Slimmer, sneller (maar niet nieuwer)

Van links naar rechts: Nokia 800, Robo Wunderkind en de onuitputbare smartwatch

Op de Internationale Funkausstellung in Berlijn pakken grote en kleine merken uit met hun nieuwste producten. Maar nieuw is een relatief begrip. Bestaande producten krijgen een update, maar grote nieuwigheden blijven uit.

De voornaamste trend op IFA is, net zoals vorig jaar, dat uw huishoudstoestellen slimmer en meer geconnecteerd zullen zijn en de schermen iets beter. Tegelijk krijgen ‘volwassen’ producten een update of aanpassing aan de hedendaagse normen. Zo rust Lenovo haar laptopgamma uit met de nieuwste generatie Intel-chips (Ice Lake) en Wifi 6, maar zet het bedrijf ook bewust in op laptopschermen met een 4K-resolutie die extra helder zijn. Volgens het bedrijf is dat het voornaamste struikelpunt bij consumenten, want die gebruiken het scherm vooral om te streamen.

De focus op het scherm zien we ook bij LG. Terwijl Samsung op IFA haar verbeterde vouwbare smartphone Galaxy Fold toont, die helaas niet naar België komt, demonstreert LG haar G8X ThinQ, een smartphone met een soort hoesje waarin een tweede scherm zit. Geen naadloze oplossing, maar wel een leuk – en aan 900 à 1.000 euro iets betaalbaarder – alternatief voor een foldable.

Wat we zowel bij LG als Samsung zien, maar evenzeer bij Sharp, is de shift naar 8K-televisietoestellen. Die waren er vorig jaar al, maar LG benadrukt nu nog meer haar NanoCell technologie die veel scherpere beelden belooft en pixels die onderling meer verschil maken. Bij Samsung zetten ze dan weer in op Qled of quantum dot light emitting diode.

Is het verschil merkbaar met ‘gewone’ 8K? Ja. Maar vooral voor zeer grote displays. LG demonstreert het verschil zelf door een camera te laten inzoomen op de pixels tussen een gewoon 8K-scherm en een NanoCell 8K-scherm, maar op een doorsnee huiskamer-tv merkt u het nauwelijks. Zelfs tussen 4K en 8K is het verschil beperkt. Al geldt hier hetzelfde argument als bij HD ready (720p), Full HD (1080p), 2K of 4K: u kan perfect tevreden zijn van de beeldkwaliteit, maar eens u gewend raakt aan de volgende generatie, oogt de vorige technologie toch net iets slapper.

Slim verkocht

Wat bijna alle merken op IFA hebben, is connectiviteit of het ‘smart’ label. Het is moeilijk om een toestel te vinden, of het nu een tv, stofzuiger, koelkast, wasmachine of stomer is, dat geen eigen app heeft of zijn basisfuncties verbetert met algoritmes. Maar duwt dat ook de verkoop omhoog? Ja, als we naar het globale of Europese plaatje kijken. Maar het verhaal op Belgisch niveau is iets genuanceerder.

In Europa zijn, volgens marktonderzoeker GFK, 26 procent van de technologische consumentenproducten voorzien van slimme functionaliteiten. Het gaat hoofdzakelijk om camera’s, luchtzuivering, tv’s, audiosystemen voor thuis, robotstofzuigers en slimme LED-verlichting. Puur voor slimme toestellen verwacht GFK dit jaar een groei van negen procent, van 122 miljard euro naar 133 miljard euro. Maar het schommelt wel per productcategorie. Vandaag zijn tachtig procent van de verkochte tv’s in Europa smart tv’s. Twaalf procent van de verkochte stofzuigers zijn robotstofzuigers. Bij vaatwassers ligt dat aandeel momenteel ‘slechts’ op vier procent.

Kijken we naar kleine huishoudelijke toestellen, los van of ze slim en geconnecteerd zijn, dan zien we ook andere trekkers op de markt. Wereldwijd (minus Noord-Amerika) werd er in de eerste helft van 2019 24,3 miljard euro aan uitgegeven, een groei van 9,3 procent. De voornaamste groeisegmenten, en meteen samen bijna de helft van de totale markt, zijn stofzuigers, voedselbereiders, hot beverage makers (zoals koffiemachines), luchtzuiveringstoestellen en scheermachines. Voor stofzuigers, goed voor 23 procent van de totale groei in de categorie van kleine huishoudelijke toestellen, ligt dat overigens niet enkel aan de komst van robotstofzuigers. Zo ziet GFK ook een stevige groei in de APAC (Asia-Pacific, minus China) regio, waar in opkomende markten zaken als draadloze stofzuigers in populariteit toenemen.

In België is het aandeel van tv’s met spraakbesturing van één naar vijftien procent procent gestegen.

GFK merkt wel op dat smart home vandaag vooral bestaat uit een reeks van geïsoleerde slimme toestellen. Het gaat dus nog niet om een degelijk ecosysteem waar toestellen van verschillende merken even vlot op elkaar inspelen. Tegelijk wijst de marktanalist op verschillen in aankoopmotieven tussen de early adopters onder consumenten, die vooral hip en cool willen zijn, en de overige consumenten, die vaak concretere voordelen verwachten van smart home toestellen vooraleer ze worden aangeschaft.

België

In België is de trend richting smart ook ingezet, maar ook hier zijn er variaties. “Het is sterk afhankelijk van productcategorie tot productcategorie, ” zegt Alain Brys, market insights expert bij GFK. “We zien duidelijk wel een trend dat toestellen steeds vaker voorzien zijn van smart connectiviteit. Ofwel is er de mogelijkheid om via een app met het apparaat te verbinden (smart app control) ofwel via stemcommando’s bepaalde instructies aan het apparaat te geven (voice control).” Ook grote huishoudtoestellen zoals wasmachines komen vandaag met een app, al is dat vooral voor diagnostiek.

Spraakbesturing doet stilaan zijn intrede op de Belgische markt, maar het succes hangt af van categorie tot categorie. “Bij televisies is het aantal producten met voice control van één procent vorig jaar naar bijna vijftien procent nu gegaan, ” verduidelijkt Brys. “Bij een categorie zoals stofzuigers blijft het aandeel van voice control met twee procent, komende van één procent vorig jaar, zeer beperkt.”

In totaal zijn volgens GFK zo’n tien procent van de verkochte smart toestellen, uitgerust met dergelijke functies. Dat komt van zeven procent vorig jaar. De toestellen worden dus populairder, maar zijn vooralsnog in de minderheid.

Gespot op IFA

Nokia 800

Nokia blijft trouw aan zijn roots. Het bedrijf pakt uit met de Nokia 7.2 en 6.2, twee smartphones in het middensegment. Maar het breidt ook haar basisgamma verder uit met onder meer deze Nokia 800, een verstevigde feature phone (draaiend op Kai OS) met extra sterke zaklamp en enkele basis internetfuncties zoals Whatsapp en Facebook.

Robo Wunderkind

Deze Oostenrijkse start-up maakt bouwstenen om robots te bouwen die kunnen rijden, kijken en zelfs een LED-schermpje kunnen aansturen. De blokken passen op eender welke manier op elkaar en eens gebouwd, kan u ze aansturen of verder programmeren via een tablet. Een interview met de oprichtster van Robo Wunderkind kan u op de website van Data News terugvinden.

De onuitputbare smartwatch

De PowerWatch is een slim horloge dat zichzelf oplaadt met uw lichaamswarmte. Door het temperatuursverschil tussen uw pols en de buitenlucht genereert het horloge zelf stroom. In haar tweede generatie komen daar ook kleine zonnecellen bij om bij warmer weer te kunnen opladen. Het project begon op IndieGogo waar het in eerste instantie 1,7 miljoen dollar ophaalde. De tweede versie, die momenteel wordt verscheept, haalde zelfs 2,7 miljoen dollar op. Voor die extra stroom moet u wel bereid zijn om extra in de beurs te tasten, want in haar goedkoopste variant kost de PowerWatch 579 euro.

Gamers redden de krimpende pc-markt niet

Dat de pc-markt over haar hoogtepunt heen is, hoeven we u niet te vertellen. In de eerste helft van dit jaar daalde de verkoop, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met 1,5 procent tot 23,3 miljard euro wereldwijd, volgens GFK. Waar mobiele toestellen (laptops) nog met één procent toenamen, dalen desktops en all-in-one modellen met tien procent, samen goed voor 5,3 miljard euro.

De beperkte groei komt hoofdzakelijk van de Chinese markt, waar de markt er twee procent op vooruitgaat. De EMEA en APAC (minus China) regio krimpen. Wel koopt de consument bij ons tegenwoordig iets duurdere toestellen, wat vooral te verklaren is in hoe we ze gebruiken. De consument wil graag een even mooi design als zijn of haar smartphone, waardoor hippere, meer designgerichte (lees: duurdere) toestellen het goed doen. Ook gamers blijven bereid om meer uit te geven. Zo kost een gamingmonitor gemiddeld 1,6 keer meer dan een gewoon computerscherm. Aan een gamingdesktopcomputer wordt zelfs 2,4 keer meer uitgegeven dan een doorsnee desktop. Maar ook de gamer lijkt zijn ‘bak’ stilaan in te ruilen voor een laptop. Na enkele kwartalen met een groei van meer dan tien procent, kennen gaming desktops in de eerste helft van dit jaar een daling van vier procent, hoofdzakelijk door een dalende Chinese markt en een vertragende markt in EMEA. Gaminglaptops groeien tegelijk met 13 procent. Ook gaminghardware in het algemeen doet het goed met een groei van 16 procent wereldwijd.

“De vraag voor pc’s is doorgaans afhankelijk van het gebruiksdoel, ” zegt Pavlin Lazarov, die bij GFK globaal de IT-sector opvolgt. “De pc heeft de strijd verloren om het meest persoonlijke toestel te zijn, maar in termen van prestaties en productiviteit blijft hij onvervangbaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content