In elkaars hoofd kijken ? Dat lukt tot nader order niet. Om de kennis en expertise van zijn medewerkers zo efficiënt mogelijk samen te brengen en te gebruiken bij klanten, nam MSLGROUP een platform voor enterprise social networking in gebruik. Het Franse bedrijf vond de oplossing in België, bij Knowledge Plaza.
MSLGROUP is een consultancybedrijf dat specialiseert in pr, strategische communicatie en mediarelaties. De onderneming telt 3.000 medewerkers verspreid over 100 kantoren in 26 landen. MSLGROUP behoort tot het Franse Publicis, met zijn 77.000 medewerkers wereldwijd één van de grootste adviesbedrijven rond marketing en communicatie.
“We zijn consultants”, legt social business director EMEA bij MSLGROUP Anthony Poncier uit, “en we verkopen kennis, expertise en ervaring. Om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen is het dus belangrijk dat we die kennis intern zo goed mogelijk beheren en delen.”
INTERN SOCIAAL NETWERK
Jaren geleden al ging MSLGROUP aan de slag met een collaboration platform. Maar in de praktijk fungeerde de oplossing eerder als een intranet, en was ze te weinig people centric. Zo ontstond het idee om het over een andere boeg te gooien en binnen de organisatie een sociaal netwerk uit te bouwen.
“Via een enquête brachten we de behoeften en wensen van onze medewerkers in kaart. Daaruit kwamen we te weten waarvoor ze zo’n sociaal netwerk zouden gebruiken en wat ze ervan zouden verwachten.” Gebruiksgemak stond voorop : een oplossing die ook mobiel bruikbaar zou zijn, op tablet en smartphone.
Op basis van de enquête kon MSLGROUP zich een beeld vormen van de ideale oplossing. Via de begeleiding van vergelijkbare projecten bij klanten had het bedrijf bovendien al diverse platformen van nabij meegemaakt. Met Knowledge Plaza had MSLGROUP op een vakbeurs contact gelegd.
“Uiteindelijk hebben we Knowledge Plaza uitgenodigd voor een demo”, vervolgt Anthony Poncier. Daar maakte de Belgische speler meteen een goede indruk. “Dat het een kleine leverancier is, baarde ons geen zorgen. Knowledge Plaza had al ervaring met diverse andere grote klanten. Belangrijker was dat het bedrijf zich flexibel opstelde en zich bereid toonde om een oplossing neer te zetten die aan onze wensen voldoet.”
UNIFIED KNOWLEDGE SHARING
Knowledge Plaza is gevestigd in Mont-Saint-Guibert. Het bedrijf bestaat sinds 2008, telt twintig medewerkers en bouwde een referentielijst uit met ruim honderd klanten, waaronder grote namen als L’Oréal en SNCF. Het biedt een webplatform voor enterprise social networking. De onderneming omschrijft het als een oplossing voor unified knowledge sharing : mensen en kennis met elkaar linken, weg van de traditionele silo’s binnen een onderneming of een groep.
“Dat is ook de manier waarop we het platform gebruiken”, zegt Anthony Poncier. “Stel dat een grote klant ons vraagt om een projectvoorstel te formuleren, dan kunnen we via Knowledge Plaza snel en efficiënt de nodige expertise samenbrengen, een projectteam vormen, enzovoort. We kunnen beter samenwerken, leveren betere resultaten en realiseren tegelijk tijdwinst.”
MSLGROUP gaf het platform intern de naam ‘Mind’ mee. “We beschouwen het als een stuk technologie dat ons toelaat de hersenen van onze medewerkers te koppelen.” In een volgende stap wil MSLGROUP ook zijn klanten nauwer bij die manier van werken betrekken. Technisch is het mogelijk om een beveiligde zone af te bakenen waar medewerkers en klanten op het platform samenwerken aan een project.
“Voor ons is het enthousiasme van de medewerkers voor het platform heel belangrijk”, aldus Poncier. “Ze hebben het heel snel opgepikt en gebruiken het onder meer om informatie, cases en methodologieën uit te wisselen.”
Het gebruiksgemak van het platform vormt daarbij een sleutelelement. “Sommige andere platformen zijn met de smartphone niet zo vlot te gebruiken. Onze medewerkers zijn echter vaak onderweg. Voor ons was het heel belangrijk dat Knowledge Plaza mobiel dezelfde functionaliteit en gebruikerservaring aanbiedt.
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier