Near field communication (nfc), met name contactloos betalen, dringt stilaan door als belangrijke troef voor sportstadions – en bij uitbreiding eender welk massa-evenement – aller landen.
De markt voor contactloos betalen staat aan de vooravond van de grote ‘boom’. De komst van een succesvolle smartphone (bijvoorbeeld één van de volgende iPhone-modellen) die NFC op een aantrekkelijke manier zou ondersteunen, zou de markt voor contactloos betalen helemaal kunnen opengooien. Ook een kredietkaartspecialist als Mastercard rekent daarop, getuige de recente lancering van PayPass Wallet Services, een soort mobiele portefeuille. Toch is er in veel landen, waaronder België, nog heel wat ‘evangelisering’ te doen voor nfc. “En dan is een sportevenement of een festival een ideale ‘showcase’. Want waar snelheid ertoe doet, is contactloos betalen een enorme troef”, vertel Chris Kangas, die de PayPass-inspanningen van Mastercard in Europa leidt. Zo zorgde Mastercard al voor nfc-polsbandjes op het Britse Isle of Wight-muziekfestival, voorgeladen met 30 Britse pond, waarmee alle consumpties op het festivalterrein konden betaald worden. In enkele Poolse voetbalstadions kan alles met prepaid- en oplaadbare nfc-kaarten betaald worden. En ook de Mercedes-Benz Arena, het voetbalstadion van VfB Stuttgart heeft een volledig nfc-ondersteunend stadion. Daar kunnen abonnees voor een oplaadbare fankaart kiezen of een nfc-kredietkaart. Bezoekende fans kunnen er ook een kaart kopen en opladen.
Always on
“In zo’n modern sportstadion is de technologie-‘awareness’ groot, wat het een dankbare omgeving maakt om nfc te implementeren”, legt Kangas uit. De voordelen voor de fans én de club zijn legio, zegt hij. “Fans hebben tijdens een wedstrijd meestal weinig kans en tijd om drankjes te gaan kopen. Als ze dat gaan doen, moet het dus snel gaan. Met nfc betaal je in een seconde de exacte som. En je zit niet meer met veel cash op zak. Ook de club zit aan het einde van zo’n avond niet met een hoop geld dat naar de bank moet gebracht worden, met alle securitykosten van dien. Daarnaast kunnen clubs aan hun fan- en betaalkaart een loyaliteitsaspect verbinden. Tot slot lijken, voor zover we dat hebben kunnen meten, de uitgaven per bezoeker hoger, omdat er geen beperking meer is op de som die je uitgeeft.” Kangas onderstreept dat Mastercard bij zijn nfc-implementaties liefst voor de ‘open loop’ opteert: de kaarten kunnen dus ook buiten de stadions gebruikt worden.
“Essentieel voor het succes van een evenement of stadion met enkel contactloze betalingen is dat gebruikers voldoende locaties hebben waar ze hun kaart kunnen opladen. Ook moet je ten alle tijden het saldo van de kaart aan de klant kunnen tonen”, zo laat Kangas zijn ervaring spreken. “En cruciaal is de kwaliteit van de uitrol, met name die van de software die communiceert met de kassasystemen. Er zijn veel softwarebedrijven die zich daarmee bezighouden, maar met wisselende kwaliteit. De basis moet eenvoud zijn. Zo adviseren wij bijvoorbeeld onze klanten om zeker tijdens het evenement (wedstrijd, festival) met een ‘always on’-mode te werken. In dergelijke ‘high volume’-omgevingen zorgen teveel knoppen in het betaalproces alleen maar voor vertragingen.”
Mobiele portefeuille
En de volgende stap? De smartphone als portefeuille? “Dat zal nog z’n tijd nodig hebben”, denkt Kangas, “Maar het zou wel logisch zijn.” De analisten van Juniper Research verwachten dat binnen 5 jaar 1 op 4 mensen hun mobiele telefoon zullen gebruiken om dingen mee te betalen. Mastercard doet alvast pogingen om mensen de richting te wijzen. “Een bruikbaar opstapje zijn onze nfc-stickers, die je op de achterkant van je mobiele telefoon kan kleven. Dat is eigenlijk een ‘gewone’ nfc-kaart, maar we combineren dat dan met een sms over de betaling naar je mobiele telefoon. Zo krijg je al wat het gevoel met je mobiele telefoon te betalen. Als de mobiele portefeuille dan echt doorbreekt, hebben wij nu al de drempel verlaagd.”
Stefan Grommen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier