Business Process Excellence, integratie van de catalogus, voorgeconfigureerde oplossingen voor diverse sectoren, groei met 2 cijfers. Dat zijn de grote pijlers van de 5-jarenstrategie van Software AG.
De overnames door Software AG van de voorbije jaren (webMethods, IDS Scheer, maar ook RTM, Jacada, SPL…) hebben het profiel en de positionering van het bedrijf grondig doen evolueren, dat hierdoor ook een nieuwe levenskracht verwierf. Vandaag is de kern van zijn activiteit verankerd op wat volgens hen de conditio sine qua non is van vernieuwing, namelijk meten, controleren en analyseren van de beroepsprocessen en van het gebruik ervan. “Je moet de kpi kunnen lezen, waar ze zich ook bevinden in een onderneming, want je kunt maar ontwikkelen, consolideren en verbeteren wat je meet”, benadrukt Karl-Heinz Streibich, ceo van Software AG. De strijd tegen inefficiënties die worden gecreëerd door de “functiesilo’s” van de ondernemingen, is niet nieuw: middleware, integratie, webservices werden al lang geleden aanbevolen. Het concept krijgt vandaag in de catalogus van Software AG de naam bpe (business process excellence), een geïntegreerde oplossing die de som is van diverse technieken (eia, bpm, bpa, cpe, …). “Om BPE te implementeren hebben we een ‘levenscyclus’ ontwikkeld die alle stappen dekt: strategie uitbouwen, ontwerpen, implementeren, samenstellen, uitvoeren, toezicht houden en controleren.”
Volgende stap
De huidige prioriteit van Software AG is de producten van zijn catalogus integreren (webMethods, IDS Scheer…) “om de “bpe-cyclus efficiënt te maken”. Daarna moet het “essentiële” potentieel eraan worden toegevoegd: samenwerking, governance van de cyclus, cloud computing, socialiseringstools, mobiele ondersteuning…
Het doel dat de komende 5 jaar behaald moet worden, is beroepsoplossingen of speciale platformen voor specifieke sectoren aanbieden (financieën, telecom, openbare diensten…), “die gepersonaliseerd en vooraf geoptimaliseerd zijn”.
Op het vlak van cijfers en groei wil het bedrijf zijn omvang verdubbelen “binnen dit en 5 tot 7 jaar”. “Dit jaar halen we de kaap van een miljard dollar. Op korte termijn rekenen we op een rendabele groei met 2 cijfers. We zullen geen 5 jaar moeten wachten om de 2 miljard te bereiken, zoals voor het eerste miljard. Maar we maken er geen prioriteit van. Het belangrijkste is om te denken in exponentiële termen in plaats van lineaire, om het succes vast te leggen. Qua marktaandeel willen we de nummer 1 worden op het vlak van bpe. Met aris is dat al gelukt. En we behoren al tot het “leading quadrant” van Gartner voor al onze productcategorieën.”
Dubbel zo groot worden zullen we waarschijnlijk doen via overnames: “we zijn in staat om elke 2 of 4 jaar een overname te doen van het type IDS Scheer of webMethods, in functie van de beschikbare cash en de kansen die zich aanbieden”, benadrukt K-H Streibich.
Brigitte Doucet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier