Dat al het derde jaar op rij haast dezelfde titel boven deze kijk op de softwaremarkt kan staan, zegt heel wat over de blijvende toestand van verandering, zeg maar ‘disruption’, waarin de softwaremarkt verkeert.
Software en bijhorende diensten vormen al lang een zwaartepunt in het geheel van de ict-uitgaven, en dat is ook vandaag niet anders. Volgens het Franse marktstudiebureau PAC zit er nog steeds rek in de Belgische markt voor ict-diensten en software, met een verwachte groei van ongeveer 5,7 miljard euro in 2012 naar 6,4 miljard euro in 2016, of een jaarlijkse groei van 3,2 procent. Op die wijze wordt een vertraging met 0,7 procent in het jaar 2012 zelf omgebogen in een groei die in 2013 ca. 1,9 procent moet zijn, 3,3 procent in 2014, 3,7 procent in 2015 en 3,9 procent in 2016. Het bedrijf verwacht wel een verdere consolidatie van vooral de middelgrote dienstverleners.
De FOD Economie stelt in zijn editie 2013 van de ‘Barometer van de informatiemaatschappij’ dat ons land in 2012 een 580 uitgeverijen van software kende, naast 22.685 bedrijven met activiteiten inzake het ‘ontwerpen en programmeren van computerprogramma’s, computerconsultancy-activiteiten en aanverwante activiteiten’. De omzet voor die twee groepen van ondernemingen prikt de barometer op respectievelijk 101 miljoen en 10,9 miljard euro. Het is in die tweede groep dat de ‘Barometer’ ook de grootste stijging van nieuwe ondernemingen telt, in casu +2.713 bedrijven (of 85 % van de nieuwkomers). Daar zullen ongetwijfeld de nog steeds grotere marges in de softwaresector niet vreemd aan zijn, hoewel de druk wel blijft stijgen en nieuwe tijden aanbreken.
DIENSTEN EN APPS
Een groeiende rol in de softwaremarkt is weggelegd voor Software-as-a-Service (SaaS). De klassieke verkoop van licenties en de bijhorende onderhoudscontracten moet hier steeds meer rekening mee houden. Dat SaaS geen kapitaalinvesteringen (capex up front) vereist, maar als operationele kosten (opex) kan worden geboekt, is daar zeker niet vreemd aan. Voorts hebben ook ‘open source’ toepassingen, dankzij de beschikbaarheid van commerciële ondersteuning, meer erkenning verworven (zoals het cms Drupal aantoont met de ondersteuning door Acquia).
Voor softwarebedrijven is het dan ook een uitdaging om de overstap van licentieverkoop naar meer recurrente abonnementsinkomsten te zetten, zonder een plotse klap op de beurs te krijgen door de terugval in onmiddellijke inkomsten. Soms gaat men daarin zelfs te snel, en voelen de klanten zich gebruskeerd, zoals Adobe mocht ervaren toen het besloot zijn ‘Creative Suite’ software enkel nog als een dienst aan te bieden.
Daarnaast bekritiseren softwareklanten, die nu eenmaal ook moeten bezuinigen, steeds meer de wijze waarop licentiekosten en onderhoudscontracten worden berekend. De ‘opinie’ in Data News (6/12/2013), door Danielle Jacobs, directeur van Beltug, sprak boekdelen over een en ander. Zoals hoe de kostprijs van end-of-life soft te hoog is, of hoe de licentiemodellen de introductie van nieuwe technologie tegenhouden (door ‘per core’ licentiekosten). Kortom, een gebied waar de spanningen nog groeien.
Ook gevestigde waarden in de softwarewereld komen onder druk, inclusief gevestigde omgevingen als ‘Wintel’. Nieuwe processorarchitecturen (ARM) en omgevingen (Android, iOS,…) en de bijhorende apps ondergraven de bastions van ‘fat client’ enterprise en productiviteitssoftware (type Office), wat de keuzemogelijkheden van klanten nog vergroot.
Kortom, blijvend hoogst interessante tijden!
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier