Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

“In de nieuwe wereld moet je constant blijven innoveren, maar innovatie kan je niet zomaar bij een bedrijf kopen, je moet je eigen kennis gebruiken om samen met je leverancier te innoveren. Wij kunnen de technologie leveren die een ‘enabler’ voor die vernieuwing wordt”. Een duidelijke oproep van Software AG’s cto Wolfram Jost om bedrijven actiever te betrekken bij de uitbouw van hun digitale business.

Een jaar geleden kondigde Software AG zijn ‘Digital Business Platform’ aan dat Jost ooit omschreef als een vliegdekschip : een platform waarop de leverancier de kernfaciliteiten voorziet om toepassingen te bouwen. Of in gewone informaticabewoordingen : een nieuw type applicatie-infrastructuur en middleware. “De standaard pakket-applicaties van de voorbije 10 à 20 jaar voldoen niet meer. Erp was ooit de draaischijf met alles-in-één, maar dergelijke grote monolithische omgevingen zijn te log en complex voor de eisen die een moderne digitale infrastructuur stelt : flexibiliteit, soepelheid en snel kunnen inspelen op nieuwe uitdagingen en kansen. Precies dat willen we bereiken vanuit ons Digital Business Platform waarmee je ook een link kan leggen naar alle mogelijke applicaties, zowel legacy erp als fysieke dingen zoals sensoren van het Internet of Things.”

DOE-HET-ZELF

De grote boodschap op het recente Innovation World-congres van Software AG was echter dat bedrijven zelf meer nieuwe digitale applicaties moeten ontwikkelen. “De digitalisering maakt van elke onderneming een softwarebedrijf waar de grens tussen it en de business vervaagt”, beklemtoont Jost. “Sterker zelfs, in een digitale onderneming ís it de business, veel bedrijven hebben al geen afzonderlijk budget meer voor it Maar dat betekent ook dat informatica toegankelijk moet gemaakt worden voor niet-informatici, en dat willen wij bereiken met ons nieuw webMethods Agile Process Platform waar twee totaal verschillende groepen eindgebruikers kunnen samenwerken – “citizen developers” die snelle en flexibele apps gebruiken om kleine businesstoepassingen voor alledaags gebruik te programmeren, en it-experten die hun kennis kunnen aanwenden voor complexe bedrijfsinformatiesystemen. Wij maken daartoe gebruik van MIT’s Scratch-methodologie die dankzij haar grafische interface programmeren voor iedereen toegankelijk maakt.”

Voor Software AG lijdt het geen twijfel : bedrijven kunnen niet langer afhankelijk blijven van softwareleveranciers die ooit wel eens innovatie en digitale faciliteiten aanreiken. Ze moeten integendeel in staat zijn zelf voor ontwikkeling te zorgen, bij voorkeur dan in samenwerking met hun leverancier – co-innovatie dus. Het in-sourcen van it-ontwikkeling is overigens een tendens die al een paar jaar bovendrijft. General Electric heeft miljarden dollars geïnvesteerd in de creatie van een interne software start-up met meer dan duizend ontwikkelaars en data scientists.

DIGITALE MARKTPLAATS

Software AG heeft ook een nieuw webMethods Integration Platform aangekondigd – “om de compleet digitale onderneming real-time toegang te geven tot al haar data, zowel live streaming als operationele en historische data. Maar dat vereist een nooit gezien integratie van zowel on premise als private en publieke cloud-apps, met connecties naar populaire apps zoals Salesforce, Microsoft Dynamics, of Sage”, legt Jost uit. Op het congres in Las Vegas kondigde Software AG ook de lancering van een Digital Marketplace aan, een online hub waar klanten en partners referentiemodellen, templates, applicatiecomponenten, adapters, frameworks en ook complete oplossingen kunnen vinden die door partners en klanten ontwikkeld werden.

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content