Bij het vertrek van Patrick Dalvinck als managing director van Symantec Benelux en het bericht dat een Fransman de job overnam, werden hier en daar vraagtekens geplaatst. Na een half jaar België blijkt Nicolas Bonte zijn lokale team alle ruimte te laten.
Bij de aanvang van het gesprek onderstreept Nicolas Bonte – met op zijn kaartje de titel algemeen directeur Frankrijk, België, Luxemburg – meteen dat Symantec België nog steeds stevig in handen is van Belgen, vaak met een lange staat van dienst. Wel besliste Symantec om de vroegere Beneluxstructuur op te doeken.
Daarnaast wordt ook een matrix-aanpak gehanteerd, met bijvoorbeeld verantwoordelijken in elk land voor de consumentenproducten enerzijds en het bedrijfsaanbod anderzijds. “Het gaat tenslotte om twee verschillende marktbenaderingen.”
Oplossingen
Voor Bonte moet in toenemende mate de kaart van sector- en klantgerichte activiteiten worden getrokken. “We willen meer zijn dan een producent van software. We moeten met de chief security officer in de bedrijven praten, met de ‘business people’, aan wie we oplossingen aanbieden.” De iets meer dan veertig medewerkers in België ondersteunen zo naast de consumentenproducten, ook producten voor kmo’s (via het kanaal) en de ‘named accounts’. Onder deze grote klanten heeft Symantec in ons land bedrijven uit de bankwereld (zoals Dexia), telecombedrijven, overheidsbedrijven (de Post bvb.), de onderwijswereld en een hele rits bedrijven in verschillende sectoren (Bridgestone, Bayer en anderen), dat alles zonder sectoren die boven de anderen uitsteken. “Onze mensen hebben hun expertise in een specifieke sector,” aldus Bonte, die ook op de meer dan “zestig gecertifieerde ingenieurs bij de grote partners” rekent. Samen moeten zij een productgamma ondersteunen dat – zo benadrukt Bonte – bescherming biedt vanaf het eindpunt langs klassieke securityproducten tot de bescherming van data en het naleven van regels en wetgevingen (compliance).
Wereldwijd is de omzet van Symantec ongeveer gelijk verdeeld over consumentenproducten, enterprise security en datacenter producten, en dat is ook in België het geval, merkt Bonte op. Dat weerspiegelt ook de evolutie die Symantec sinds 1982 – “we bestaan 25 jaar” – heeft doorgemaakt. Vooral de voorbije jaren kwam er een sterke verbreding van het productgamma (Symantec rondde de overname van Veritas medio 2005 af).
Diensten
Symantec doet daarnaast ook aan adviesverlening, maar, stelt Bonte, “daar speelt niet zozeer de omzet dan wel de geloofwaardigheid van het bedrijf. Consultancy verloopt veeleer via de partners.” Symantec België beschikt niet over eigen consultants, maar kan natuurlijk een beroep doen op bedrijfsgebonden experten, die doorgaans Europees actief zijn.
Wat beheerde securitydiensten betreft, stelt Bonte dat België een goed marktaandeel heeft ten opzichte van de andere landen. Outsourcers zijn op dit vlak onze eerste klanten, stelt Bonte, “want voor hen is dat hun ‘core business’ niet en daarom doen ze een beroep op ons. [… ] Het is een markt met veel groeipotentieel, maar voorlopig nog bescheiden omdat nog niet alle klanten er klaar voor zijn.” Diensten zijn vandaag wereldwijd goed voor ca. 6 procent van de omzet.
Bonte is daar overigens best tevreden mee, want producten blijven toch altijd de basis van het succes, “je hebt producten nodig om diensten te kunnen bieden!” Of zoals het er in mooi Frans komt uitrollen, de software is ‘porteur de valeur’. z
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier