onze Sigma Conso-softwaresuite is ook meertalig, ‘intercompany’ en multistandaard. Bovendien dekt de suite zowel juridische consolidatie, managementrapportage en budgettering als strategische planning, met een prognosedimensie.”
Succes
Het bedrijf is sinds 2012 actief in het buitenland: Frankrijk, Nederland, Italië en sedert kort ook Spanje en Portugal. Daarnaast heeft het distributeurs in Azië en een uitgebreid netwerk van implementatiepartners (zoals KPMG, Deloitte, EY, PwC, Agilos en Element61). “Ons doel is om de financiële processen te vereenvoudigen. Naast onze activiteit als software-uitgever bieden wij ook opleidingen en consulting aan, wat ons bijzonder maakt ten opzichte van de concurrentie.” Een concurrentie die voornamelijk bestaat uit grote namen in de IT, zoals IBM, SAP of Oracle. “Ons succes is vooral te danken aan onze combinatie van tools met opleidings- en implementatiediensten, wat van Sigma Conso een one-stop shop maakt”, aldus Dominique Galloy, die ook de klantenbinding in de verf zet. Daarnaast wijst hij ook op de zeer korte (en dus financieel interessante) uitvoeringstermijn. “De klant ziet al te vaak de totale kosten van het gebruik van de applicatie over het hoofd, een argument dat in ons voordeel pleit”, aldus de CEO.
Het bedrijf is nu aanwezig in 20 landen en bedient meer dan 600 klanten (waarvan ongeveer 200 in eigen land, met 25 procent van de Bel20-bedrijven). Het is de afgelopen 5 jaar met 15 tot 20 procent gegroeid en heeft nu 45 mensen in dienst, met een zeer laag personeelsverloop. “We zijn wel op zoek naar een tiental profielen, met name mensen met kennis van .Net.” Het bedrijf is immers een bevoorrechte partner van Microsoft. “Kwestie van gefocust te blijven”, zegt Galloy.
Ambities
Sigma Conso steekt zijn ambities niet meer onder stoelen of banken. Ten eerste, het aanbod CPM-tools uitbreiden. Bovendien ondersteunt de begin dit jaar gelanceerde versie 3 van de suite nu het OData-protocol voor geïntegreerde directe communicatie, dat de dialoog met transactiegegevens mogelijk maakt. Het product biedt nu ook multi-factorauthenticatie en eenmalige aanmelding voor optimale veiligheid, terwijl kunstmatige intelligentie al geïntegreerd is in de vorm van voorspellende modellen. “We liggen nog steeds een paar jaar voor op de concurrentie, vooral op de Amerikaanse spelers die zich op rapportage en budgettering storten, maar niet dezelfde consistentie van aanbod en rigoureuze brutocijfers bieden”, aldus de CEO.
Daarnaast mag Sigma Conso trots zijn op zijn vermelding door Gartner, meer bepaald de gecontroleerde reviewsite Gartner Peer Insights: “Dit toont aan dat de klanten ons vertrouwen.” Dat neemt niet weg dat het bedrijf nog altijd niet tot het magische kwadrant behoort. Niet Amerikaans genoeg en misschien nog wat te bescheiden van omvang, meent Dominique Galloy. Hij wil die omvang alvast vergroten door het bedijf in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië te lanceren en nieuwe integratie- en resellerpartners te werven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier