Als een bedrijf van 100 miljard dollar plots beslist om zijn hele bedrijfscultuur op social business af te stellen en die boodschap ook wil uitdragen naar al zijn klanten en partners, dan is er wat aan de hand. IBM Lotus komt dan ook met overtuigende onderzoekscijfers om die ommezwaai te verantwoorden, en het introduceert meteen ook een aantal producten en diensten om dat te ondersteunen.
De ingreep komt niets te vroeg want als we het Gartner Magic Quadrant voor Unified Communications van 2009 vergelijken met 2010, dan zien we dat IBM van het leaders- naar het challengersvakje verhuisd is, samen met Siemens Enterprise Communications en Alcatel-Lucent. Alleen Microsoft, Cisco en Avaya zitten nog in de rechterbovenhoek. Met de nieuwe strategie die IBM echter op zijn Lotusphere-conferentie heeft aangekondigd, lanceert het een frontale aanval op de concurrentie vanuit een (niet helemaal) nieuwe hoek: social media en collaboratietools optimaal gebruiken voor businessdoeleinden.
De nieuwe generatie
De nieuwe focus hoeft niet te verwonderen, recent onderzoek heeft aangetoond dat 57 % van de bedrijven die zich met social business inlaten, beter presteren dan hun concurrenten. IDC heeft ook een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat de markt voor wereldwijde sociale platformen dit jaar al met 33 % zal groeien tot 630 miljoen dollar en in 2014 al bijna 2 miljard waard zal zijn. Voor IBM is dit wel vertrouwd terrein want met zijn Lotus-toepassingen werkt het al jaren aan collaboratietechnologie waarin e-mail, instant messaging, blogs, wiki’s, webmeetings en Facebookachtige communities vervat zitten. “Maar nu is er een nieuwe generatie die gewend is met sociale media om te gaan en dus moet dat fenomeen ook geïntegreerd worden”, zegt Mike Rhodin, senior vp van IBM’s Software Solutions Group.”Het gaat natuurlijk veel verder dan enkel wat doen met Facebook. Facebook is maar een van de vele tools, wij willen bedrijven op een nieuwe manier laten samenwerken met hun werknemers, klanten en partners door social business concepten in businessprocessen te integreren.”
IBM is natuurlijk niet de enige leverancier die er zo over denkt, ook Microsoft en Cisco werken in die richting, en er zijn ook een aantal Google-apps die collaboratie bevorderen. Maar het is wel de eerste die op verschillende terreinen social business-initiatieven aankondigt. Zo lanceert het later dit jaar LotusLive Symphony, een verzameling van toepassingen in de cloud die nauw aansluit bij zijn gratis productiviteitssuite LotusSymphony (die al meer dan 50 miljoen keer gedownload is). “De bedoeling is organisaties een sociaal platform te bieden dat hen in staat stelt samen aan documenten te werken in de cloud, binnen of buiten de firewall”, legt Alistair Rennie uit, algemeen directeur van IBM Lotus. “Dankzij de nauwe integratie met onze social business cloud service LotusLive kunnen gebruikers zowel individueel als gezamenlijk documenten aanmaken, verbeteren, van commentaar voorzien, opdrachten onder elkaar verdelen, en opslaan in de cloud – en dat alles in real-time.”
Ook aandacht voor mobiel
Om ontwikkelaars te helpen bij het schrijven van nieuwe social businesstoepassingen kondigt IBM een nieuw framework en een toolkit aan. En het introduceert ook Activity Stream, een veelzijdige inbox die gebruikers in staat moet stellen informatie te bekijken en uit te wisselen afkomstig van Twitter, LinkedIn, Facebook, SAP en andere derde partijen, samen met de eigen bedrijfsgegevens. De bedoeling is ook om dit in de toekomst beschikbaar te stellen voor de belangrijkste mobiele apparaten inclusief tablets. Want IBM is wel degelijk van plan zijn social business software naar alle populaire mobiele platformen te porteren – van Nokia en iPhone/iPad over Android tot Blackberry. Nu al maken een paar duizend bedrijven daarvan gebruik, onder meer General Motors, de universiteit van Zurich en Deutsche Bahn dat de social software gebruikt voor werknemers met zowel Nokia, Android, Apple als PocketPC toestellen.
Hybride model
“Dat sociale aspect is eigenlijk altijd al een van de sterke punten van Lotus Notes en Connections geweest”, zegt Philippe Poupeleer, project manager Application Development bij EASI, een van de belangrijkste Lotus-partners in België. “De nieuwe aankondigingen nu zullen de vraag naar dat soort toepassingen nog versterken want we hebben al vastgesteld dat het hybride model van LotusLive de Belgische klanten sterk aanspreekt. Het social businessfenomeen in de Verenigde Staten en België is wel verschillend, maar het komt ook hier bij ons steeds meer aan de orde. Ik verwacht dan ook dat er grote vraag zal zijn naar ondermeer Activity Stream om het te integreren met bedrijfseigen toepassingen.” EASI realiseert momenteel een omzet van 18,5 miljoen euro met 105 mensen, maar tegen 2013 wil het naar 25 miljoen en 180 medewerkers groeien.
We noteerden op de conferentie tenslotte nog een opmerkelijke uitspraak van Geert Tilborghs van KBC die tijdens een paneelgesprek vanuit zijn eigen ervaring stelde dat sociale netwerken voor bedrijven die de internationale toer opgaan vaak ideaal zijn om inzicht te krijgen in lokale culturen en gemeenschappen. Alweer een pleidooi voor social business…
Frans Godden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier